|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle kolla oljan för första gången idag (köpte bilen i härom dan). Till min förtret hittade vi inte stickan. Var i helvete har den tagit vägen. Vi var 2 pers och ingen hittade den. Till slut tog vi fram boken och kollade och inte fan var den där den visade. Har en 320 touring med 525motor. Vad i helvete har föregående ägare gjort? | |
| Slarvat bort den? Glömt den på en mack? Så omöjligt är det inte, stick till skroten och hämta en ny. Tror ifs inte BMW tar helt oöverkomliga priser för den om du inte orkar. | |
|
Eller menar du att stickhålet saknas helt också? Det kan ju sitta lite dolt kanske?... Vilken bok kollade ni, inte till 320:an väl :P. |
|
|
525an har oljestickan i tråget, men då det är bytt tråg så finns det troligtvis inget hål att sätta stickan i. Men det kan även hända att den sitter här Länk Du ser att den sitter längre bak på den här motorn. |
|
|
Jag hittar ingenting. Så jag måste köpa ett tråg till en m20-motor då eller? |
|
|
E30 med M20-motor har oljestickan ner genom ett hål i motorblocket, det kan vara antingen framför eller vakom det vänstra motorfästet. E34-bilarna med M20 har däremot oljestickan direkt ner i oljetråget. 5-seriens tråg passar inte i 3-seriebilarna, så det som hänt är väl att den som bytt motor stått där och varit tvungen att montera sitt gamla oljetråg på nya motorn. Sen har det liksom inte funnits nånstans att stoppa ner oljestickan..... Jag är inte säker, men jag har för mig att hålet i blocket faktiskt finns även på E34-motorer, men att det är pluggat. Det du behöver då är i så fall oljesticka med tillhörande rör från en E30. Har du otur är inte hålet ens borrat, då blir det ju avgjort lite trixigare..... borra går kanske, men risken att få ner spån i oljan är ju uppenbar om du borrar utan att ta ner oljetråget först. Plus att det sannolikt är svårt att komma åt att borra uppifrån. /// Gunnar E. |
|
| Där instruktionsboken visar att stickan ska va, där lite längre ner finns det ett hål med en skruv i. Kan det vara den isf? | |
|
yvvi, Du gör nog lättast genom att kontakta säljaren och fråga hur det står till... Om det är bytt eller ej, så slipper du spekulera och kolla... Var snäll i tonen så du inte skrämmer upp honom kanske? ;) |
|
|
God moron yvvi köpte du bilen i skara? om så är fallet kan nog jag svara på nåra av dina frågor. Tråget är bytt till ett från e30 för det som satt var sprucket å mosat och motorm kommer från en 525 e34 å DET TRÅGET PASSAR UTMÄRKT GUNNAR Det byttes för det är kul å köra svin med e30:in så det fick bli ett tråg från 325:an. oljan är bytt i sommras fillter å stift me så det behöver du inte oroa dig för (om han inte har börjat läcka). Tankmätarn va kass när jag ägde bilen innan skara pöjken men innerbelysningen å instrument belysningen funkade fint. Så för helvete hoppas jag att du har fått svar på vad ägaren innan har gjort. Så är faller för helvete |
|
|
Ja, jag köpte bilen i skara för helvete :D Antar att ja får borra upp ett hål ändå då. För det är ju en fördel om jag kan kolla oljan. |
|
|
Jag har borrat hål själv på min bil, men det är ju inte lätt att göra på plats. Det ska borras precis bakom motornumret, den blanka ytan på bilden i min länk Du kan inte borra där stickan sitter enligt bilden, det är för IX modellen. Säg till om jag ska fixa en bild på det. |
|
|
Ah, ok! Vore väldigt snällt om du kunde fixa fram en bild. |
|
|
Här är en dålig bild, hade inte nån vanlig kamera hemma. Jag har tagit bort luftmängdmätaren, då ser man enkelt. Först bör du få tag i ett oljesticks rör, det är bara tryckt i hålet men kan sitta hårt. Hålet ska borras i 2 storlekar, först ett mindre hela vägen, sen en större borr typ halvägs ner, tyvärr komer jag inte ihåg villken storlek det ska vara. Här är bilderna Länk |
|
|
Det var där jag misstänke, har redan fått tag i ett rör. Bara att ta ett typ 10 borr först, och sen ett typ 13-14 eller va röret kan vara. Har du tätat eller svetsat fast röret? |
|
|
Nej, med rätt storlek är det bara att slå ner det. Men du måste veta hur långt det större hålet ska borras, annars visar ju inte stickan rätt =( Det var jäkligt hårt att borra i blocket, gutgods brukar vara lätt att borra i. |
|
|
Med rätt maskin så går det nog, har några riktiga bastarder på jobbet. När du borrade, chansade du på djupet eller läste du om det någonstans? |
|
|
Kollade på min gamla motor. Syns det inte på röret hur långt ner det har suttit ?? |
|
| Du är inte så dum du :) Det sitter fortfarande kvar i motorn, ska rycka ur det när det vankas borrning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.