AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.433

Skakingar och obalans efter 5 veckor stillastående.

Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Hejsan.

Jag har haft min bil stillstående i ca 5 veckor pga utlandsvistelse och kom hem i nu ikväll, självklat vill man ta pärlan på en tur och vad händer? Jo det känns som att bilen ska vibrera sönder, ruskiga skakningar i ratten och hela bilen, gick inte att köra mer än 80km/h. Så jag stannade på första bästa mack och kollade däcktrycket, kör inte på min org. fälgar/däck då fälgarna är på renovering utan på 225/45/17" och hittade inget vettigt i min tyska inst. bok som jag inte förstår om vad fär däck tryck det ska vara i dessa däck (verkar inte vara godkännda för 540?) så jag slängde i 2.5 fram och 2.8 bak, var en diff på ca 0.15 fram och 0.2 bak...kan det ge sånn vibrationer? kollade även alla bultar så inge fått för sig att lossa på dom medans jag var borta.
Efter ny luft i däcken går bilen hur fint som hällst, men jag är ändå lite skeptisk till att den skulle reagera så på såpass för lite tryck? eller är jag ute och cyklar? Någan som har nån annan teori? hade inte handbromsen i men kanske nått ok som kärvat ihop och låst sig vid första bromsningen? Skulle vara kul att veta om nån anna vait med om detta och hur man förbeygger för framtiden, man får ju hjärtklappning när pärlan vobblar fram efter 5 veckor.

Phu lånt inägg, summa sumarum, finns det nått känt som kan kärva/haka upp sig vid stillastående och som kan ge dessa symptom?

//Christian
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
tja..
tror du fått "stenplatta" dvs att när bilen står stilla en längre tid med rätt lufttryck så blir däcket format efter marken (platt på en sida).. när bilen rullar ut från fabriken och står på bmw`s parkering så ligger det ca 4 bar (det dubbla) i däcken för att förebygga problemet då bilar kan stå i månader innan nån lycklig köpare kommer, vid levkoll tömms luften ur till rätt tryck, typ 2.2 bar, alt det som står i b stolpen i förar dörren är rätt tryck.. fortsätter inte vibbrationerna så är det inget att bry sig om..

Ge han olja Bara!!
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Ja, det låter bekant ("Stenplatta"), tog ut pärlan igår efter 2 veckors paus, det tog ca 5 km innan däcken kändes ok. Det är rätt sannolikt att du fått samma problem.

/Jake
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Japp det har hänt även mig. Om du inte kikat på fram&bakvagnsbussningar/stötisar mm mm kan det även vara en indikation att kika på samtidigt. Gummi blir gammalt och slits...
Mina ståplattor försvann med 3.0 bar i däcken och stenhård körning på kurvig väg i ett par mil.
Mvh
Asken
Co
54
CoqRouge
540iA Touring -98
Ok, då var det troligen det jag råkat ut för med, försvan ju efter ett tags körning. Kankse är ide att lägga i lite mer luft i däcken om den ska stå ett tag då?
Gemini__
Precis. det är en bra idé. Brukar alltid öka ringtrycket om bilen ej ska användas på ett tag (under vinterförvaringen tex)

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.