AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.931

Vilka stolar väljer ni? Komfort el sport?

Låt säga att ni får beställa en ny bil... Vad väljer ni för stolar? KOmfort eller sport? El eller manuella?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Elektriska komfortstolar.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Sport vore det självklara valet för min del och gärna med elmanövrering.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Beror på bilen.

I en 7a eller liknande skulle det bli komfort, 3a eller 1a så blir det nog sport. Elmanevrerat är ju en självklarhet =D

Har haft standard-, (el-) sport- och (el-) komfortstolar. Komfortstolar är att föredra. Ingen av dem är dock dålig. Eldrift är alltid att föredra.

Mvh
Mikael
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Beror på bil och vad den ska användas till. En M-bil skulle jag absolut ha sportstolar i medan i en 7-serie är det självklart med komfortstolar.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmmm.....bra fråga. Jag har komfortstolar i min bil idag och tycker dessa är mycket sköna. 1:a ägaren valde till just komfort fastän bilen för övrigt har M-chassie m.m. Om man dock skulle köpa en helt ny bil tex. E60, så skulle jag nog behöva prov sitta för att kunna bestämma mig. El-justering är dock riktigt trevligt och jag skulle inte vilja återgå till manuell......

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag hade valt manuella sportstolar. Det beror iofs på vilken bil man väljer. Hade det varit en femma eller sjua kanske jag hade tänkt annorluna . Hur ofta ändrar man på sätet? Men smaken är som baken.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Manuellt inställbara sportstolar alla gånger (såvida vi inte pratar E65/E66). På E60/E61 skiljer det ju ~15000 kr mellan sport- och komfortstolar (som förvisso är elmanövrerade).

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Sport stolar för min del tack, håller stadigt hela kroppen när det går undan med bilen.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har helelektriska sportstolar med justerbart svankstöd i min bil. Det blir tom en dyrare kombination än komfortstolar.

På korta körningar är det helt perfekta stolar. Tyckte likaså vid provsittning innan köp. På långkörningar är de dock alldeles för hårda för min smak. (eller bak). Det blir lite kyrkbänkskänsla efter några timmar.

/Mats

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag håller med Mats, sportstolar är obekväma på riktiga långkörningar. Detta av två anledningar: dels är dom ganska hårda, dels blir jag 'tvingad' att sitta i exakt samma ställning hela tiden eftersom stolen 'håller fast' så pass bra. Det är tröttande att inte kunna växla sittställning lite grand ibland.
Eftersom jag veckopendlar nästan 50 mil, går alltså sportstolarna bort. Hade jag inte behövt bry mig om kostnader, hade såklart elmanövrerade komfortstolar med svankstöd, minne och kanske även 'kylfläkt' varit klockrent. Nu måste ju grejorna betalas, och då får de utmärkta standardstolarna med svankstöd duga.

/// Gunnar E.
Buspelle
Beror på vilka komfort- resp sportstolar man talar om. Komfortstolarna till nuvarande E60 är helt sagolikt sköna, medans komfortstolarna till E39 inte alls var lika bra utan där var sportstolarna betydligt bättre. Sedan är det nog väldigt individuellt hur man upplever sittkomforten. Själv har jag t ex inga problem med att sitta länge i sportstolarna. Tvärtom kan det kännas som man blir lite fastklämd när man sätter sig, men efter ett par timmar är det bara behagligt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som Buspelle är inne på så är det stor skillnad mellan t ex E39 och E60. Till E60 skulle jag utan tveka välja komfortstolarna vilka jag upplever ha tagit fördelarna från E39's sport och komfort och gjort det till en optimal stol.

När det gäller E39 så har jag tidigare haft aktiva komfortstolar och har nu sportstolar. Ögat säger sportstolar, framförallt till M-sportpaketet men min kropp föredrar komfortstolarna, speciellt på längre turer. Saknar svankstödet på sportstolarna samt att det utdragbara lårstödet inte hjälper mig som har långa ben...det sitter helt enkelt för lågt.

En annan observation är att elstyrningen på sportstolarna verkar begränsa inställningsmöjligheterna av sitsens lutning om man jämför med de manuella. Däermot så går de elstyrda sportstolarna i min E46 att vinkla bättre.

Som nämnts ovan så är val av stolar väldigt individuellt då vi alla är olika byggda och har olika preferenser.

___
//Ulf
Sportstolar utan tvekan om det gäller 3-serien.
Då dom passar mig perfekt, 5-seriens sporstolar är för breda för min smak så beställer jag en E60 så blir det med komfortstolar.

Keep Your Distance!
sport bäst tycker jag, både vid kort och lång körning. (e39)
benstödet ger inget stöd när man har lite längre ben så jag väljer också självklart komfortstolar...
Kanske ska ansluta mig till Programmers och T:s kritik av lårstödet och gå lite längre. Även jag ogillar det dåliga lårstödet. Det är generellt inte särskilt generöst i de BMW jag ägt och dessvärre går det inte att kompensera full ut genom att vinkla upp sätet. Sportstolens utdragbara del hjälper mig föga.

Mvh
Mikael
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
sportstolar helt klart.om man inte pratar om e60 komfortstolar,helt suveräna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.