AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.510

Fel på vattenpump?

Symptom. bmw 528

Bilen börjar plötsligt gå varm. (vattempump bytt för va 2 år sen, fläkt koppling och termostat bytt i sommras)

Övre kylarslang stenhård och mycket varm
Nedre hård och svalare. "halv varm"

Kylaren kall förutom längst upp.

Vattnet i expantionskärlet svalt.

Det kommer ingen varmluft alls i cupén.

Som det verkar är det ingen cirkulation. jag har då antagit att det antingen är vattenpumpen, ev. impellern som lossnat, eller att toppen har pajjat.

Vad tror ni? Vad är mest troligt? finns det något sätt att kontrollera vad som är fel?

//Mvh Lasse
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Hur är det med temperaturnålen? Normalt eller på rött? Om pumpen pajar kokar det direkt! Ingen varmluft i kupén kan bero på dålig luftning av kylsystemet.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Den går ganska fort upp på rött.
Efter jag byt termostat i sommras så luftade jag systemet det var lite problematiskt men har funkat bra sen dess! kan det ändå vara luft i systemet?

E39 eller E34 osv? Generellt så låter det som dålig cirkulation, utan tvekan.
Hårda slangar är normalt pga trycket runt 1-1,5 bar vid driftstemperatur.
Brist på värme i kupén tyder på luftficka i systemet, men vattenpumpen bör nog kollas iaf.

FP
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Skruva av exp. locket och starta motorn, om det kommer luftbubblor och du känner den typiska lukten av avgaser så är toppackningen trasig.

/Z-motor
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Du kan göra ett koldioxid test på kylvattnet för att kontrollera att inte topplockspackningen gett upp. Det kan du nog göra hos vilken verkstad som helst tror jag. Om vattenpumpen är bytt för 2 år sedan och det är den som gett upp, så tycker jag det låter som fabrikationsfel (om den var ny förstås).

Hoppas det ordnar sig:)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jag började i dag kolla lite ordentligare på bilen.

jag kom fram till att när bilen inte går varm utan har normal driftstemp, och luftnings ventilen närmast kylaren är öppen så kommer varken vatten eller luft. termostaten är då stängd, när bilen börjat bli något varmare än driftstemp så öppnas termostaten och efter ett tag så börjar det ånga svagt, ju varmare bilen blir ju mer börjar det ånga, men inget vatten kommer.

om man gasar till så kommer det lite lite vatten i stället men inte mycket, i normala fall så skall det ju inte alls komma ånga utan bara vatten om det inte är luft i systemet, det är ju då med andra ord luft i systemet.
Vart denna har kommit i från är ju svårt att säga.

Blockpackning?

Men det är ingen olja i expantionskärlet vilket det brukar vara?

Toppen?

Om toppen är trasig ev. packningen så kommer det avgaser i systemet och cirkulationen slutar att fungera som den ska.

Trasig vattenpump?

Om vattenpumpen inte är som den skall så cirkulerar ju inte vattnet och när det då börjar koka så expanderar det och till sisst så bildas luft.

När motorn kallnar av igen så upphör trycket och den slutar koka och det slutar komma ånga ur luftningsventilen.

När motorn blir varm och den kokar, så låter det inte som att den kokar, jag har tidigare varit med när den gått varm och man tydligt hört den koka, men nu så hör man inget alls, kokar den inte?

man känner ingen avgasdoft från ångan men det tror jag inte man skall göra heller, även om toppen är pajj?

Enklaste sättet är ju ett koldioxit test, men jag har tyvärr inte så lätt att ta mig till någon verkstad.
Är det någon som me hjälp av de symptomer som jag besktivit kan ha någon aning vilket av felen det kan vara?

Finns det något anna test jag kan göra för att enkelt ta reda på felet?

//Mvh Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.