AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
760

Forumet förbättringsförslag.

Jag undrar varför inte det publicerade inlägget får samma avstavning som den man gör i text rutan. Jag brukar lägga lite jobb på att det ser bra ut men när man sedan läser sitt inlägg ser det för djäkligt ut. Varför blir det så? Rutan man skriver i har ju samma bredd
som tråden. En förhandsvisning hade varit fint så man kan kolla resultatet innan man publicerar sin text.

Ja jag vet att jag är yrkesskadad. =)

En fin grej jag snappat upp från andra forum är möjligheten att lägga med bilder i inlägget, helt suveränt för oss som inte har egen hemsida. Varje användare har några Mb till sitt förfogande och det är upp till var och en att se till att det finns plats för nya bilder.

/Fredrik
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tycker det är helt utmärkt utan bilder i forumet! Behöver man lägga upp bilder så finns ju flera smidiga sidor, tex photobucket som används ofta.

Att varje anv skulle ha ett fåtal mb att använda och sedan får radera för nya bilder skulle bara bli kaos. Då skapas ju massa trådar med bilder, sen när användaren behöver mer plats så försvinner de bilderna och länkarna/inläggen blir värdelösa utan bilderna.

Men en preview kanske inte hade skadat även om jag tycker det är överkurs..

Diesel-räsern
/Rickard
Saknar en edit-funktion.
Bilder i inläggen funkar nog inte, tungladdat och bara jobbigt att scrolla förbi!

Keep Your Distance!
Fredrik M - Som Pro-användare har du möjlighet att ladda upp bilder till bloggen som du sen kan länka till i inlägg. Vad du menar med avstavning fattar jag inte, så det får du gärna utveckla.

Om du menar radbrytningar så kan man ju lägga radbrytningen här
eller kanske här
eller här.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Fredrik M,
Rutan där du skriver inlägget har samma bredd som forumets bredd, så det skall se rätt ut. Det kan vara så att det skiljer lite beroende på vilken webbläsare du använder, eller om det finns uppgifter i "Äger följande BMW", som pressar ut marginalerna lite.

I ditt fall verkar det även som om du trycker enter/radbrytning när du börjar närma dig slutet på inmatningsrutans bredd (mitt i en mening alltså). Det ska du inte göra. Då är det ännu större risk att texten inte radbryts på rätt sätt. Radbrytning skall bara tryckas (2 gånger) vid nytt stycke. Precis som i Word och nästan alla andra textbehandlingsprogram.

I ditt inlägg ser man tydligt att du tryckt enter efter ordet "bredd" på fjärde raden.

I inmatningsrutan för starta nya diskussioner såg jag att det skiljde en smula i bredd. Jag har ändrat det. Men som sagt, om man aldrig trycker enter mitt i en mening så blir det aldrig fel. Det kan ju hända att vi någon gång i framtiden bestämmer oss för att ändra designen och bredden, och då skulle det ju se illa ut med radbrytningar mitt i meningar.

Mvh
Tommie, AutoPower.se
Anders N, bra ide med att lägga upp bilder i bloggen och sedan länka till, det fungerar precis lika bra som att kunna lägga till bilder i inläggen.

Ett exempel på avstavning: till-
behör.

Istället då för att flytta hela ordet tillbehör till nästa rad och få en stor lucka på förra raden.

Tommie, visst använder jag enter för jämnan, det är precis det jag menar, jag trycker på enter för att få en snygg följd på texten, och det såg inte alls ut så i min inmatningsruta men jag får väl sluta med det och bara knappa på som man tydligen gör i Word. =) Jag är mer bekant med program som InDesign och Quark som visserligen har samma funktion, men ofta har man egna önskemål om avstavning och radbrytning. I Quark kan man även välja hård eller mjuk avstavning med enter/ shift+ enter, men det skall vi inte gå in på närmare här.

Nu skall jag bara försöka få högerhanden att sluta trycka på enter för jämnan. =)
<enter>
<enter>
<enter>
<enter>
<enter>

Nej fyyy på dig!!

/Fredrik
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Men Fredrik??!! Det är ju suveränt att överlåta till apparaten att själv bestämma när det är dags för ny rad! Särskilt om man går tillbaka och lägger till ett ord eller rättar en felstavng, då slipper man ju manuellt justera radbytena. Och du slipper sitta och kolla när raden tar slut, för det gör den ju egentligen aldrig. För det är väl ingen gammal Facit du sitter och hackar på ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
VillaRosa: Maskinerna gör inte allt bättre än människan och just den maskinella avstavningen får en gammal typograf att vända sig i sin grav. ;-)

Att koppla upp en gammal Facit mot internet hade verkligen varit en teknisk utmaning...

/Fredrik
Med bilder i forumet så blir det rörigare, bättre med möjligheten att länka till bloggen.. Saknar också, som flera andra en editfunktion. Ibland så går det lite för fort när man skriver och då menar jag inte bara stavning utan även uttryck som kanske borde skrivas om :-)

*För att inte tala om promilleskrivningarna som några redan kommenterat i en annan tråd* lol

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
T: Nej, det borde finnas en "Best of"-avdelning för sånt! =)

Edit-funktion tycker jag är det enda forumet saknar.

Precis som någon sa är bilder bara jobbigt och ladda hem eller scrolla förbi.

Sen anser jag fortfarande att bloggen ska vara i omvänd ordning. Jag vet numer att det finns en knapp för att gå till sista inlägget men det är bara onödigt krångligt som det är idag. Klickar man på någons blogg på förstasidan så vill man ju hamna där direkt.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
heltsonika: Kanske det :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.