|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
nybeemer |
Hej, på väg hem från jobbet idag såg jag en E34 med 2 st rektangulera extraljus och två runda URK!!!!. Om man ser så dåligt att man behöver det så ska man väl inte köra bil? Jag kan inte med extraljus på BMW bilar (utom 02 möjligtvis) det ser så satans fult ut, det förstör hela bilen! Det är helt ok till och med snyggt på bilar som golf saab 900 opel mfl. men på BMW usch! Nån mer som delar min åsikt? Det är häftigt att tanka |
|
Det är väl bättre att köra säkert med bra strålkastare, än att bry sig om hur bilen ser ut i andras ögon? ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Jag är inte den som tycker STORA extraljus är snyggt, men det är nog inte av utseendeskäl man monterar dem heller! Förbjuda finns ingen anledning till enligt mig! Finns egentligen bara ett skäl till att inte ha extraljus (utseende) medans de finns fler för att ha dem monterade. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Förbjud alla som kör BMW med keps på. Dödstraff om kepsen sitter bakfram dessutom. | |
| Utomordentligt fånigt.Trot eller ej det finns faktiskt ( fortfarande) folk som utrustar sin bil med tillbehör som gör att det går att färdas snabbare och säkrare med den. Heder åt dem! Tänk om man istället skulle förbjuda alla onödiga utseendeprylar som vissa tynger ned sina BMWn med så att både utseende och prestenda försämras. Nej , tror nog att var och en skall få utrusta sin bil efter eget tycke och smak. Och smaken är som baken/ Född fri. | |
| När man som jag jobbar i en branch där man som regel färdas hem långa sträckor vid sådär 1-2 på nätterna, så finns det VÄLDIGT få argument för att nöja sej med bilars skrattretande dåliga originalljus. Sen får det se ut hur det vill, jag prioriterar FAKTISKT att jag tar mej hem utan kontakt med älgar och liknande! | |
| borde väll gå att lura in ett par ljus bakom gällarna "grillen" istället med lite jobb. | |
|
Att orginallyset är så pass dåligt att säkerheten på kvällar/nätter äventyras är väl kanske lite väl att ta i...men att hänga på ett par extralysen under den mörka delen av året är en mycket god idé! Men att köra med dom under sommarhalvåret känns lite mer onödigt då de är väldigt fult med dom på bmw,håller ja med om. Om man nu ska kolla till de utseendemässiga så är de väl bättre att ha ett par rektangulera än ett par runda iaf. Men att extralysen skulle förbjudas på bmw bara för att de är fult är bara löjligt snack... |
|
| Förbjuda går ju aldrig naturligtvis men visst är det spyfult!!, jag säger bara om jag mot all förmodan skulle köpa en BMW med sådana extralysen så skulle de kastas direkt, det skulle ioförsig gälla alla extralysen oavsett modell!! | |
|
Ibland är det nödvändigt. Men på BMW är det skitfult. Jag monterade sex stycken stora rackare förra veckan, fördelat på två bilar. Sex kilometer grusväg till närmaste gatljus, där står det två. Sedan 10 kilometer till utan ljus efter landsväg till jobbet. Fram till landsvägen ser man sällan andra bilar. |
|
Conan999 |
Kommer nog snart en lag på detta.......att på en BMW får det ej monteras extraljus = förargelseväckande beteende. Conan999 |
|
Att montera extraljus på bilen är en dödsfälla om du skulle råka köra på en person. Biltillverkarna lägger enorma resurseser på att fronten på en bil ska fånga upp en person på säkraste sätt. En person som monterar extraljus bryr sig uppenbarligen bara om sin egen säkerhet? En bra människa köper en bil med bra ljus redan från fabrik. Sådära nu har vi fått dagens moralpredikan. Vill man göra båda mänskligheten och miljön en tjänst så köper man ingen bil alls. Och bäst för alla är om man inte existerar överhuvudtaget. Säkrare än så kan det inte bli. Mvh Kristian |
|
|
Jag har inte råd att köpa en så ny BMW att de har bra lyse. För den delen, om någon är ute och går efter skogsvägen så är extra ljusen en säkerhet för dem. Jag hinner se dem och de hinner se mig tidigare. Det är ju knappast för stadskörning man monterar extraljus. Nu var det iofs inte på någon BMW jag skruvade dit lysena, utan en gammal Audi 100 som jag åker till jobbet i. Och tjejens Mondeo. (vilka båda har bättre lyse orginal än mina BMW) På de äldre bilarna (<2000) så prioriterades inte heller kontakten mot gående oskyddade människor, och lyset var dåligt. Så egentligen säger du att man måste ha råd att köpa en ny bil för att vara en bra människa. |
|
|
Mitt inlägg handlade igentligen om att det finns risker med att montera extraljus. Det sista i mitt inlägg var bara löjligt trams som inte hör hemma här. Men man kan tolka allt till sista bokstaven. Hoppas inte någon tar livet av sig nu pågrund av mitt inlägg :) Mvh Kristian |
|
|
Kristian: Det är bara det att man inser inte hur dåligt "normalt" helljus är förrän man prövat ett par bra extraljus. Det finns inga bilar som är serietillverkade med "bra" ljus nu för tiden, det har de trendriktigt låga fronterna sett till. |
|
|
Ja du "nybeemer", i Stockholm kanske det är onödigt, men kör några mil i de smålänska skogarna eller i norrland på vintern, så inser du säkert varför en del har extraljus. |
|
| En bra bilförare ger fan i att köra på andra människor, eller hur?Och har man extraljus så går det lättare./ Den upplyste. | |
|
Jag tillhör den obskyra delen av E39-ägare som haft den dåliga smaken att ha testat inte mindre än två olika omgångar extraljus under åren. Och dessutom fått både beröm och förfrågningar på hur man integrerar ljus på ett så pass diskret sätt i bilens front. Nu får nybeemer sitta ner och dessutom hålla i sig, just nu är det fyra extra lyktor framtill...) Givetvis inga bastarder som sitter en bit framför bilen och fladdrar, men heller inget sånt ljustillskott som dessa ger. Dock vet alla som testat att original helljus på E39 (facelift -01) med xenon i halvljusen är mer än lovligt dåliga, allt tillskott är därför välkommet. Mina nuvarande x-ljus blir nog ändå inte äldre än till efter nyåret, det blir xenonkonvertering av helljusen i stället, om inte nåt nytt/bättre dyker upp. Till Alf: Nog är det väl bättre att bygga säkerhet i första hand genom att undvika att köra på människor alls eller hur? Bra sikt och ljus är ju en viktig del i detta, och bättre att rikta lite kritik på de som aktivt tar bort förutsättningar för säker trafik och kontroll över sin bil. T.ex suspekta motorer, trimm, däck, fälg och hjulupphängningar, plastläppar, kjolar, vingar, speglar, dekaler i vindrutorna, ögonlock osv. Mao, det mesta som gör sig bra på bana där alla kör åt samma håll och folket finns på skyddat avstånd, får omvänd verkan i vanlig trafik, i synnerhet om det blir närkontakt. FP |
|
nybeemer |
Kul att det blev lite reaktioner. Givetvis tycker jag inte att man skall lagstifta mot extraljus på BMW bilar men jag tycker det ser fruktansvärt fult ut. Jag sänker hellre hastigheten när det är mörkt än monterar extraljus på min bil som bonus ser jag dessutom mycket bättre när jag bländar av. Det är häftigt att tanka |
|
Jag förstår inte riktigt, du talar i presens som om du redan har extraljus eller åtminstone har haft, fast de är fruktansvärt fula osv? Du menar också följaktligen att alla som kör med bra helljus ser dåligt när de bländar av? Det är inget som du bara hört om eller så? Jag tror nästan bestämt att du får mothugg av alla som kör några tusen eller kanske tiotusen mil om året på mörka vägar långt utanför storstaden. FP |
|
|
Folke du har rätt men problemet är att människor blir påkörda oftast i upplysta städer och då hjälper inga helljus till. Har sett vad sådana extra-ljus insatser kan göra med en människa. Som annars antagligen skulle ha klarat sig med några blåmärken och liggande på huven eller på sidan av bilen. De senare åren har ljustillverkarna tänkt på detta. Men många gör egna lösningar som är allt annat är trafiksäkert för gående och cyklister. Antagligen så räcker vanligt hel och halvljus till för de flesta. Har full förståelse till folk som bor på landet och åker mycket på ödsliga vägar med mycket djur att man vill ha extra-ljus. En sak som jag undrat i många är varför inte biltillverkarna ersätter dimmljusen med riktigt bra extra-ljus istället. Hur ofta behöver man ha dimmljusen aktiverade? Många billigare bilmodeller har inte dimmljus alls. Ersätt dem med extra-ljus istället eller blir ljuskällan för låg för att det ska vara effektivt. mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.