AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
715

Blir man en sämre bilförare pga all ny teknik?

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Night vision, PDC, X-drive, etc. Kan det leda till att man blir en sämre bilförare? Man kanske förlitar sig för mkt på all ny teknik? Kommer vi att slappna av för mycket i trafiken pga detta?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Man blir inte en sämre bilförare utan sämre bilförare blir en själv i trafiken ;-)

Nej seriöst.. visst ger all teknik en känsla av oövervinnlighet, undertecknad låg själv i vänster filen i 110 på motorvägen när det var snöstorm och alla körde i 60 - 70 i högerfilen, med ursäkten "jag har ju faktiskt både antispinn och antisladd" i bakhuvudet ända tills jag upptäckte att när däcken inte får någon kontakt/friktion mot vägen så hjälper inte all elektronik i världen!

Men om (!) undertecknad hade kört med alla elektroniska system påslagna men höll en sådan hastighet och avstånd som om han saknade alla dessa system, så hade undertecknad varit mycket säkrare i trafiken.

Lyckligtvis slutade det gott den gången och jag fick en något ödmjukare inställning. :-)

___
Bilbloggen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Man blir inte en sämre bilförare utan sämre bilförare blir lika bra som en själv i trafiken skulle det ju stå :-/

___
Bilbloggen: Länk
Paap Reeder
... jag kör klart mer ouppmärksamt med tempomaten.

MVH /// Paap R

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Håller med Paap. Kör nästan aldrig med den... Det är ju inte vardagsrummet jag sitter i.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
På sjön inträffa nu "oförklarliga" olyckor där båtar ränner upp på grund och kobbar. Förklaringen (om de är nyktra) är oftast att de tittade på sin GPS-plotter och enligt den var det inget grund. Dagens sjökort med rötterna i 1800-talet är inte tillräckligt bra för modern teknik. Frågan är om vi människor är det i alla lägen? Det är lätt att få övertro och bli ouppmärksam.

Jag har dynamic Drive i 530;an som gör att krängningarna är minimala. Kan man då köra hur fort som helst i rondellerna?

PDC litar jag dock fullkomligt på. Har noterat att den är mycket mer uppmärksam än jag själv:)

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tror nog alla hjälpsystem gör oss till säkrare förare, trots allt. Vi som är någorlunda medvetna om vad vi håller på med, inser väl för det mesta att vi inte kan 'ta ut' allt av de extra marginaler hjälpmedlen ger oss, och de som är mindre vana/medvetna har god hjälp av DSC, ABS och airbags när dom väl klantat till det.
Även jag, som hyfsat rutinerad förare, blir t ex rätt ofta påmind om hur dåligt väglag det är genom att DSC-lampan blinkar lååångt innan mina trubbiga sinnesförmågor registrerat den dåliga kontakten med underlaget. Likaså har jag vid ett par tillfällen fått hjälp av Brake Assistant, som verkligen ser till att tvärnita distinkt i situationer där man gör hastiga inbromsningar. Det känns snopet när bromspedalen försvinner under foten, men jag är tacksam för de extra meter bromssträckan förkortas. Och ABS-bromsarnas effektivitet ifrågasätter väl ingen?
Möjligen kan en effektiv fyrhjulsrift vara ett riskmoment, i så måtto att man snabbt kommer upp i farliga hastigheter på halt underlag, utan att inse hur halt det är - ingen fyrhjulsdrift i världen ger kortare bromssträcka än tvåhjulsdrift.... men det är väl samma sak som med hög motoreffekt, det kräver insikt och omdöme från föraren.
För övrigt litar jag inte alls fullständigt på min PDC, den kan nog missa att larma för hinder under vissa omständigheter. Däremot ska det mycket till innan jag fortsätter backa trots att den piper.

/// Gunnar E.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja själva färden med bilen blir säkrare men jag tror inte att man blir bättre förare pga all teknik i bilen o man är så gott som handikappad när allt lägger av i en sån bil.
Vinter är då ABSen går varmt men om den lägger av så brukar många stanna i bilen framför....

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Kolla den här night vison filmen förresten
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag vill ha Night Vision.... f-n att det inte finns till 3-serien!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.