AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.074

M3 3.2 limmo i Teknikens Värld 1996

Sida 1 av 2
Hej,

Läste i en gammal Teknikens Värld från 1996 där en Avusblå(?) M3 3.2 4D duellerar mot en pippigul 993 Carrera2. Ett läsvärt och trevligt test som kan rekomenderas.

Jag blev nyfiken på om denna svensksålda M3 ägs av någon på forumet, eller om någon vet något om bilen. Är den fortfarande i trafik? Någon som vet hur många M3 sedaner som såldes nya i Sverige detta år?

Tacksam för svar!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Den tidningen har jag med =)

Bilen i fråga är i trafik, köpt på kredit, och inne på sin 13:e ägare...

Ser mkt trevlig ut i repotaget, hade varit intressant att vet hur skicket är idag

BMW CS #5139
är det någon som kan sumera testet :D
hampe m3
eller ännu bättre lägga ut.

Numer finns enbart atomobils/aftonbladets test mot s4 ute på nättet o tidigare gick det att komma åt ett flertal till.

mvh
bmw_jerry: BMWn vann knappt, mest på grund av prislappen och bättre flexibilitet och komfort. BMWn upplevdes som modernare med bättre ergonomi, tryggare på vägen, även om de tyckte att 993:ans väghållning var mycket bättre än föregångarnas.
Motorn/växelåda lovordades i bägge bilarna, detta var mest en fråga om individuell smak. Denna gren var i stort sett oavgjord, möjligen med viss teknisk överlägsenhet hos BMW med dubbel VANOS.

Fast med facit i hand 10 år senare vet i tusan om inte den som köpte 993 drog det längsta strået ekonomiskt när det gäller totalekonomin pga modellens extremt höga andrahandsvärde.
En kul grej var att bilarna testades på de franska betalmotorvägarna (130km/h max hastighet). Tydligen fastnade de i en fartkontroll där några intresserade och nyfikna gendarmer var imponerade av bilarnas prestanda :) Hade knappast hänt i Svedala...

Går att beställa numret från TVs hemsida, kan rekomenderas som sagt!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
var det den med smg låda?

MvH Bmw 4-ever
Nej det var den 6-växlade som testades.
Det testet är et av det absolut bästa Teknikens Värld ghjort. Har också kvar numret och komemr ihåg det från när man läste det poå luckan i Lumpen hehe.

Estoril BMW M3 3,2 Limo vs 993 Carrera 2 tiptronic gul. M3 totalförnedrar 911 ;) i prestanda, och tycker BMW vinenr ganska markant är mitt minne av det testet. Men ja, 993 är helt sjuk i andrahandsvärde. Undra vid jämförelse med smma miltal idag, M3 hade tyvärr fallti som en sten. 993 verkar ju i princip öka i värde...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om jag kommer ihåg rätt så löd slutkommentaren något i stil med, 993 till för den som ville synas medan M3 var till för den som vill köra.

De var inte heller speciellt förtjusta över porschens växellåda. Segern var knapp om jag minns det rätt... E36 vann pga ekonomi och "baksäte som faktiskt gick att använda" och den dåliga tiptroniclådan som växlade upp själv när man varvade motorn tillräckligt.

___
Bilbloggen: Länk
Den är nu till salu på Bilsalongen i Grästorp !!
Länk
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Tidningen Automobil hade i prioncip samma test, en Rivierablå 993 vs en Gul M3. Tror det var i samband med introduktionen av bägge bilmodellerna runt 1994. Den Rivierablå 993 vart jag sugen på föt ett tag sedan men den står som "ej i trafik, el dyl" Ägare VAG.

Antagligen totaldsmälld. Även det numret av Automobil tillhör favoritlektyren.

M3/// Mullret
Kul att den fortfarande lever :-) Verkar vara i ett helt OK skick på bilderna, fast M3 emblemet på bakluckan verkar ha fått fötter under årens lopp. Jag hade definitivt kunnat tänka mig denna bil för ett par år sedan innan jag köpte min dåvarande 328. Hoppas den hamnar i händerna på någon som fortsätter att behålla den i någorlunda originalskick.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mullret, fast i teknikensvärld var färgvalen det omvända. Gul 993 och blå M3 :)

Lite nyfiken bara, vad händer med alla dessa testbilar, körs de in innan lämnas över till "hänsynslösa" motorskribenter eller kör de 0-100 tester med fabriksnya ännu ej inkörda bilar?

___
hampe m3
min gammla gula :)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Har oxo tidningen. Den har legat överst i högen på jobbet många ggr kan ni tro =)

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
Mugge; Inte alltid det står ofta bilen var så ny (typ 40mil) att den är ursäktad för hög bränsleförbrukning.

Mvh Stephan
Även jag har det numret! Kul att se gamla testbilar dyka upp i verkliga livet så att säga!

Keep Your Distance!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade nog dragit mig för att köpa en testbil, i och med att bilarna inte körs in och misshandlas systematiskt under sina första levnadsår.

___
Den svenska generalagenten har vanligtvis press/demo bilar av samtliga modeller för den svenska marknaden som motorjournalister får låna om de ber snällt. I vissa biltester har även tjänstebilar hos anställda inom försäljningsorganisationen använts.

Generellt genomgår säkert testbilarna en ganska tuff behandling av luttrade journalister. Å andra sidan är det är förstås inte heller någon garanti för att en icke-pressbil skulle vara mindre misshandlad under sina första levnadsår (särskilt inte en högprestandabil som M3).
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är möjligt att man köper en bil som är misskött utan att veta om det, men det är en helt annan sak att köpa en bil som man vet har misskötts.

___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.