|
|
|
|---|---|
|
Körde 525an idag (som stått still ca. 1 månad) och allt verkade bra tills efter ca. en halvtimmes körning då check controlen varnade för hög kylartemp! Såg att temp.mätaren i instrumenthuset steg mot rött så jag stängde av motorn direkt! Stod stilla med motorn av i ca. 10 minuter och startade sedan och körde vidare...Då skönk tempen till normal arbetstemp och ingen varning från check controlen! Åkte nu till jobbet för att parkera bilen och låta den stå ett tag. (Ca. 5 minuters körning). När jag var framme vid jobbet steg tempen igen! Men ingen varning från check controlen. Parkerade och stängde av motorn. Jag lät nu bilen stå i ca. en timme. Kom tillbaka och startade den, då låg tempen på normal arbetstemp.! Den borde inte ha varit så pass varm när den ändå stått en timme? Stängde av och skruvade bort kylarlocket och det bubblade lite och la sig sedan. Startade nu bilen för att köra hem (ca. 20 minuters körning). I början steg tempen mot rött och jag stannade ca. 5 minuter. Fortsatte sedan hem med normal temp.! Vad beror detta på? Kylaren är helt ny....Inget läckage eller så. Några tips? Vart kan man börja felsöka? Tacksam för hjälp! Min bil Länk | |
| Kolla vattenpumpen. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är garanterat H2O pumpen. Byt den och när du ändå håller på - termostaten. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
OK, tack för snabba svar! Är det svårt att byta vattenpump + termostat själv? Min bil Länk |
|
|
Inte svår men kan vara lite krångligt på vissa motorer. Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Kan ni förklara för mej varför det skulle vara vattenpumpen det är fel på? | |
|
Min rekommendation är att byta både vattenpump och termostat när du ändå håller på. Förutsatt att det inte är något som är relativt nyligen bytt såklart. Vattenpump: ca 700 kr Termostat: ca 250 kr Se mektipset som Grabber länkade till. Ytterligare lite tips på vägen bara: För att enkelt komma åt att arbeta rekommenderas att börja med att lossa kylslangarna. Var beredd att samla upp vattnet i ett kärl under bilen för att slippa ett genomdränkt garagegolv. När du lossar kylfläkten så måste du tänka på att den är fastgängad åt fel håll, annars blir det besvärligt att få loss den. Använd med fördel en 32mm nyckel av större modell. Du kan behöva knacka till nyckeln ett par gånger också om fläkten sitter ordentligt fast. När du återmonterar fläkten behöver du däremot inte dra fast den speciellt hårt eller knacka fast den, det sköter sig självt. Passa på att kolla fläktkopplingens kondition. Jag bytte även denna då den sett sina bästa dagar. Kostnad ca 1000kr. För att få ur pumpen krävs att du lyfter av remmen från remhjulet. Sedan kan du börja lossa de 4 skruvar den sitter fast med. Antingen glider pumpen snällt ur eller också kan du tvingas "pressa" ut den genom att helt enkelt skruva i M6-skruv i de två gängade hål som finns intill de fyra som pumpen är fastdragen med. Tänk på att smörja o-ringen något med glykol innan du sätter i den nya pumpen. Termostat och termostathus är inga svårigheter det heller. Börja med att lossa och lirka undan metallbygeln som sitter upptill längst fram på motorn. Den sitter med två skruvar varav en också håller fast termostathuset. Sedan sitter termostathuset med ytterligare tre (?) skruv. Lätt som en plätt. Bort med huset, ur med den gamla termostaten och i med den nya. OBS! Tänk på att sätta i den nya termostaten med den lilla pilen pekandes rakt upp. Montering i omvänd ordning :) När det gäller att återfylla kylsystemet och sedan lufta det fick jag rekommendation om att göra detta med kall och avstängd motor vilket fungerade bra i mitt fall. Det ska också kunna underlätta om bilen står i uppförsbacke. Detta gäller alltså åtminstone M50B25TU. Glöm sedan inte att ha i rätt koncentration av glykol! Du vill inte vara utan det när minusgraderna snart kommer. Mvh |
|
|
"För att få ur pumpen krävs att du lyfter av remmen från remhjulet. Sedan kan du börja lossa de 4 skruvar den sitter fast med." Där emellan ska de 4 bult som håller remhjulet mot vattenpumpen naturligtvis också lossas. Vid återmontering av remhjulet (när den nya pumpen är monterad) kan du tänka på att det inte är samma avstånd mellan de fyra hålen.. Kan spara lite huvudbry kanske :) Jo förresten... Trött pump: Länk Ny pump: Länk Lycka till! |
|
|
Tack för alla tips men pga tidsbrist får Perre sköta bytet! Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.