|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, hur brukar ni göra innan avställning? Säg att man ställer på bilen mitten på maj och byter olja o kör t.om aug/okt. Byter ni olja innan ni ställer av bilen? Vad mer brukar ni göra, ta ut batteriet helt eller bara dra loss ena polen? Själv så byter jag inte olja innan avställning, utan gör det direkt när jag ställer på. Sedan så tvättar och vaxar jag ordentligt samt byter till vinterhjul så sommarfälgarna inte blir skeva. Brukar även sätta in en torrboll. Har ni fler tips? Kan även tillägga att bilen står i ett torrgarage, dvs ingen värme men dock är det ingen större fuktighet där så det e lugnt. | |
| Det är bättre att byta oljan innan du ställer av | |
|
Det finns väldigt skiljda meningar om den saken. Vissa gör det innan och andra gör det efter. Men det skulle vara intressant o veta varför en del gör som de gör? Själv känner jag att det känns "fräschare" o byta oljan efter. Har en kompis som är mekaniker(har egen verkstad) och han bytte t.ex inte nu innan just för att man inte kör så mycket med en cab än en vanlig bil(båda vi har cabbar). Men dock kan det ju va så att smutsen bara då kommer o ligga där med gamla oljan men det tror jag är väldigt marginellt faktiskt. Jag bytte t.ex i maj och ska ställa av om 1 vecka. Har kört ca 300-350 mil. Dock kan man ju fylla bensintanken full så man inte får så mycket kondensvatten i den. |
|
| Har du kört så lite så spelar det nog ingen roll. Tänkte mer på om oljan är uttjänad så att säga | |
| Alig: torrgarage utan värme? | |
|
ja precis, den är ju knappt inkörd på så få mil=) njae alltså de är rätt bra isolerat om man säger så... De ingen fukt i alla fall. |
|
|
En bekant till mig byter olja både före och efter avställningen! Ur med den smutsiga oljan, in med biltemas syntet som "förvaringsolja", därefter byte till fräsch fuktfri märkesolja efter vinterförvaringen. Själv byter jag olja före vinterförvringen för att få ur föroreningarna ur motorn med den gamla oljan. Tror att det blir minimalt med fukt under vintern såvida man nte startat motorn titt som tätt. Förutsatt att du står relativt fuktfritt garagerat. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Det där va ju i o för sig rätt intressant Mats. Att ha biltemas olja som "förvaringsolja". Men kör han någonting på den oljan då? För jag har ca 2mil till det garaget jag ställer av bilen i. Totalt ca 5 mil(ToR). Känns lite så där med att köra biltemas olja=) Sen ang. att du byter innan vintern. Hur mycket har du kört med bilen efter att du senast bytte olja fram till avställningen? För som sagt, för min del har det handlat om ca 300-350 mil, vilket jag tycker är rätt lite för att motivera ett oljebyte innan. Men det beror ju självklart hur bilen gått också, men för min del handlar det om mest långa körningar. |
|
|
Förvaringsoljan kör han inte många meter på, men nog håller biltemas olja i fem lungna mil utan problem. Har tre "veteraner" som brukar rulla mellan 100 och 750 mil per sommar. Nu är det gamla bilar som inte kräver avancerade oljor, så i mitt fall är oljekostnaden ingen stor sak. Gör för övrigt samma sak med båten (Chrysler 225 ci) **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Ställde av M5'a för en månad sen, i varmegarage ( runt 20 grader ). Bytte inte olja då den är rätt så fräsch men när jag ställer på den så ska jag byta, då blir det castrol TWS 10-60. Tog loss batteriet, pallade upp den, tog av fälgarna och gjorde rent dom. Sen öppnade jag några fönster och satt på ett biltäcke så den inte blir så smutsig. Tror att den har det rätt så bra :) Saknar den redan och ser fram imot sommaren. Byter ni kylvätska ochså när ni ställer på bilen? Lantz |
|
|
Jag fundrerar starkt på att ställa min bil också, lite funderingar bara. Hur blir det med broms skivor och belägg, rosar de ihop om bilen står 6 månader i kallgarage? Skulle det vara bättre att lägga in ett trägolv på betonggolvet i garaget, för att minska på fukten? Varför tar man bort däcken om man ändå pallar upp bilen? Hur klarar sig elektroniken av att inte ha batteri inkoplat så länge? Min bil;Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.