AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.016

ojämn pendlande tomgång

Sida 1 av 2
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Har en pendlande tomgång på bilen. vid kallstart så går den ibland upp till 1500 sen sänker den sig och ligger strax över 1000 samma sak när bilen är varm så är tomgången hög. ibland blir den bra sen nästa sekund så börjar den pendla upp och ner. är lika när man kör bilen och släpper gasen och ska motorbromsa så är den lite för hög med. Kan det räcka att hälla i lite stp eller red oil rengörning? Bara inte tomgångsmotorn är kass =(

Några förslag?

Bilen är en m3 3.0l -95

Tack på förhand.

// Jimmy
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Ingen som vet vad det kan vara?
Hade samma fel på min sen började den även att rycka när jag körde. Det var då lmm som var kass.
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
på vilket sätt började den rycka? vid gaspådrag eller när du motorbromsade eller helatiden?

Någon som kan tro att det är tomgångs potentiometern?
Först kände jag av det när jag motorbromsade. Sen började rycka när jag låg i jämn hastighet.
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Ok hur mycket kostade en ny LMM? Ska fråga en kompis här hemma om jag kan få prova hans på bilen och se om det blir bättre.

tackar!
Runt 3500:-
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kan också vara spjällpotentiometer, tomgångsventil, vanos.. kanske tempsensor också.
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Vad tycker du jag ska börja med? vilken kan vara troligast. vanos tror jag inte för den låter inge illa sen går den inge dåligt är ju inte orkeslös.

Kanske ska börja med att köpa ny potentiometer?
Insugspackning?
Kolla dock med nån som har "koll"
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
rallyfinnen: undra om det kan vara tempsensor för har märkt att temperaturen inte går upp som den ska på vattnet ibland. har tänkt att byta termostat i den men kan ju vara givaren också.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Det är nog olika givare för mätare och motorstyrning, men går den för kall så är det ingen fördel..
Kolla efter läckor också, startspray eller rökmaskin om du har tillgång till det.
Mu
7
Murg
320i touring -89
M3 -95
jag har precis samma "fel" som det skrivs om här, är de någon som fått bukt med det eller är det bara att börja söka själv. vore dock tamcksamt om nån redan visste vad det var. har förresten inget strul med vattentempen, utan ligger alltid stabilt i mitten. känner dock då den är kall att den dör av på gasen (väldigt lite) stötvis då man kör. trodde först lambda, men nu dök det upp fler alternativ.
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Har samma "problem" så att säga. Bluddrig / ojämn / ryckig tomgång, främst när bilen är kall. Likadant vid motorbromsning så är det nästan som farthållaren är i.

Tänkte åka in och kolla upp felkoder, är det något med LMM så borde det väl verkstaden kunna se det? Känns i plånkan om man ska hålla på och testa sig fram med nydelar.
Mu
7
Murg
320i touring -89
M3 -95
min är inte bluddrig och ojämn, utan lägger sig jämnt på 1500, ett tryck på gasen så kan den lägga sig på 1100 eller 6-700 för att sedan gå upp igen till antingen 1100 eller 1500. tycker det är skitskumt, och det kan variera från dag till dag. tjurigast är den på morgon då den ligger på 1500 mest helatiden. hur stor slant handlar det om att kolla upp LMM alternativt att byta?
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Jag tror det är LMM eller så är det tomgångsregulatron som spökar lite. kan ju vara någon torrspricka i någon slang eller bälg också. Blir väl ev en felsökning framöver så får man se vad datorn visar =) synd bara att det alltid sticker iväg men man måste ju börja någonstans. men om ni hittar å felet så får ni gärna skriva här igen =)
Jag har ungefär samma problem med min. När man startar bilen kall vill den gå ojämnt på tomgång och lite ryckigt vid jämn fart och när man släpper gasen. Känns som den missar på någon cylinder och den luktar faktiskt en del bränsle i avgaserna. Den svarar dock direkt på gas. Har kollat så att det inte är någon olja i tändstiftshålen och inga sprickor i tändspolarna. Har även provat med startgas och dragit alla slangklammor till insuget.
Om LMM:n skulle vara kass skulle inte felet även uppkomma när den är varm? Min går inte heller riktigt upp i temparatur på vattnet men det borde inte inverka på den ojämna tomgången eller? Den spinner som en katt när den är varm och tvekar aldrig vid gas.
Skall inte var några felkoder enligt BMW.

Väldigt tacksam för svar.

M. Pedersen
Visa användare
86
Jimpster
Bmw 540iam -01
Bmw M5 -92
Prova byt termostat så blir det bättre. gjorde de på min och då blev den lite bättre och gick upp i temperaturen. givarna kan lura motorn så att den blir så där. prova ialalfall rekomenderar jag inte så farligt dyrt helelr =)
er
12
erra85
m3 coupe-94
har typ samma fel på min. ojämn tomgång när den är kall och sen går den lite ryckigt på belsatning

fick felkod på lamdan men det kunde vara en massa sakert som va fel med den koden

så ja vet int riktigt var jag ska börja
Ta
33
Tamm
535i, -89
Jag har liknande fel... bilen går perfekt tills det att man kört den varm & sedan startat om den. Då är motorn varm å tvekar lite på motorbromsning och tomgången är för hög.... Den tappar även förlångsamt i varv, även om man frikopplar.

Jag har bytt:
tomgångsmotor
mätt motsåndet på LMM
bytt båda givarna på termostathuset
letat felkoder & läst av lambdavärden i OBD
bytt bälg mllan insug & LMM
bytt fördelarrotor
bytt fördelarlock
bytt tändstift
bytt 2 tändhattar
bytt tändkabelkontakt

den går ju mestadels bra men tendensen finns där fortfarande....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bara ett par här i tråden som läst ur felkoder. Det tycker jag är en bra början. För den som funderar på att byta LMM, kolla mektipset hur man enkelt bygger om en billig VAG-LMM med tempsensorn från den gamla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.