|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
EAE632, nånting som varit i din ägo möjligtvis ? :) Vad sa snögubben till den andre? "Fan vad det luktar morötter." |
|
|
Nä....trodde nästan det hehe.... den bil jag undrar över her reg nr mko004 ägde den 1997... Billy / Kattmannen |
|
|
Jag vet att MKO004 var till salu för ca 1,5 år sen på AP..... Och har varit avställd i ca ett år.... Billy / Kattmannen |
|
|
Klart man har en M535 :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Och nu kommer en till fråga till er som kör m535i. Vad kör ni på för olja i era M30 motorer? Det pratas ju en hel del om vilken olja man SKA ha och vilken man INTE ska ha. Ämnar nämligen inom kort byta kam/vippor osv. på mitt nyförvärv och därmed även olja. Vill ju inte hälla i nåt "skit" utan bra ska det vara. M30:n har ju inga hydraliska lyftare och sånt man måste ta hänsyn till utan är snarare en "helmekanisk" motor. Så, vad kör ni på och varför? // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Jag körde vanlig delsyntet i min m30, dock tickade den ganska mkt =/ Man ska nog akta sig för helsyntet i en sån gammal motor! /Oliver |
|
|
jag har en som sagt en m535.. /unka (darts brorsa) |
|
|
Kul att du åxå hittade tråden :) Sitter och försöker hitta m535or, men ack så svårt de är att hitta dom i bra skick! /Oliver |
|
|
Har med en fin liten pärla...=) Kör på vanlig mineral olja, 20-50, fungerar alldeles ypperligt. |
|
|
Varför akta sig för helsyntet i en M30? Körde min 528 E28 på Mobil 1 5-50 i fem år fungerade hur fint som helst. Den motorn gör nu tapper tjänst i en annan bil efter att bilen gått till E28-himlen. Kör nu min topplocksrenoverade E28 535 på samma Mobil 1 5-50. Jag anser att det är helrätt då den när den är varm inte bli så illa tunn & blaskig utan är tjock (allting är relativt) i driftsvarmt tillstånd. Fint i en motor som ändå gått 22000 mil (underdelen) så det blir en aning tjockare med olja i de större spel som trots allt uppstår i en gammal motor. Varför ska man akta sig för helsyntet i en gammal motor Pimplaren? Hade hellre aktat min för en 20-50 olja som rinner seeegt nät den är kall och tar tid innan den kommer fram i alla kanaler och oljeröret. På 1 år och 1300 mil har jag bytt olja tre gånger, enligt serviceindikatorn. Fortfarande är det soprent i motorn! Oljan är ren & fin även när det är dags för byte. Kör gärna hårt när bilen är väl uppvärmd ;) Min högst personliga åsikt, blir gärna överbevisad av någon som VET.. M V H Johan |
|
|
För att helsyntet är tunnare än mineral. Fyller du på helsyntet i gammal motor så börjar det oftast dråppa utt olja nånstans. Men det är inte största problem. Det som är viktigast är att i en gammal motor finns det alltid s.k viktig smuts. T. ex mellan lagrerna. Den håller ihop komponenter. Fuller du på syntet så tvättar den bort allt den där smuts och motor börjar kancka efter en stund. Men behöver inte vara så på alla gamla motorer. Bra alternativ för gamla motorer är semi syntet , s.k hallvsyntet. saxat från: Länk |
|
|
Menar du att en helsyntetisk 5-40 skulle vara tunnare än en delsyntetisk eller mineral 5-40 larpan? M V H Johan |
|
|
Sorry larpan läste för sent att det var saxat från tråden.. M V H Johan |
|
|
Detta är både det fina & faran med forum. Mycket åsikter och många som skriver om allt mellan himmel & jord, men hur många VET..? ''För att helsyntet är tunnare än mineral. Fuller du på helsyntet i gammal motor så börjar det oftast dråppa utt olja nånstans. Men det är inte största problem. Det som är viktigast är att i en gammal motor finns det alltid s.k viktig smuts. T. ex mellan lagrerna. Den håller ihop komponenter. Fuller du på syntet så tvättar den bort allt den där smuts och motor börjar kancka efter en stund. Men behöver inte vara så på alla gamla motorer. Bra alternativ för gamla motorer är semi syntet , s.k hallvsyntet.'' Sök gärna på Johan B:s inlägg om olja här på forumet & läs; Länk Länk Mer mera.. Vill inte trampa någon på ömma oljiga tår, finns ju x antal oljetrådar innan.. M535 är roligare :-) Saknar min Alpinvita DDS456 som trots total rost var gryyyym. M V H Johan |
|
|
En 5W40 har samma viskositet oavsett om det är mineralolja från Biltema eller helsyntet från Castrol. Jag kör på halvsyntet i mina bilar, byter olja ofta och kör relativt hårt. Främsta skillnaden är ju bytesintervallen på en mineral och en syntet. (Går att köra uppemot 30000km på syntet) Mineraloljan bryts ner snabbare än en syntet. Hellre en riktigt fin mineralolja än en syntetolja från Biltema. Mvh Christer I'm on a whiskey diet. I've lost three days already. |
|
|
Helsynteten löser jue upp gamla oljeavlagringar i motorn och risk för stopp i oljekanal som följd, om motorn är kort på mineral/delsyntet resten av livet. Kanske e fel? vad ja fått för mig iaf.. /Oliver |
|
|
Med ett par extra täta oljebyten är det inga problem. Mvh Christer I'm on a whiskey diet. I've lost three days already. |
|
|
Låter bra! ja e inte så inne på olja o.s.v.. :) men iallafall! /Oliver |
|
|
Hej! Jag kör på Castrols SLX 0-30 funkar hur fint som helst mvh benny |
|
|
Nu har ja köpt mig en m535 åxå! Länk ! Alla som har e28 bli medlem och skriv en kommentar :) /Oliver |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.