|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! skulle lämna in min BMW E36 för 4hjulsinställning och de kunde ej göra det pga detta. *glapp i gummibussning som sitter mellan kulbult och länkarm vänster *styrväxel "skitglapp" *styrstag skapligt glapp *stötdämpare glappar så att hjulet glappar i överkant. 1. nått av detta som låter allvarligt och måste bytas direkt? 2.ska jag lämna in till bmw verkstad för reperation eller kan jag fixa detta själv? 3. nån som vet vad det kan kosta c.a att lämna in. tveka inte att skriv om du vet något, mycket tacksam för svar //Tomas | |
|
2an borde väl du kunna svara bäst på själv.. Mvh Johan |
|
| ingen som kan besvara någon av de andra frågorna? | |
|
Enkelt svar: alltihop bör fixas. Något mer invecklat svar: Allvarligast är väl glappet i styrstaget, tätt följt av gummibussningen. Glapp styrväxel är svårt att säga om det är 'farligt' eller ej. Glapp stötdämpare utgör väl ingen direkt olycksrisk, men kan ge oprecisa köregenskaper, förlängd bromssträcka, ökat däckslitage samt oljud. Mitt råd blir trots allt att fixa alltihop, en BMW med kass framvagn är inte kul att köra. /// Gunnar E. |
|
| ok det konstiga är att jag känner inte alls något som skulle kunna vara fel utan det var verkstadskillen som skulle göra hjulinställningen som påpekade att det var glappt på dessa ställen. klart allt ska fixas men frågan är om man har råd att göra allt på en gång. | |
|
Har du jämfört att köra en bil med frisk framvagn? Alla felen påverkar var för sig köregenskaperna negativt, och allt utom möjligen den glappa styrväxeln innebär definivt risk för extremt stort däckslitage. /// Gunnar E. |
|
| ok ska åka upp till bmw på måndag och boka tid så får dom kika på vad som behöver göras. tack för svar Gunnar E | |
| Hur gick det med allt? Har liknande problem med min framvagn och blev nyfiken på vad kalaset kostade att fixa. | |
| hej. jag har inte gjort något åt bilen ännu. Han på bmw sa att det går ju att köra med bilen utan problem för att det ej var så allvarligt. men jag frågade vad det skulle kosta att årgärda felen hos bmw och det skulle kosta c.a 6000:-. stötdämpare och fjädrar bak har jag bytt. | |
|
Hitta någon mindre BMW-Aukt verkstad att fixa det åt dig,så du kommer billigare undan, Inga konstigheter.. Standardjobb... Råkade själv precis ut för samma grej, hade dåliga länkarmsbussningarbussningar och spindelleder, man kunde gjort en inställning, men hur länt är det då när grejerna snart byts efter måste en inställning göras igen. Fick mina bytta för 1400 inkl material... Nu har d några fel till men visst... De roligaste var när jag kom tillbaka för 4-hjulsinställningen så gjorde han bakvagnen, sen när han skulle börja på framvagnen så kunde han inte lossa bultarna... Så det blev bara en bakhjulsinställning ändå :P Nu har jag iaf nya bussnignar o spindelleder :P. Mina hjul vart där fram helt raka, utan Toe-in...Varierande inte mycket mellan höger/vänster så jag lät det va...Taxibilar kör så... Helt rakt innebär ju mindre slitage av däck, bättre turn-in, men man måste passa den på motorvägen, kör inte d så ofta ändå. // MVH Jocke |
|
| Fick domen från SPB igår, "länkarmsinfästning, glapp båda sidor", noterat som "värt att veta" men man vill ju ha det fixat så fort som möjligt ändå då jag märker det ganska tydligt vid inbromsning. Gissning på pris hos en mindre verkstad? | |
|
Bilprovningen missade det felet, det var först när jag lämnade in bilen för att byta spindeller (som ej gick igenom bilprovningen) att länkarmsfästerna på båda sidorna behövde fixas. När det gäller pris så får man fråga fråga fråga, för det varierar ganska kraftigt. En verkstad skulle ha 2900kr, en annan 2400kr, och efter att ha förstått att det skulle handla om ca 2200-3000kr för att arbetet åkte jag förbi en liten verkstad på väg hem från jobbet, vände om, gick in o frågade - 1400kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.