|
|
|
|---|---|
|
Det luktar glykol på morgonen när jag sätter på def. värmen i bilen... Bara ca 30 sek. men jag gillar det inte och undrar om något är knas eller om det e lugnt. Vad tror ni? See Ya! Alex | |
|
Har glykolnivån sjunkigt? Du har ju ett värmeelement vid kupéfläkten i torpeden så att säga, och där cirkulerar ju kylarvätska som ska värma upp luften. Har du otur så har du ett läckage där, vilket inte är det roligaste området att mecka på. Men har du ett läckage så bör nivån sjunka, gör den inte det så har du förmodligen inte heller något läckage och du behöver inte bry dig mer om det. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jo, jag har faktiskt ett läckage någonstans. Inte mycket, men irriterande, ca 1L/2 veckor. Sitter inte kupefläkten i bilen? Jag har ju inget läckage i bilen... See Ya! Alex |
|
|
den sitter innanför torpeden, man kommer åt den via motorrummet... tistter väldigt knepigt till tyvärr. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Mugge, menar du värme elementet innanför kupefiltret? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Länk MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Nu var jag tvungen att konsultera Bentleys E34 servicemanual för att inte komm mer osanningar. Så här är det, kupéfläkten byts via torpeden, men ska man ha ut själva värmeelementet så måste man gå in via kupén strax under hansfacket mot mittkonsollen. Det är lite halvtaskiga bilder så jag ser inte helt var han är och grejar alltid. Jag måste ha blandat ihop det med andra modeller, ber om ursäkt för vilseledandet. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
min förra bil var sådär den med. fick en "hinna" på rutan = glykol läckage i kupé. värmepacketet är riktigt jobbigt att plocka ut. du kommer åt en från förarsidan. ta ner all plast under ratten och sen så plockar du bort spjällen till luften. sen så hittar du ett lock skruvat med 6-8 stjärnskruvar. då kan du komma åt värmepacket. men du får bara ut halva. sen sitter det 3 små skruvar uppe på värmeelementet. då delas värmepacket. då får du ut andra halvan. men det tokiga är att när du sätter in det så ser du aldrig om det läcker mellan halvorna igen. Felet på min bil var att den hade övertryck i kylsystemet (trasig toppackning) vilket gjorde att den läckte i slanginfästningarna till värmepacketet. blev långt det här men hoppas det hjälpte lite iaf :) |
|
|
Låter som ett läckage av kylvätska i värmepaketet eller dess anslutningar. Att det inte kommer vätska inne i bilen kan bero på att den rinner ut via kondensavloppet i värme/klima paketet. Luften tar dock doften av glykol med sig in i kupén. FP |
|
|
Så värmepaketet sitter alltså i motor rummet då? See Ya! Alex |
|
|
Kan inte i detalj hur det ser ut i din bil men visst sitter hela paketet inne i kupén, möjligen finns en servicelucka för fläktmotorn. FP |
|
|
om ni läst det jag skrev så ser ny att värmepacketet sitter inne i cupén. läcker den i den yttre tätningen så ser man det om man lägger sig ner under ratten och kollar snett upp mot mitten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.