|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är ny här på forumet och vill bara säga hej hej :) Nu till min fråga.. Har en bmw 525i -01 Har nu kört med bilen i nästan 2 år nu med att växellådan smäller/skakar vid kickdown / snabb acceleration och undrar om ni vet vad som kan vara felet.. jag har sökt på olika trådar här i forumet och hittat flera olika altenativ till vad det kan vara. Har varit på BMW och de säger att det är lådan som är trasig och kostar ca 25000 med arbete att byta. Kan bara tilllägga att det är bara i låg fart det smäller, så att i högre farter så är det inga problem Om ni vill hjälåa mig med problemet hade det varit väldigt snällt av er MVH Fredrik | |
| Någon som vet vad det kan vara för fel? | |
|
kan det kanske hjälpa att byta olja i växellådan? // M.v.h. Daniel |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kollat hur resten av drivlinan verkar? Hardyskiva,stödlager,knutkors och kardan? Hur långt har den rullat, har mekaniker kontrollerat bilen för denna diagnos, eller är det utan att ha kollat bilen? MVH Patrik |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har bilen tidigare haft oljeläckage från motor/servo kan det vara värt att kolla hur vxl låds kuddarna ser ut, om de är mjuka eller som de ska vara! MVH Patrik |
|
tack för svaren.. Bilen har rullat 32 000 mil, Hardyskiva,stödlager,knutkors och kardan mm är det sånt man kan kolla upp själv eller tycker ni jag ska lämna in bilen på (BMW) eller annan verkstad? |
|
| Och jag kan tilläga det att det är ingen mekaniker som har kolalt på lådan utan gjorde bara ett konstaterande vad det "kunde" vara | |
Lunchbox! Antar att du kan lämna in till mekaniker för att få en exakt felbedömning,men det kostar ju oftast en liten slant! Att göra själv kan ju vara ett alternativ om man inte är rädd att smutsa ner sig! Hissa upp bilen på lokala OK macken,kolla de olika delarna som nämndes i tidigare inlägg. MVH Patrik |
|
om lådan gått 32 k mil så är nog ett oljebyte o rekomendera HP |
|
|
Oljebyte gör man för att förhindra skador, inte för att reparera! :-) Kanske hjälper men jag är tveksam. |
|
Ett oljebyte brukar kunna hjälpa lite grann vid svagt slirande lådor pga kärvande ventilpaket, vid hugg brukar oftast något annat på drivlinan påverka dessa fenomen. MVH Patrik |
|
Tack för svaren.. får nog bli att lämna in den på en verkstad och se vad de säger.. Någon som har förslag på verkstad nära boråstrakten? |
|
|
Hej igen.. Jag måste bara fråga också om det är någon här på forumet som har haft de här problemen som jag har som har blivit av med dom när dom har bytt delar som näms här åvan? |
|
|
Yes, Har haft BMW till att byta i följande ordning, sttödlager kardon, ingen förbättring, något lager till slutväxeln, ingen förbättring, höger drivaxel, ingen förbättring, vänster drivaxel, ingen förbättring. Dessutom kollade de hardyskivan som var helt OK. Nu skall de byta kardanen och se om det blir bättre.... Svar i mrgon från BMW... Och bilen har de haft i omgångar från 14 September... Man undrar om man beralar deras utbildning samtidigt..:-)?? M3/// Mullret |
|
| Låter som det kommer bli en saftig sluträkning. | |
|
Hej, Enda svaret jag fick var att kardanen skulle hämtas först i dag. I em så kommer vi se om det gjorde någon nytta. Annars blir det tillbaks till ruta 1. Mekarna går väl på ackord och har inget intresse av bidra med felsökningskostnmaderana. Så, vi får väl se vad BMW bidrager med. Nu har bilen stått 2 veckor på verkstaden för vibrationer vid kickdown. Anledningen tll förseningarna är att verkstaden inte har intresse att ha hemma alla delar, utan varje "försök" måste föregås av beställning av delar från centrallager.... Tomgångsproblemet på min M3 tog 6 veckor att fixa.... Inte imponerad i dagsläget. M3/// Mullret |
|
| Hej.. hur går det Mullret? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.