AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.518

Vilken sorts vinterdäck?

Sida 2 av 2
ja det tycker jag. Du säger inte vilken dimension. Jag får ge 8100 monterat och balanserat för 4 hakka5 i dimension 225/55/16.

Nokian hakka5 i 215/55/16 kostar 1700st på gummihuset.se och då är de inte monterade.

Så det måste ju anses vara ett riktigt bra pris.

/Fredrik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

205/55-16 iof, jag har ju 3-serie..
Dom kostar 200 spänn mindre på gummihuset. men tillkommer 200 i frakt och så ska dom monteras.

Min Cabrio Länk
Hört ett rykte från gummifolket (menar inte kådisar då...) men vet inte om det stämmer... Hakka5 har 4-kantiga dubb? Dessa skall enligt uppgift ha en förmåga att gå av!

Vet som sagt inte om det stämmer.. Kör själv poå X-Ice North och är mycket nöjd med dem. Kollade även lit epriser hos min handlare i Borensberg och detta är vad jag kom fram till i dimensionen 205/55/16, monterat och klart

X-Ice: 1500,-
Hakka5: 1500,- (har jag för mig)
NF5: 1400,-
Pirelli Carving: 1300,-

Ha en fin och GMY
//
T
Edit: Oops, alla däcken är MED dubb...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har kört med hakka 4 (också 4-kantiga dubb) i 2 olika omgångar. Inga dubbar gick av och inga dubbar försvann. Vet inte om jag körde in dom väldigt snällt men så värst noga var jag inte.

Min Cabrio Länk
Gällande var i Sverige man "skall" ha dubbat eller odubbat - Av erfarenhet vtt man ju hur vägarna ser ut där man bor samt vart man åker på ev. vintersemester.
Läser man däcktestera så får man svart på vitt :) vilka typer av däck som funkar bäst på olika underlag... sedan är det bara att välja det däck som passar en bäst.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bones,
helt riktigt. Min erfarenhet av andra bilägares uppfattning är dock att många i södra delarna av Sverige anser att dubbfritt "räcker". Denna uppfattning har jag lite svårt att köpa då det är den förrädiska blixthalkan som är den farliga halkan, och just den som bekämpas bäst med dubbade däck.

Min Cabrio Länk
Anders S: Då låter det som ett rykte som inte stämmer så bra mao..

Använder som sagt själv dubbat i Sthlm eftersom det är blixthalkan och de isiga vägarna man vill klara sig på..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vet inte vad ni hör när ni diskuterar vinterdäck men jag hör som sagt alldeles för ofta folk som säger att "oftast är det ju inte så mycket snö här nere".
Folk får köra vad dom vill bara dom håller sig undan från mig. :)

Min Cabrio Länk
Största risken anser jag är att för många kör på billiga skitdäck eller gamla däck från Dacke-fejden. Ett nytt dubbfritt däck är nästan alltid bättre än ett gammalt dubbat och ett nytt dubbdäck är nästan alltid bäst :-)

Har kollegor som har svårt att byta ut de gamla däcken med devisen: Va, byta ut däcken?? spelar väl ingen roll att det inte finns några dubb kvar, det är ju ett bra mösnterdjup!!! (Sen att gummit från Hedenhös tid ALDRIG kommer att minska i mönster, det skiter de i.

Vägrade köra jobbets bil hela förra vintern eftersom de sparar in på sånt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.