AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.519

Vilken sorts vinterdäck?

Sida 1 av 2
Jag undrar vilken sorts vinterdäck som är bäst på en BMW
dubbade eller odubbade eller det är vilket som?

"I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)."
Vilket som. Det finns massor av trådar om vinterdäck kolla in dom så ser vad dom flesta använder för nått.

Keep Your Distance!
Som sagt, mängder med trådar om däck.. Här är en som startade nyligen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Genom att göra en sökning på "dubbat AND odubbat" så fick jag fram ca 20 trådar om ämnet.

Här är några om är intressanta:
Länk
Länk
Länk

___
Bilbloggen: Länk
Tackar för det.
Då ska man väl kunna få sig en uppfattning av vad som är bäst

"I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)."
dubbat på vintern är ju alltid bäst, det säger ju sig självt
det spelar ingen roll vilken bil det är på
ovan gäller om det är snö och is på vägarna för dom som ej förstår

Har precis köpt Gislaved Nordfrost 5 dubbat. Fick höga betyg i AMS senaste test av vinterdäck. Blaskan borde finnas i butikerna imorgon - rekommenderad läsning.

Sammanfattningsvis:
Premiumdäcken klarade sig mycket bra, både de odubbade och de dubbade. Smaksak vad man väljer för typ. Mycket snö och genomgående kalla (-)vintrar så välj odubbat. Växlande tö och minusgrader som resulterar i isiga vägar så skulle jag välja dubb. Dubbdäcken hade överlägsen bromsförmåga på is.
Bästa vinterdäcket heter haaka5,enligt teknikens värld och Automotorsport.

Det heter Hakka. 5 om vi skall vara petiga ;-) Hakka. 5 var bäst på snö och is men sämre på torr asfalt och slask fick kritik för buller också. I slutändan får man bedöma vilka egenskaper man värderar mest.

Ingen tvekan dock om att Hakka. är ett bra däck. Höga poäng i de flesta biltester.
Jag har valt dubbat till i vinter....

Billy / Kattmannen
Jag tänkte köpa Gislaved Nordfrost5 till nyförvärvet Audi A2an men det var bara hakka 5 som fanns i dim 185*55-15.

Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Sia

Vilket märke är favoriten? Utav allt som jag har hört och läst så vet jag att jag INTE bör välja RFT. Eftersom jag kommer köra på landsvägar så är det dubbat som gäller.

Ok Inget RFT och dubbat men sen då, vilket märke.

Först tänkte jag välja Gislaved NordFrost 5 men efter ett samtal med en däckhandlare så vet jag inte länge. Han säger att alla Gislaved tappar en del dubbar, kan det stämma. Ni som har kört på Gislaved vad har ni för erfarenheter.
Hakka 5 är ju ett väldigt bra alternativ men ljudnivån är lite hög och jag föredrar den tystare sorten. Vad sägs om Continetal WinterViking 2 kan det vara ngt.

mvh
Tomas
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Hofeistos: Jag köpte NF3 förra hösten och har inte tappat några dubbar. Jag körde lugnt de första 100 milen. Dom funkade kanonbra på isig väg. I djupsnö kvittar det nog vilket däck man har. Ljudnivån var absolut inte hög med dessa.

///Foppa
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Niklas Lindqvist (Roine Lindqvist gummi om någon känner igen honom från Tullinge) rekommenderade Michelin X-Ice till min. Hakka 5 om man bor norr om Sundsvall och kör på mycket is eller ren snö då de spårar mycket och låter en hel del. Eftersom jag kommer köra mestadels i Sthlm och vad det innebär ansåg han att Michelin var bäst även ekomomiskt sett.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Ci
531
CiM
325ciM-04
heltsonika: håller med dig. köpte också dessa sulor i vintras och hade ingen som helst problem. körde en sväng till tyskland också.

ett annat alternativ är att köra försiktigt i vinter, så har vi en "hel" bil till våren.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Beställt Nokian Hakka5 i 235/60 R16. De vann ju AMS-testet, så det är nog dugliga grejer. Skulle aldrig nånsin köra odubbat på vintern i Sverige, jag vill behålla bilen i ett stycke...

Wilhelm Svenselius
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nej inte jag heller. Det blir Michelin X-Ice North för mig.

Har precis köpt 4 org fälgar i alu från en kille i Jönköpingstrakten för 2500 och de var nära nog i nyskick frånsett centrumtäckbiten som ju går att införskaffa. Har sedan läst alla länkar på forum och lagt till min egen erfarenhet.

För mig blir det dubbat hakka5 i dimension 225/55/16. Hakka eller nordfrost eller goodyear 500 stod det mellan och till slut kom det att handla om tillgången. På volvon har jag brigdestone forenza och tycker de är riktigt bra.

Sen detta med stockholm..

Att påstå att dubb är för norra sverige som det näms i flera länkar på detta forum är HELT FEL! Norr om Gävle saltar man i princip inte alls utan kör med plogbil och sand. Därför är vägarna oftare torra med lätt snöbeläggning vilket faktiskt ofta passar bra med friktionsdäck. Söderut så saltar vi, snön smälter och om sedan tempen dippar tillräckligt lågt så fryser det till och bildar en perfekt ishinna.

Fråga mig, jag voltade på E4 med min 528 för ett par år sedan med bra friktionsdäck just för att den av salt smälta snön frös till i en köldknäpp. Jag var helt chanslös!

Jag förstår att det är lockande att använda friktionsdäck söder om Gävle, har själv gjort så i många år. Men när det verkligen gäller kast och släpp så är dubben rätt sköna att ha.

Min däckkille är dock mycket noga med följande två saker för att undvika att tappa dubb:

1 - Däcken måste köras in långsamt (max 90) i helst 50 mil för att dubben skall sätta sig. annars tippar de bakåt och blottar aluminiumhalsen vilken snabbt nöts ner och sen är de väck (ngn eu regel slår fast att en dubb högst får väga 1 gram varför endast spetsen är i stål, resten är aluminium).

2 - Om helt nya däck läggs på sent på säsongen när det redan är smällkallt så ökar inkörningssträckan till 100 mil pga att gummit är hårdare och därför inte "sätter" sig lika lätt.

Sant eller falskt - vet inte, men jag gjorde så med mina bridgestone föra året och de har faktiskt inte tappat mer än enstaka dubbar.

Som kuriosa kan tilläggas att jag gick till en annan firma för att kolla priserna lite. Förklarade att jag var helt beroende av bilen och att alltid ta mig fram. Skulle då förstås köra på Hakka5 tyckte han och gav mig ett riktigt högt pris. När jag tvekade och sade att jag körde många mil per vinter så bytte han till ett lågprisdäck och sade att om man kör så mycket som du så kan du lika gärna ha billiga däck då du ändå nöter ner dem före de blir gamla. Det blev inget...

Jag tror att de flesta däckisar är ärliga men de måste ju också leva så det är klart att man helst sätter på ett däck man har på lager som dessutom har bra marginal. Skit i plånboken och fråga er vilka däck ni skulle sätta på bilen om ert barn skulle ut och köra på vintern - dubbat eller odubbat?

Och det får väl utgöra slutet på detta lilla korta inlägg ;-)

Fredrik
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
raksträckan: Jag tror du missförstod mig lite och jag kanske var otydlig (nu läste jag inte hela ditt inlägg). Vad han menade var att Hakka5 var så bullriga och spårade mycket på asfalt och lämpade sig därför mest för trakter där man kör mest på snö/is. Det är förmodligen det bästa däcket i just snö och is. I Stockholm tycker jag att det är uppkört för det mesta och det är inte ofta man rullar runt på packad snö eller is då trafiken här gör sitt. Visst kan det bli riktigt snorhalt vid rödljus och liknande men sett till helheten...

Jag anser också att dubb är det enda som hjälper på is och för mig låter det gärna lite mer bara jag får stopp på plåten.

Michelin X-ICE North som han rekommenderade (North, som missade jag att nämna i mitt första inlägg, har dubb) hade betydligt stadigare egenskaper på bar mark och snöslask samtidigt som däcket skulle vara länge enligt honom.

Jag har personlig kontakt med Niklas och jag vet att han inte skulle rekommendera något som inte skulle vara bra för mig.

heltsonika:

nej jag missförstod inte dig alls, det var därför jag skrev "som det näms i flera länkar på detta forum". Jag såg att du inte menade så.

Jag känner bara att det finns massor med länkar av denna typ men ofta är det så att folk försöker vrida och vända på det hela för att på något sätt kunna stilla det dåliga samvetet över att ha köpt ett billigare däck. Finns det några viktigare detaljer på bilen än broms och däck?

Oavsett vad ni kör på, ta det lugnt och se till att inte hamna hos mig i vinter för det är inget vidare.

Ha det gött
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har precis beställt Hakka 5 av lokala gummiverkstan. Bäst i test avgjorde saken, hellre buller än bucklor så att säga. Har kört på Hakka 2 och Hakka 4 tidigare och varit nöjd. Med bra recensioner blev valet dessutom lättare.
Bor för övrigt i Stockholm och anser att dubb är det enda valet. I stockholm kan man lika gärna köra sommardäck om man ska ha odubbat, nästintill..
Får pröjsa 1700 inkl. montering, bra pris?

Min Cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.