|
|
|
|---|---|
Aldric |
Tjo Så problemet är som följer. För ca ett år sedan när bilen inhandlades försäkrades den med helförsäkring, 1500 mil. Pga en del oförutsedda händelser inom familjen och behov av nytt jobb en bra bit bort har den dock rullat strax över 3000 mil nu, vilket då givetvis leder till att när jag betalar nästa gång i juni har jag redan kört upp dom 1500 milen. Det har ingen hänt med bilen så det är inte det det handlar om, jag skulle bara behöva få starta om på 0 igen när jag nu betalar in 5000 kr .. känns lite dumt att betala försäkring i efterskott. Hur ordna detta? Om jag ställer av bilen i en dag, funkar det? Eller måste jag "sälja" den till min sambo och sen "köpa tillbaka" den dagen efter? Eller är jag som amerikanerna skulle sagt det "phuckad" ;). klantigt ja ja .. nu ska vi inte diskutera just det, utan hur jag löser detta ;). |
|
Om det inte händer något, lär ju inte försäkringsbolaget märka något heller. Skulle det hända något och om de kollar, så blir du givetvis inte försäkringslös, däremot kan du tvingas betala den högre premien i efterhand. Jag hade fortsatt att köra, om du nu känner att du vill göra rätt för dig kan du ju försöka köra lite mindre så det jämnar ut sig med tiden, eller höja från 1500 till 3000 mil ett år och sedan gå tillbaka igen. Keep on cruising Fredrik M - Z3 2.8 |
|
Aldric |
Om det inget händer hade jag ju inte behövt försäkring i första taget, och att göra rätt för mig .. tja, jag tycker redan premien är hutlös så det bekommer mig inte så mycket, men för att jag ska "komma ikapp" måste bilen stå still i ett år och det är inte direkt aktuellt, så om någon har någon annan idé tas den emot med tacksamhet =). |
|
Är det inte bara att ringa till försäkringsbolaget och tala om hur det har blivit. De blir säkert inte arga om du vill göra rätt för dig. mvh Berg Rädda djurens mat - Bli Antivegan! |
|
|
Dom försäkringar jag har haft på mina bilar har oxå varit 1000-1500mil om året men jag har kört ca 3000mil om året men saken är den att bolagen inte har en aning om hur mycket bilen har gått när jag har köpt den. Jag har till och med lyckats kvadda två bilar utan att dom brydde sig om mätarställningen... who dares wins... |
|
Aldric |
Ja men kom igen nu då, läser ni inte vad jag skriver ;) Jag vill inte betala in 2000 kr extra för att täcka dom milen jag kört för mycket hittils. Försäkringen förfaller om ca 2 månader, hur smart verkar det att lägga fram 2000 nu bara för att göra bot och bättring för 1500 mil jag kört under vintern 2001/2002? Poängen är ju att jag vill försäkra bilen utan att oroa mig för att dom kan rycka fram ett besiktningprotokoll och där se att "Ops han har visst kört 1500 mil mer än han skulle, då klipper vi hans ersättning på mitten ..". För att uppnå det, räcker det då med att jag ställer av bilen över natten, eller måste den byta ägare? Denna är dessutom importerad vilket gör att dom vet exakt ner till 6:e decimalen vad det stod på mätaren när bilen fördes in och när den försäkrades första gången hos LF. Nedan en ytterligare illustrering av mitt problem; Köpte bilen; 14500 mil - försäkrade den för 1500 mil. Efter 12 månader skulle den gå ha gått 16000 mil. Nu har den gått 17500 mil. Vid nästa förfall om 2 månader betalar jag normal premie och har då upp till 17500 mil på mig, men där är den ju idag .. 17550 faktiskt om vi ska vara nogranna. Detta är inte bra, men LF ger bästa försäkringen så jag vill inte byta bolag bara för detta, men jag vill få en "ren och ny" försäkring. Enkelt va ;) Det är som sagt inte snack om att den redan är skadad på något vis, jag vill bara ha nåt slags trygghet under året som kommer ... |
|
Dom debiterar inte för hela perioden... dom debiterar from den dan du anmäler det tills det är huvudförfallodag. Går enkelt att anmäla, har gjort det själv flera ggr. Om du smäller så kan du få nedsatt eller sänkt ersättning. Ärlighet varar längst. Jag åker också LF, bäst premie och bra skadehantering. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Aldric |
När jag ringde och hörde mig för i förra veckan blev svaret "Då får du betala för hela perioden, dvs 12 månader, även om det bara är 2 månader kvar". Vore fint om dom hade någon slags gemensam policy för sina säljare .. |
|
Gör som jag gjorde, fyll i servicekupongen att du åker en eller två körsträckeklasser mer och skicka in. Inbetkortet på tiden kommer på posten.... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Aldric |
*byter bil* ;) Tack iaf grabbar (och eventuella damer) |
|
*kollar ner* Kille här:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Aldric |
*har gått med i Seat-klubben* |
| *spanar på en trabbis* | |
| Ställ av den en eller ett par dagar så är problemet löst, eftersom du får en ny årsförfallodag när du ställer på igen! Det som kan vara ett problem är att om du ställer av i tex. idag så har bolaget inte anmälan från Bilreg. att den är avställd för än om ca en vecka. Denna info. miss löser du själv genom att vid ditt samtal med förs.bolaget samtidigt teckna en garageförsäkring, som även gör det enklare att ställa på. Borde vara den bästa lösningen om jag förstd ditt problem rätt. | |
Aldric |
PJ - Tackar, du har förstått det precis rätt. Jag tror jag tar till din lösning. Det enda som spökar nu är att dom kanske inte uppskattar min taktik och hittar på nåt fuffens med premien, men då är det ju bara att byta försäkringsbolag. *Har varit medlem i Seat klubben i 3 år, men inte kommit ur skåpet* |
Jirar |
När jag hade kört 500mil för mycket för en ca 2månader sen så fick jag bara ett litet tillägg för dom sista 500milen, dom sa även att dom kollar milen via besiktningen ifall det skulle hända nåt med bilen nån gång. Och skulle det vissa sig att man kört 1500mil för mycket än vad man kom överens om med bolaget så kan det sluta med att du står där utan att få ut en enda krona. Inte värt,men tycker att det är konstigt att du skall bli tvungen att betala för ett helt år. Sen måste jag bara lägga till en sak,lyssna inte till (Uhlmann) jag tror att han haft en jäkla tur som har lyckats kvadda två bilar och fortfarande fått ut sina pengar. Kan lika gärna gå helt åt helvete. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.