AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.876

Kolen i generatorn slut?

Hej hej

På väg till jobbet igår envisades laddningslampan med att inte vilja slockna direkt som vanligt utan slocknade först när man varvade upp motorn lite grand.
Samma sak när jag skulle hem från jobbet igår. När jag började närma mig Gbg (åker från Uddevalla) började stereon stänga av sig och jag kunde se hur laddningslampan lös svagt.
Jag körde in på en närbelägen parkering och vid det här läget var batteriet nästan helt slut.
Jag misstänker att det är kolen som har gett sig, kan det vara så? Bilen har gått 28.600 mil. Misstänkte först att remmen började ge sig, men eftersom det inte skriker något från remmen och den känns ordentligt spännd vrkar inte remmen vara problemet.
börja med att byta kolen....billigast...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Köpt ett nytt laddningsrelä prova med den. Jag gissar på att du är inne på rätt linje. Biltema har laddningsrelän som ska passa till din bil för en hundring så det är inte stora summor det rör sig om och det ska inte vara några större problem att byta själv.

___
Bilbloggen: Länk
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Det > är < kolen.

Varför?

Jo.. för att spänningen går in/ut via kolen, om dom inte får god kontakt med släpringarna så kommer inte ladd lampan att släckas.

Så det är kolen eller släpringarna, varav kolen är mer troligt.

Såhär är kretsen:

Batt ---> lampa ---> in på regulator (relä + kol), via ett kol in på släpringarna, runt i lindningen, ut i kol igen och via generatorn jordas kretsen.

Lampan LYSER då.

När generatorn börjar ladda alstrar den ju egen spänning, då får lampan istället plus från 2 håll och slocknar.

Vanligt fenomen är att lampan lyser, varvar man till lite slocknar den.. då äre nääära att kolen är helt slut :P

Tack för svaren... Efter att ha varit i kontakt med lokala BMW-handlaren så undrar jag hur man vet vad för generator man har...?

Det skulle tydligen finnas ett par olika till min bil (med M40-motorn).
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo det finns olika generatorer men det är tydligen samma laddningsrelä till alla. Det fick i alla fall jag höra när jag bytte reläet på min lillebrors 316i.

___
Tack för alla svar....

Pratade lite med BMW Group Göteborg och han tyckte också att det verkade som att det var samma till alla generatorerna som var aktuella till min bil. 80 kr kostade det.

Ska pilla med det i helgen, återkommer när jag kan bekräfta att det stämmer.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
80kr, det var till och med billigare än biltema! :-)

___
80kr va dyrt, då man nästa torsdag (19/10) kan köpa det för 60kr under kvällen med giltig BMWCS kort. Det är 20% rabatt på reservdelar och tillbehör då för alla BMWCS medlemmar.
Glömde säga att första delen i förra meddelandet var ett skämt :-)
Rabatt kvällen gäller dock.
Chris87: jo, jättedyrt... ;) dock är det nog billigare att köpa den idag för 80 kr än att vänta till på torsdag och hyra bil tills dess... ;)
Så, då var hela laddningsregulatorn med kolen på bytt... Då BMW inte hade i lager blev det 98 kr på Biltema. Efter lite starthjälp för att få igång bilen så funkar det kanon igen.

Det fanns bara en regulator till alla generatorer från -88 fram till -94 eller vad det nu var. Det var inte mycket kvar av de gamla kolen om man säger så.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Slitna/dåliga kol ger ingen tänd laddningslampa, enbart dålig regulator, dioder eller överledning.

///MVH Hasso
Länk
hasso: menar du att laddningslampan inte tänds när laddningen upphör när kolen blir utslitna?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Ja.. lampan kan ej lysa då eftersom den tappar jord (som går via kolen).

När man felsöker laddningsproblem är hett tips att kolla om lampan lyser på tändning, gör den inte det, är den hel?

Man jordar bara kabenl som går in på D+. funkar lampan då MEN den lyser inte på tänding, 99% kolen slut.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Micke_gbg: Just precis, är kolen slut så tar bara batteriet slut helt plötsligt:)
utan att laddlampan varnar.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.