|
|
|
|---|---|
|
Ja, min 518i -90 konstrar med motortemperaturen. Den går upp till "normal" dvs nålen står rakt upp. När jag kört ett par km går den en bit över detta. Om jag kommer i lite uppförslut och belastar motorn lite mer stiger tempen mot tredje strecket (mitt emellan "normal" och rött). Planar det ut och jag lätter lite på gasen sjunker den sakta ner till strax över normal. Jag bytte kylare eftersom anslutningen till slangen gick av (tydligen inte helt ovanligt) Därefter började problemen. Bytte därefter pump till en ny. Bytte termostat och har därefter luftat och luftat. Satte i ett nytt luftfilter eftersom detta saknades(!!!). Gjorde rent LMM:en idag, men problemet kvarstår! Bilen går bra (lite slö dock, men det är ju bara en 518) och värmen funkar som den skall. Nämnas skall att efter körning när det är tryck i kylsystemet har kylvätskenivån sjunkt. Öppnar jag lite på kylarlocket och släpper ut övertrycket stiger nivån upp till lite över där den var när bilen var kall. Vad fanken kan det vara??? | |
|
Låter som du fortfarande har luftproblem, en dum fråga. Satte du termostaten åt rätt håll? Vet inte riktigt hur det ser ut i en 518 men på min gamla 730 gjorde jag tavlan att vända termostaten åt fel håll *rodnar* // Henke Bleifuss |
|
|
Om du har exp. källan vid själva kyllaren så har jag en bra tipps. Ställ bilen i en brant backe/kule så att påfylnings locket hamnar lite högre änn nedre del av vindrutan, ställ värmen på max o låt den gå lite. Hade liknande problem då det blåste toppackningen på min gammla 525 o denna metod funkade väldigt bra! Klart på 5-10 min! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Tackar för tipsen. Skall försöka med ännu brantare backe till luftningen! Dock sitter termostaten åt rätt håll, men jag börjar fundera på om den nya pumpen verkligen gör sitt jobb, då tempmätaren reagerar ungefär lika snabbt som varvräknaren vid gaspådrag. |
|
|
Om du ska luft på så sätt så skruva påfylnings locket, inget annat. Det låter som pumpen vrkar vara kass men den är ny så den den borde funka! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Ja, man tycker ju att en ny bör vara funktionsduglig, men konstigare saker har hänt, som att BASSHUNTERS musik överhuvudtaget spelas av någon, någonstans, och att någon lyssnar..... | |
| Har nu luftat enligt Grabbers tips, med påfyllningslocket öppet, och luft kom det!, Hade näsan ner i för att känna efter om det luktade avgaser, men det gjorde det tack och lov INTE! Körde motorn i ca 20 minuter , så att termostaten öppnade och klämde runt på slangarna. Det slutade komma luft efter att jag varvat upp den ett par gånger. Pumpen verkar funka, då det märktes ganska väl att det var cirkulation när jag varvade. Nu skall det bara testköras också..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.