|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har en liten fråga angående lådan i bilen. Den är rätt seg med att växla ner, vid kickdown går den inte ner till den lägsta växeln som passar direkt, utan den tar den näst lägsta, väntar 3-4 sekunder och sen petar den i den lägsta, oftast då 2an. Börjar den bli för sliten eller ska den vara sådan? Gäller som sagt min E36a <---. MvH Dennis | |
| bump, som det så vackert heter på forumspråk. | |
|
Hade själv en 328iAT -96 och den betedde sig inte likadant. Tvärtom tyckte jag den växlade ner ett steg för mycket. Typ: Kickdown i 100km/h, växlade ner till 2:an för att redan vid 105km/h växla igen till 3:an. OBS! Ej exakta hastighetsangivelser då jag sålde bilen för ung. 3 år sedan. (Minnet sviker) |
|
|
Till slut gör min så också, så det blir då vid 100 km/h: 5:an => gasen i botten => 4:an => acceleration påbörjas och jag hinner räkna 1, 2, 3 (ungefär) => 3:an och jag hinner även här tänka "växla då för h****e! => 2:an => nu gör bilen 120 vilket är max på 2:an så i med 3:an igen .... Med Sportläge i gör den likadant, förutom att den då börjar på 4:an. Stannar ett tag på 3:an, sen till 2:an men då går det ju så fort att 2:an är "tom". Min kickdown är ett skämt ... Lådan uppför sig likadant oberoende av vilken hastighet jag håller, så det kan inte ha något med farten att göra, t.ex att den är designad att inte lägga i en väldigt låg växel innan föraren "framhärdar" för att spara på materialet. Föga sportigt är det iallafall. Kör på jobbet en V70 -06 Automat och den lådan är (och det svider att säga detta) rena drömmen i jämförelse. Växlar ner snabbt, väljer rätt växel direkt etc. Kanske inte en schysst jämförelse, 10 år gammal bil mot ny bil, men man tycker ju att BMW borde kunnat bygga automatlådor tom för 10 år sedan .. Kan jag göra något åt detta är eller den bara designad så här (dumt)? MvH Dennis |
|
| Pillar upp den här tråden igen i hopp om att någon kan ge mig ett bra svar :) | |
|
hmm låter som elektriskt fel i tex givarsignaler tex gasspjäll, motorlast, hjulsensor etc. men före dyr felkodsdiagnos kolla förslagsvis kanonkontakt, kickdownkontakt (jordar vid tillslag) , bromspedalkontakt bruten, däckens tryck/dimensioner. molle |
|
| Det enda jag vet säkert just nu är att den ibland varnar för "brake circuit failure", men det är ju bara brytaren nere vid bromspedalen. Startar jag om bilen är problemet borta oftast. Vad är en kanonkontakt? | |
| brake circuit failure är oftast bromsljuskontaktsfel, byt den så kanske det löser sig. Kostar nån hundring på bmw och tar 30 min att byta själv. | |
| Ska göra detta, är ju ett billigt sätt att börja felsöka, fast jag undrar ju lite hur ett fel som egentligen inte finns (den varnar bara, bromsljusen är igång när dom behövs ändå) och som dessutom har med bromsarna att göra kan åstadkomma att kick-down funktionen lägger av 19 ggr av 20? | |
|
Växellådans styrbox får info från bromspedalkontakten och om kontakten inte bryter eller det är nåt annat fel med resistansen i strömkretsen påverkas växlingspunkterna om boxen tror att man bromsar trots att man inte gör inte. Kanonkontakten är elkontakten som sitter på lådan. Kan bli fukt och glapp i den. Skruva moturs, dra loss försiktigt och kör på lite kontaktspray. Om detta inte hjälper prova med oljekoll och diagnos o givarsignaler. molle |
|
| Nu har det ju kommit lite snö så dags att testa vinterläget. Visar sig då även att med lådan i just det läget fungerar kick-down funktionen som den ska, men så snart jag går över i Sport eller Ekonomi slutar den. Antar att det blir raka vägen till BMW ... | |
|
ökar sannolikheten än mer att det är elektriskt fel vilket är positivt om de är så för då e lådan är ok. Några förslag som sagt givarsignaler, växelväljarkontakt eller kanske tom programknappen. Har du el taklucka? På e32/e34 är den samma som programknappen så det e lätt byta och testa med den, men jag vet inte hur det är på e36. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.