AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.996

Är sensatech klädseln något att ha?

Sida 1 av 2
Jag funderar på att välja svart sensatech klädsel till min nya 325:a. Säljaren säger att det knappt går att skilja på den och riktig läder. Stämmer det verkligen? Är det en skön klädsel att ha?
Sensatech kostar 2900 och läder 18800 enligt prislistan. Ganska stor skillnad i priset i alla fall.

S.A
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Utan att veta: Alltid skeptisk till låtsasläder....

Har du fått känna på hur den känns i verkligheten? Hur kommer sensatec att stå sig mot slitage?

Bara frågor, inga svar... =)

/ElakaKatten

samson67:
Ta inte sensatec! Och din säljare ljuger om han säger att det knappt går att skilja från riktigt läder!
Sensatec känns och ser väldigt plastigt ut. En gummi/plastig konstig känsla.
Du borde framförallt inte beställa det utan att ha fått möjligheten att se och känna på materialet först.

Keep Your Distance!
Hawar
hade jag valt mellan tyg och sensatec, hade jag valt sensatec.
le
46
lecarousel
BMW 320 Ci //M-sport -03
Ta en snygg tyginredning istället, sensatec ser hemskt ut, som om du hade plastövertäckta stolar..!! Billigt..!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Sansatec på 3-serien är faktiskt riktigt bra. Går inte att gemföra med X3:an hemska sansatec.

Jag skulle hellra ta sansatec än tyg. Båda är nog lika slitstarka men sansatec är enklare att hålla rent. Måste vara det utimata om man har ungar i bilen.

Sedan andas det inte lika bra som läder, det kan bli klibbigt i baken och ryggen på sommarn eller vid långa bilfärder även om du har AC.

Din säljare har prover, ta en titt på dessa. Men försäkerhetskull rekommenderas som clubsport säger! Se det i verkligeheten i en riktigt bil.

En del gillar det inte, andra gillar det. Jag tycker det är helt okej. BMW´s tyg klädslar är allt annat än snygga tyvärr.

Något som är riktigt scysst är halvläder kombinationen för 7900 sek. De stolarna är riktigt snygga, och det bekvämaste att sitta i. De rekommenderar jag verkligen! Läder för nästan 19.000 är faktistk svinaktigt dyrt.

Lycka till med valet.

mvh
Kristian

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Min har Sensatec och jag är väldigt nöjd. Snyggt och lätt att hålla rent.Ser inte ut som plast alls. Ser ut som läder. + att man inte glider i sätet.Ytan är trögare.Komforten med sportstolarna är kunglig.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Ta halvskin eller M paketets Alcantra/tyg klädsel om du inte vill lägga stor slant för skinklädseln!
Jag har alcantra skin i min 325 med M pkt och tycker att det är snyggt och skönt.
Att sedan slitytan är i tyg gör det hela lättare att göra rent.

"Always a driving machine"
Länk
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Ingen som har nån bild på sensatec, skulle va intressant o se hur det ser ut
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har beige Sensatec i min 320d, och är väldigt nöjd med det valet får jag säga.
Jag tog den inte för att den ser ut som läder (det gör den inte, om man tittar ordentligt) utan för att den är lätt att hålla ren, är underhållsfri, ganska snygg att se på och helt klart prisvärd med 2.900.
Nu har jag bara haft bilen ett par månader och kört ca 1.300 mil, så hur den håller i längden kan jag inte uttala mig om. Däremot är den suveränt lätt att hålla ren, och det är faktiskt mindre iskallt om baken än med läderklädsel, när man sätter sig i en utkyld bil. Hur den är på sommaren återstår att se, men eftersom det faktiskt är ett textilmaterial som andas (inte tät plast, alltså!) finns det chans att den är riktigt uthärdlig.
En annan fördel är, att ytan är ganska sträv - man glider inte som på läderklädsel.
Jag kan allstå rekommendera Sensatec, det är ett helt OK alternativ om man inte vill ha standardtyget.

/// Gunnar E.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Här är några bilder på sansatec till 3-serien.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Sanstac verkar ju inte heller få det dära fula skinn vecken som skinnstolar får. Efter som det inte lever på samma sätt så är det alltid lika spänt och fint.
Visa användare
741
fastEddie
Vi tackar Alf_VON_Sil för de fina bilderna! Snygga säten eller hur?

Kenta jag håller med om alcantaraklädselns exlusiva look and feel. Tycker mycket om den. Men den fås bara i samband med M paketen som alla vet.
Jag är nöjd med det vanliga utseendet på bilen.
Jag tippar på att Sensatec ger bilen ett lägre andrahandsvrde på sikt när slitage börjar uppstå. Dessutom så ser den redan tafflig ut som ny dä materialet verkar vacka sig i sömnkanter vilket syns tydligt på bild två och fyra. Sen så har jag upplevt skillnaden mellan X3:s Sensatec ch treseriens och skillnaden är väsentlig till treseriens fördel. Men det är INTE skinn hur mycket man vänder och vrider på det hela, glöm inte det. Personligen så kommer jag att rata Sensatec i mina bilar, det känns inte rätt helt enkelt.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
PowerMac,
varför skulle Sensatec ge sämre andrahandsvärde än standard tygklädsel? Tror du den håller sämre än tyg? Att det inte är skinn är helt klart, och det är inte som 'fattigmans-skinn' jag valde Sensatec - jag tog det för att jag tyckte det var prisvärt för 2.900, eftersom jag då slipper standartyget som dels inte är snyggt, dels är helt hopplöst att hålla rent. Läderklädsel för 19.000 är definitivt INTE prisvärt, så bra är inte läder, och de pengarna finns inte en chans att man får igen när man säljer bilen!
Det som återstår att se, är hur Sensatec står emot slitage i längden (tror inte det är sämre än standard-tyg i alla fall!), och hur det känns att sitta på efter en dag i stekande sommarsol. Hittills är jag helt nöjd med min beige Sensatec-inredning, den är snygg (inte läder-snygg, men snygg!) och super-lätt att hålla ren.

/// Gunnar E.
gunnare: Begagnatmarknaden för BMW är inte nådig och snål eller felutrustadevagnar i fel färg blir kylskåpskalla... Men som förste ägare lär man inte förlora några pengar på Sensatec snarare tvärtom som du poängterar. Då det är en populär option bland småbarnsfamiljer vad jag förstår. Men som tredje ägare och senare så kommer vagnen att råka ut för den sedvanlga utrustningsjakten där äldre BMW ratas på grund av saker som avsaknad av sportstolar med mera, och Sensatec lär inte göra vagnen mera attraktiv när man för "samma" pengar kan få skinn. Jag tippar dessutom på att Sensatec kommer att vara lika eftersökt som en begagnad galonsittgrupp från 90-talet. *blä* ;)
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Rätta mig om jag har fel, men jag är nästan helt säker på att 3-serien (vet inte hur det är med de övriga) säljs med Sensatec som standard. Ända alternativet är att lägga till för att få skinn i stället.
I USA benämns klädseln dock som "Leatherette", vilket väl är ett samlingsnamn för konstläder.

Och nog säljs det en del 3-serie utan skinn i USA......
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tinne,
Sensatec är definitivt inte standard i 3-serien. Standard är en enkel tygklädsel, Fluid, som bara finns i tre (tråkiga) nyanser och dessutom suger åt sig smuts, trots den släta ytan. Väler du sportpaketet är en Tyg/Alcantara-kombination standard.
Sensatec är option för 2.900 kr (heder åt BMW för att dom inte marknadsför det under något namn som associerar till läder), finns svart och beige.

/// Gunnar E.
BM
2
BMW2008
BMW 318i Touring -08
Det är inte samma Sensatec klädsel i X3 som för 3-serien. 3-seriens Sensatec är absolut annorlunda till det bättre, mycket bättre. Det är inte läder men det har mer känsla av läder än gummi/galon.. Jag har det i min nya 318i Toring och rekommenderar det verkligen istället för en tygklädsel eller svindyr läderklädsel. I ärligehetns namn så är inte BMW's tygklädslar speciellt attraktiva och de lever inte riktigt upp till resten av bilen, enligt min egna högst personliga åsikt.

Rolling rolling...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle välja halv-varianten vilken jag tyckte var riktigt fin i 1-serien M-sportpaket.
Själv har jag helläder och tycker att det är det optimala om än svårt att motivera prismässigt i vissa ögon. Jag tycker ju det men om inte helläder så halvvarianten...
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Ser först nu att jag var väldigt otydlig i mitt svar ovan.
Det jag talade om är alltså USA-marknaden där "konstläder" är
standard i 3-serien.

En gissning är att det säljs betydligt fler 3-serie med "Leatherette" i USA per år än vad det säljs 3-serie med skinn i lilla Sverige......
Visa användare
741
fastEddie
Efter 1820 mil ser det fortfarande nytt ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.