AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
553

Få ur stötdäparinsatsen E34

Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
hur hårt brukar stötdämparinsatserna sitta i fjäderbenen fram på E34?
jag hade ju tänkt att byta stötdämparinsatser fram men vet inte riktigt om jag kommer att få ur dom. har inte tillgång till garage så det får bli gör det själv hallen på OK.
Hur har ni gjort?

BMW The ultimate driving machine
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Själva dämparen ska inte vara nåt problem att få ur, däremot kan muttern som håller insatsen i fjäderbenet ibland rosta sönder och därmed försvåra det hela.

//Roffa
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Bra att sätta fast fjäderbenet i ett städ för att sedan ta en stor rörtång att lossa muttern som håller stötdämparen , bra att ha köpt nya "muttrar" innan man börjar samt vara försiktig så man inte tar i för hårt vare sig på muttern eller spänner fast fjäderbenet för hårt.

Jag har provat med dorn och handslägga och det slutade med mossad fingertopp så skippa det rörtång var lekande lätt :-)

Mvh Danne
De
163
Devva
520i -89 E34
För mig krävdes värme med gas och rörtång modell stor, att sätta fast fjäderbenet är nästan ett måste.
Lycka till!

//Devva
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle vilja klassificera den där stötdämparmuttern (den stora) som den som Gud glömde. Som tidigare inlägg säger, sätt benet (stötdämparens alltså) i ett riktigt skruvstäd, ta den största rörtången du kan hitta och förläng den med det längsta rör du kan hitta så blir det lagom.
I mitt fall en halvmeter rörtång med ett rör på en meter.
Finns dokumenterat här Länk - till och med bild med benet i skruvstädet.
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
Tack för svaren, dom kommer till hjälp mycket. hoppas bara att jag slipper värma ut dämparna med gassvetsen när dom ska ut :)

BMW The ultimate driving machine
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett hett tips är att köpa nya kompletta fjäderben (med dämpare) istället för att kämpa med muttrarna/insatsdämparna, min ena mutter var så sönderrostad i gängan att det tog 2 timmar att värma/slå/vrida bort den...

Prisskillnaden var minimal - 50:- extra per sida för komplett fjäderben, nu vet jag (försent) vilken jag skulle tagit idag...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.