|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Min fråga lyder som följer: hur fixar man jämn värme, som det nu är är värmen antingen på eller av. Försöker i väldigt små steg öka värmen, men det blir "ketchupeffekt". Har även under långresa haft värmereglaget på samma inställning hela tiden i hopp om att det skulle jämna ut sig med tiden, men icke. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. | |
|
Välkommen till forumet! Troligen fel på någon tempgivare, beskriv gärna mer utförligt hur kliman beter sig. Är det stora eller lilla? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Läste nu rubriken, alltså har du lilla värmeanläggningen utan AC. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack. Antingen är det full värme eller inget alls. Det sitter tre rattar på värmereglaget (hur infoga bild?) En ratt för värme till vardera sidan fram och en mitt emellan för fläktreglering. Fläkthastigheten kan man styra som man ska. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. |
|
|
När skiftar det från min till max? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Utan att vara hundra säker (inget jag direkt studerat än) så känns det som när det blir kallare i kupèn än vad reglaget indikerar så slår värmen till för fullt och tvärtom när det blir för varmt, men det är stor temperaturskillnad mellan lägena. Man har som regel inte lust att sitta i kylan/värmen så länge. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den. |
|
|
När det blir fel på någon sensor reagerar systemet med att skicka ut max kyla eller max värme. Beroende på vilken sensor det är, händer det vid olika tillfällen. När förarsidan reglage står på max- eller min-värme ska det skickas ut varm eller kall luft på båda sidorna. Så fort man flyttar reglaget från ändläget regleras förar- och passagerarsidan var för sig. Kolla om det är så att det är max-varm eller max-kall luft som kommer på båda sidorna när reglaget inte står i ändläge. Kolla också om det är skillnad på värmen mellan höger och vänster sida. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Kan vara en vacumslang som är igentäppt. Visst har du ett litet galler invid värmereglagen? Bakom det sitter en tempgivare och på bilar med AC verkar et vara en fläkt som suger kupens luft förbi den men det kan även vara en slang soom går till insuget och i denna slang kan det sitta en strypning som är tät. Hade detta problem på en 525 -91 och på den var strypningen tät (kastade först bort den och slangen den satt i, bytte slangen för den såg dålig ut men då fick man en massa insugsljud i bilen så jag kollade och fann strypningen i slangen) Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.