AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.533

Nu ska chefen kolla hur fort du kör

Sida 1 av 2
Se länk:

Länk

2006-10-12

Landets företag erbjuds nu att skriva kontrakt direkt med – Storebror.
Genom att utnyttja de nya fartkamerorna får arbetsgivarna möjlighet att kontrollera om de anställda bryter mot hastighetsgränserna.

– Vi förhandlar med några större åkerier om ett test av ett sådant system, säger Vägverkets generaldirektör Claes Tingvall till DI.

Tekniken är klar vid årsskiftet och sedan räknar Claes Tingvall med att flera företag kommer att ansluta sig.

De nya fartkameror som nu för fullt byggs längs landets vägar innehåller nämligen teknik som inte bara avser traditionell hastighetsövervakning.

I det försök som nu startas utrustas fordonet med en transponder, av samma typ som användes vid trängselskatteförsöket i Stockholm tidigare i år. När fordonet närmar sig fartkameran kan den identifiera bilen – och givetvis hastigheten. Radarn fungerar nämligen hela tiden.

Tekniken kan också avläsa om föraren kör för fort mellan fartkamerorna. Däremot är långt ifrån alla skåp utrustade med en aktiv kamera. Om kameran saknas blir det inget polisärende av en eventuell fortkörning.

Men arbetsgivaren får rapport om när, var och hur mycket för fort en av bolagets bilar har körts.

En tjänsteresa eller transport omfattas också av arbetsmiljölagen, inte bara trafiklagarna. Därför skickade Arbetsmiljöverket förra våren ut en enkät till 2 100 företag och ställde krav på hur tjänsteresorna genomfördes.

Åtta av tio företag fick underkänt och 3.700 krav skickades till 1.600 arbetsgivare.

I enkäten var fråga 34 högaktuell för det nya systemet hos Vägverket: ”Hur ser ni till att gällande hastighetsgränser följs?”

Claes Tingvalll menar att Vägverket nu erbjuder redskapet för att kunna svara på den frågan:

– Man kan tänka sig att upphandlare av transporter ställer krav på en speditör att gällande trafikregler ska följas. Då är ett sådant här system bra för uppföljningen.

Källa:DIna pengar 2006-10-13
Kanon. Då kanske man slipper en del trailerekipage som ligger och sniffar på hastighetsregulatorn vart de än befinner sig.

Ci
531
CiM
325ciM-04
hattar att säga det, men: vad var det jag sa!!
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Att ha kameror som övervakar hastighet och sätter dit fortkörare är svårt att argumentera emot.
Däremot har många av kameramotståndarna varit rädda för att kamerorna ska börja användas till massor med andra saker eftersom det är möjligt. Politiker har flera gånger bedyrat att det inte kommer att hända "Fartkamerorna ska enbart användas till att sätta dit fortkörare".
I England har utveckligen gått åt det hållet att polisen använder kamerorna till allt möjligt vilket i vissa fall uppfattas som integritetskränkandse av medborgarna.

Knappt är alla nya fartkameror uppmonterade innan detta börjar hända i Sverige. Nu är det bara polisens och politikernas fantasi som sätter stopp för kamerornas användingsområden. Med lite bildbehandling kan man lära systemet att känna igen olika bilar och även vissa drag hos personer (hudfärg, skägg, glasögon, turban... you name it). Man kan även sätta dit folk som kör utan bälte (vilket visserligen är bra) eller som använder mobiltelefonen när de kör.
Ytterligare ett steg mot ett absolut bevakningssamhälle, nästa steg blir kanske att införa tvångsmontering i privatägda bilar? Den personliga integriteten tillhör snart det förflutna...

/Olof
JUST WAIT!
Snart kommer Ting Vall - eller i vart fall hans handgångne - att sitta i en stor datorhall i Chiruuna .....och "fjärrstyra" vartenda fordon som rör sig inom landets gränser.
Den optimala säkerhetslösningen..............och den f.d. bumsegasaren får ligga i baksätet under färden och drömma om den gamla goda tiden.

f
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja vi lever redan i ett Big-Brothersamhälle

*Betalkort
*Mobiltelefon
*Fartkameror
*Bevakningskameror
*Google?
*Gps

Ja, alla dessa saker plus säkert en massa andra saker gör att man kan spåra folk rätt ordentligt. Vore intressant att veta om någon myndighet har tillgång till alla på samma gång? Då kan kartläggningen av en person bli sjukt precis.

Läs George Orwell, 1984....

Mycket bra bok..... snart är vi där!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ytterligare ett skäl till varför man ska vara sin egen chef.

Vi lever också i ett lillebrorssamhälle. Vem som helst kan fota dig med mobilen och mmsa bilden til Aftonbladet eller lägga ut den på nätet.

Var får man vara i fred?

Media och VV snubblar även över sig själv ibland när man skall förklara hur "oskyldiga" de nya kameraskåpen är. Det heter t.ex att
"De är inte aktiva (läs mäter och fotar) utan när medelhastigheten börjar överstiga en viss gräns"
Kan då någon förklara för mig hur de vet när medelhastigheten börjar gå upp, om de inte redan är aktiva och mäter? Självklart är de igång, och att de ibland skulle sakna kameror har jag inte hört tidigare, låter lite som en eftersläng från de gamla skåpen? Däremot har de inte alltid kunna få fram telelina till alla skåpen i tid, men det lär inte dröja så länge. Andra liknande "förenklingar" av funktioner osv förekommer i media osv, man så att säga smyger in systemet
Lite konstigt är det också faktiskt att alla vaknar upp lite yrvaket nu när kamerorna verkligen är ett faktum och byggs ut för fullt. De tekniska möjligheterna och funktionerna osv beskrevs noga (och har även visat sig stämma) för flera år sen när systemet började projekteras. Nu kan vi givetvis bara drömma om att det blir nån back på övervakningen.
Liksom vi kan glömma att det blir nån "normalisering" av bötesnivåerna för trafikbrott, i nivå med annan brottslighet. Det kostar snart mera att cykla utan bakljus än att knacka en ruta hos pressbyrån, hur skall man få accept för såna beslut, om än de skulle vara aldrig så bra? Lite mera franska protester kanske inte skulle skadat, i god tid innan det klubbas igenom beslut som dessa.

FP
Ci
531
CiM
325ciM-04
stavros: det var bara en liten del som du nämnde, listan kan göras längre.

folke: över 2 miljoner namn underskrifter lämnades in i protest mot bensin skatten, vad hände? jo: 0
hur ska vi få politikerna att förstå att vi menar allvar? flera namn underskrifter? knappast!
att sitta framför pc och gnälla hjälper inte ett dugg, dags att agera.
jag är med dig till 100%, så låt och starta igång något stort.
jag är så trött på allt skitsnack som "politiker" kommer med.

jag retade upp forumet en gång när jag sa att " vi inte har råg i ryggen", och det är precis vad vi saknar.
det här trådet kommer att dö ut ganska snart, för att det inte lönar sig. folk" vill inte lägga näsan i blöt".

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Fy fan vilken ångest för arbetsgivarna.......

Ren officiellt så "vill man" ju att de anställda ska kör 100% lagligt

Men med dagens pressade scheman och lönsamhetskrav så vill ju alla arbetsgivare att transporterna ska gå undan...

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Detta system finns redan i och med att många stora åkerier har GPS i sina bilar, med rätt programvara i din dator kan du lätt kolla var dina chaufförer är och hur fort de kör.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ja, det finns redan men tror inte att åkaren har tid o lust att sitta vid data skärmen o stirra på massa siffron som han har ingen nytta av.

Snart blir man tvungen att skaffa skriftligt tillstånd från reningverket för att få gå på toa!!!

BMW - Beroende Med Wilja!
kilroy
Det finns ett skäl till för många arbetsgivare att kontrollera de anställdas hastigheter...eller snarare brott mot hastighetsbestämmelserna. Idag är många företag certifierade via ISO 9000 och en av förutsättningarna för certifiering är att man följer svensk lagstiftning. Om ett transportföretag ertappas med chaufförer som bryter mot gällande lagstiftning så riskerar certifieringen att flyga sin kos. Det finns redan exempel på transportföretag som har tappat sin certifiering p g a detta.

Samma problematik gäller många statliga verk. Jag vet att statliga banverket har haft problem med anställda som med tjänstefordon och i tjänst blivit fast i fartkontroller och dessutom varit medansvariga vid diverse trafikolyckor.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Paap Reeder
... men PUL sätter dit kommunens inhyrda sopspioner som fotar folk som missar att "lägga skiten i rätt tunna".
Bara myndigheter får övervaka och registrera medborgare heter det.

MVH /// Paap R

hmm.... nu e jag lite seg på o skriva här, men att sätta dit folk som pratar i mobiltelefon när dom kör går väl inte.... för vad jag vet så är det ju inte olagligt i det här landet. Däremot är det ju tex olagligt att stanna på huvudled för att prata i mob. men inte om du kör....
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Som sagt, vi måste dölja oss själva. För att slippa allt elände med ökad bevakning av "onödiga saker" bör var person sitta maskerad i sin bil. Jag kommer att börja köra bil med rånarluva på för att vara säker, sedan kan alla kameraskåp hälsa hem hahaha. Glömmer aldrig min kompis Zorro-mask, 120km/h på 50väg också flash så tar kameraskåpet kort, men vad ledde det till haha. Ju mer försök till att komma åt oss civilister desto mer raffinerade tekniker kommer vi att komma på för att skydda oss. Jag håller i nuläget på att utveckla registreringsskyltar som man kan dölja innifrån bilen vid behov, genom att trycka på en knapp. Det behövs lite mer 007 i samhället, nu är det vi som ska läxa upp samhället och inte tvärt om.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag förstår att folk är upprörda, främst av principsak. Men. Jag som inte har något att dölja tycker faktiskt att det känns helt okej med kameraövervakning i centrala Stockholm, utanför krogar osv eftersom det faktiskt ger en trygghet. Visst, jag kör för fort ibland, och gör jag inte det har jag sannolikt inte heller några problem med kamerorna.

Om en grov brottsling begått ett otroligt grovt brott, så tycker jag nog att det kan vara okej att använda sig av hastighetskamerorna för att försöka hitta personen.

Visst finns det gränser, men någonstans så är det (som det är idag) egentligen inget som påverkar oss att leva ett normalt liv.

Bara en reflektion för att balansera diskussionen något.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det går nog inte att köra i rånarluva länge till FRIFART, det kommer säkert bli förbjudet snart om det inte är det redan. Stora rånarluvskontroller kommer säkert införas efter vägarna snart. Jag blir så förb på det förmynderisamhället och folk som ska vara så förståndiga, (duktiga) och tycka att alla dumheter från samhällets sida ska va så bra. Det ökar ju säkerheten, vi måste ju, det kan ju va bra etc etc. Själv vill jag helst emigrera härifrån snart. Själv är jag oftast en riktig väglus så fartkamerorna är inget större hot mot mig på det viset. Men jag tycker min koncentration på bilkörandet blir lidande av allt tittande på hastighetsmätare och hastighetsgränser och att ha koll på fart kameror. Men vi har ju naturligtvis det samhälle vi förtjänar. Så länge vi svenskar är duktiga och inser att allting är för allas bästa, kommer det bara bli värre och värre. Jag känner min ilska stiga hela tiden när jag skriver det här, så det är bäst att sluta nu.
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
Fartkameror är enbart skit
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Stackars yrkesförarna då!
Nu kanske många av taxi chaufförerna skärper sig!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.