AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.301

5000 mil i 325 E90

Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Nu är det jobbigt.

Det är torsdag v.41 och bilen ska levereras av 335 vecka 42. Jag har redan börjat kolla att telefonen fungerar flera gånger i timmen. Jag får ju inte missa när de ringer och säger att pärlan står och väntar på mig. Jag har svårt att sova för jag ligger och funderar och längtar på nättera. Det är rätt larvigt egentligen att man blir sådan men, man är ju man....

Nog om det. Jag tänket att jag skulle summera upp min nuvarande bil. Det är en 325 E90 levererad i Juli 2005. Jag har klämt 4900 mil ur den. Det är 100mil kvar till service och jag kör 100 mil/v så det är på håret att jag hinner få den nya.

Hur har bilen då varit? Jag har ju som ni kanske vet haft en del problem med den. Den har sått 5 ggr på verkstad i över 2 månader. Jag har kört 800 mil i lånebilar.
Radion byter kanal 1000 ggr/dag. Tydligen ett standardfel om man har nav då det inte går att stänga av RDS.
Farthållaren vill inte vara med och leka ibland. Då startar man bara om motorn och sedan fungerar det.
Bilen har som sagt varit inne 5 ggr för detta och nu byter BMW ut bilen

Bortser man från problemen är jag jättenöjd med bilen. Det är den bästa bil jag har haft. Otroligt rolig att köra och jag kan rekomendera andra att köpa en, dock bör man välja bort navigatorn. Jag ska inte ha nav i 335an.

/Fredrik Swärd
do
162
dopamin
530i Touring -07
"nu byter BMW ut bilen"..hoppla. Från 325 till 335. Menar du att BMW tar in din nuvarande bil och ger dig en 335:a p ga av problemen? Inte illa isåfall. Vad fick du ge emellan?
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
De drar av 18kr/mil på 325 och så har jag fått tokrabatter på 335. Kan dock inte avslöja exakt hur bra. Jag är iallafall nöjd

/Fredrik Swärd
do
162
dopamin
530i Touring -07
Skulle jag också vara... Har inte fått nöjet att provköra 335:an ännu, men 300 kusar kan aldrig vara fel. Har inte riktigt vant mig ännu med designen, men med M-paketet (som jag antar kommer) brukar det ordna upp sig.

Hursomhelst, stort grattis till affären!
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag kan visst inte stava ser jag. Missar rejält i första meningen. Kan man ändra eller är det som det är? ;-)

/Fredrik Swärd
Angående navin, har dom inte fixat till detta nu då eller är det fortfarande ett problem?

Jag har inte stött på detta problem i 5- och 6-serien med navi.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Sward

Hade inte sådana problem på min E90 325 2006 med Navi PRO

Så BMW drar av c.89000kr från nybilspriset på din 325 E90 2005 eller?

Hur har du specat 335-an då?
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Man ser bara problemet i storstäderna där kanalen man lyssnar på har flera frekvernser. Jag ahr stött på det på alla bilar med nav jag har testat

/Fredrik Swärd
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
3-SERIE COMFORT: Automatiskt avbländande innerbackspegel, Armstöd fram, Förvaringspaket, Parkeringsdistanskontroll (PDC) bak, Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare med bromsfunktion, Belysningspaket, Radio Professional
3-SERIE DYNAMIC: Komfortaccess, Adaptiv kurvbelysning.
HiFi-högtalarsystem, 10 högtalare, 180 W
Barnstolsfästen ISOFIX, på passagerarplatsen fram inkl passagerarairbag urkopplingsbar med nyckel
Dragkrok, infällbar, dolt utförande, inkl stabiliseringskontroll för släp
Fälgar: - Lättmetallfälg Stjärneker 230, 19 tum
Helljusassistent, automatisk reglering mellan hel- och halvljus
Innertak i Antracit
Interiörlister Aluminium finslipad
Klädsel: - Läder Dakota Svart
Larmsystem med fjärrkontroll
Modellbeteckning på bakluckan utgår
Shadowline högglans; sidoramslister i svart högglans
Solskyddsrutor bak (bakre sidorutor och bakrutan)
Taklucka av glas, elektrisk med skjut- och tippfunktion, komfortstängning/-öppning, inbyggd vindavvisare
Automat växellåda
Färg Solid Svart

Det är några saker som sticker ut.
Dragkrok. Vad ska man säga, bor man i villa och bygger om hela tiden...
ISOFix. Jag ska har barn om en månad så bytet till Coupe kommer lägligt Min fru Tina har en Ford Focus Flexifuel HGV så barnet kommer bara i undantagsfall åka i denna bil och då tror jag det funkar bra. Dragkroken kanske borde sitta på Forden istället men det kändes enklare att ta det med beställningen ny bil än att eftermontera på befintlig

/Fredrik Swärd
Buspelle
Sward: Jag har aldrig råkat ut för att radion byter kanal i de bilar med navi som jag kört. Menar du att detta bara inträffa utan vidare och dessutom "1000 ggr om dagen" om man kör i tex Stockholmsområdet?

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Är i Stockholm lite då och då och har aldrig råkat ut för det felet!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ni kanske inte lyssnat på kanaler med flera olika frekvenser? Har förvisso aldrig upplevt det heller.
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Även om funktioen att inte kunna stänga av RDS är en feature på alla så tror jag inte att alla har detta problemet. Det är samma på bilarna utan nav. En del har problem med hoppande kanaler och andra inte men där kan man iallafall stänga av RDS och bli av med problemet

Jag vågar inte chansa med den nya beställningen. Därför tar jag en bil utan nav och köper till en lös navigator istället.

Vi åkte ett gäng från firman till Gelleråsen för någon månad sedan för att kolla på STCC och kollegorna, som tidigare har skrattat åt mig när jag sagt att bilen ska bytas för att radion byter kanal, förstod mig fullt ut. De tyckte att det var otroligt irriterande

Jag kör ca 16 mil/dag och ja, radion byter kanal minst 1000ggr/dag

Som sagt, jag tror att min bil är ett måndagsex så vi behöver inte förstora problemet. Har ni inte haft problem med det är det ju jättebra.

/Fredrik Swärd
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Har inget problem med min Radio fast jag svänger runt STH en hel del!
Dock så ligger bränsleförb för högt!
1.1 (+) blandat och 0.90 landsväg 120-130 km/tim.
En viss obalans (vibrationer)
Annars inte en anmärkning!

"Always a driving machine"
Visst kostar dragkroken fortfarande typ 8200:-? Valde bort den i sista stund då jag beställde min 325Ci för nästan exakt två år sedan. Som en kul grej har jag räknat de gånger vi använt släp sedan dess (och då har vi renoverat ett hus också): 12 ggr. Just nu skulle jag alltså legat på 683 kr/gång... Antagligen har jag min 325:a tills nästa sommar, så några fler släåomgångar tillkommer kanske, men det lär ju ändå sluta runt 500 kr/gång. Är det värt det? Nej. Vill jag slita släp med en helt ny coupé? Nej. Vill jag åka till ByggMax och köra bräder med en helt ny bil? Nej.

För 8200:- kan man ju köpa en skrotbil med krok och takräcke istället och ha den avställd när man inte använder den. Den behöver man ju inte heller vara det minsta rädd om...

Samma sak tycker jag generellt gäller för alla nya bilar. Jag har aldrig förstått vitsen med att skaffa en splirrans 5- eller 3-serie kombi eftersom den "rymmer så mycket grejjer" eller är "praktisk". Vill jag köra ett lass gamla sopor i den bilen? Nej.

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
dfallman: Sitter i samma sits som du, men valde dragkroken. Förväntar mig inte att jag ska gå plus på det jämfört med att hyra lätt lastbil eller låna någon annans bil - men kände ändå att det är gött att ha när man behöver. Som hela bilköpet i stort faktiskt - hade jag tänkt strikt ekonomiskt hade jag inte köpt en ny BMW överhuvudtaget. Jag KAN ta mig vart jag än ska med kollektivtrafiken, men... * rysning *

Fattar inte heller varför man måste lasta "gamla sopor" i bilen för att den ska räknas som praktisk. Det finns annat skrymmande som inte går in i en sedan; nya möbler, barnvagnar, hundar (går kanske in i sen sedan men blir lite missnöjd när man stänger luckan), TV:n osv osv. Men vi som vill ha en rolig OCH praktisk bil kanske ska nöja oss med en rostig 245:a?

/ElakaKatten

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
ElakaKatten håller med dig till 100%

"Always a driving machine"
Har kört 3100 med min 325 och efter dom inledande småfelen så har den gått prickfritt. Det enda jag inte gillar är farthållaren som efter en programvaru uppdatering inte alltid ökar o sänker med 10 km/h utan ibland sänker/höjer den lite som den vill med ibland 2. 3 eller 4 km/h. Och det stör mig ännu mer att BMW påstår att det ska vara så!

Keep Your Distance!
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Sward: Shadowline på en solid svart blir mega snyggt. Jag vet precis hur du känner dig nu... spänningen är total, men blir som ett barn på julafton. Man njuter men ändå plågas.

Ett hett tips är att du omedelbart kollar nummerskylten bak vid leverans så den inte ligger för nära bakluckan. Jag har sett flera e92:or där nummerskylten ligger och gnager på lacken. Ligger den tillräckligt länge så kommer den gnaga igenom klarlacken. sedan är rosten och lacksläpp ett faktum. Jag körde en vecka och det har gnagt en hel del. Jag löste det igenom att sätta mera skydd bakom skylten.

Lycka till

Mvh
Krisian

Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
ALF_VON_Sil

Man njuter men ändå plågas. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

/Fredrik Swärd
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Dragkroken kostar fortfarande 8200. Jag har dragit släp minst 10ggr med 325 vilket ger ett pris på 820 kr/gång. Men jag känner inte att jag kan räkna så. I Nynäshamn där jag bor går det inte att hyra lastbilar. Vi har bara en OKQ8 och en Shell. Ingen statoil. Ska jag hyra en lastbil går det 2 timmar bara att hämta och lämna bilen. Då är det mycket enklare att bara hyra ett släp runt hörnet med min egna bil. Dessutom borde den vara lite mer lättsåld.

/Fredrik Swärd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.