AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
623

Drar olja och sackar vid 4000 varv

ku
42
kullavik
530iA Touring -02
Hej!

Min 530iAT-02 har börjat dra olja. Förbrukningen varierar förvånansvärt mycket. Ibland tar jag mig bara 35mil mellan "plingen" (ca 0.5 liter) och ibland bortåt 100. Jag kör inte särskilt tufft så jag kan inte skylla på blyfot. Bilen blåryker inte märkbart och det finns ingen olja på marken, även om motorn är lite fuktig i bakkant. Avgasutblåset är lite sotigt men bara i röret och max ca 1 cm ut på utsidan.

Jag har dessutom märkt att motorn tappar kraft kortvarigt vid ca 4000 varv vid kraftig acceleration - ibland händer samma sak vid ca 5000. Detta har jag förstått att det kan bero på strul med kamaxelgivaren (ja, jag har använt sökfunktionen...)

I somras gjordes inspektionsservice 2 vid ca 21000 mil och meken påpekade att jag hade ett vanos-larm. Larmet försvann och kom inte tillbaka efter nollställning.

Jag har också fått för mig att oljeförbrukningen ökade efter servicen - jag hade inte kört så mycket innan så jag är inte 100% säker men innan service hade jag åtminstone inga "pling" (check engine oil level...) på ca 200 mil.

Så nu till min fråga: Kan allt detta vara relaterat till varann? Finns det något standardfel som ger dessa symptom (och som helst är måttligt dyrt att fixa) Eller är det så jäkligt att toppen är trött i största allmänhet (kam/ventiltätningar/något ännu värre)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.