|
|
|
|---|---|
|
Tjenare gott folk! Jo jag har då en 320 som är turbokonverterad. Lite småfix behöver den men den ska bli fin. Kan en väl berätta lite om bygget då. Grenröret är vänt uppochner, slängt på en garretturbo ej säker på modell. Tar olja från där oljetryckspluggen suttit, returen till oljestickan, fall på slangen hela vägen såklart. Slängt på en ställbar bränsletrycksregulator. Intercooler. En stor tjusig öppen dump. Kopplat ur vevhusventilationen. Laddar 1 bar och har soppa så de räcker in i cylindrarna så den inte spikar. Kopplat bort termostaten så turbon får vattenkylningen direkt. 3" ifrån turbon och bak. Originalfläkten borttagen, men ska monteras när ja får fram kylaren ett par cm. Nu sitter det en elfläkt mellan ICn och kylarn. Det jag ska göra senare är att kapa innanför grillen för o få plats me större kyl och för att få fram den. Lmm från 535an även så spridare från 535an. Ska nog sänka laddet för jag har blåst 2 Topp-packningar på 4 dagar. Första gången så låg jag i 70kmh och gled och skulle bara gasa på lite i en nerförsbacke som svänger så skönt. Då small det till och rök nåt så fruktansvärt upp ur gälarna i huven. Visade sig vara en kylslang som sprängts mellan blocket o toppen i framkanten på motorn, den hade kokat rätt rejält (tempmätarn måste man knacka på ibland för att den ska visa exakt). Tänkte "jahapp" var väl bara det. men icke, packningen hade blåst ut på fyra cylindrar, enda stället som hade packningar på lördagen var feltema (biltema) köpte där en sotningssats, har ej någon erfarenhet av deras packningar. Slängde iaf på topp-packningen, innan så slipade jag rent och kollade någorlunda så toppen inte var skev använde inget packnigsklet, drog åt med ca 85-90Nm. Körde lite på söndagen då, pressade inget alls med bilen. På måndagen så skulle jag bara göra en omkörning, och det slutade med att det rök nåt fruktansvärt ur avgasröret. Stannar och kollar över motorn, det luktade avgaser ur expansnionskärlet. Kopplade ur in-vattnet till turbon då det avgaser ut ur det röret så lagrerna är väl kassa nu. Det rök fortfarande rejält med vattenånga från avgasrört. Så man kan väl vara ganska säker på att det är cyl-packningen. Nu har jag iaf fått tag på en ny packning från MISAB, ska byta te helgen igen då. Någon som har lite tips angående min trimning, om det finns något jag kan förbättra, vilket ladd klarar motorn? Finns det kompsänkningspackningar, för jag vill inte köra dubbla packningar? Rekomenderat åtdragninsmoment? Bör ja skaffa nya topp-bultar osv? Ja tipsa mig om allt ni kommer på, någon som kan ha ngn idé om effekt på min bil? Den är även ngt lättad väger 1100 kg, släpper på 1an 2an 3an, 4an om det är lite fuktigt på vägen, mycket rolig bil iallafall som ja förmodlingen ska bygga om en hel del. Första bygget för mig så jag behöver väl eran hjälp ni som kan dessa bilarna, har lite småfel såsom varvräknare, tankmätare. Vattenpumpen verkar vara kass osv.. Jag skriver väl efter att jag kommer på fler saker. Tacksam för svar/mikael Ja, jag kör bmw, men jag bakar iaf inte pizza. | |
|
folk är väldans kassa på att skriva svar här.. ni kanske inte kan någonting... Ja, jag kör bmw, men jag bakar iaf inte pizza. |
|
|
Testa att ställa dina frågor här istället: Länk De flesta turbofreaksen hänger nog inte här inne så ofta... ____ You're Solid Gold, I'll See You In Hell |
|
|
ok, tack babe Ja, jag kör bmw, men jag bakar iaf inte pizza. |
|
|
har du inte kompsänkt? annars kan du ju max ladda 06-07 med orginal..... Och även det är gränsfall.... Mlspackning säljs bla på ppf. Dyr som fan men ska sänka kompet lite. "Alla" bult i hela bilen är sträck bult. utan arp.... dvs att dom drar sig varje gång och går bara att använda en gång. Sikta på en mls packning och arp bult. så borde du nästan få ner kompet så du kan ladda 1bar.... annars får du svarva ner kolvarna för kompet... ja med det mesta står på ppf.... vad kör du med för btr? köpte själv en malpassi 1:1:4... rädd för att det kanske blir för mycket soppa... Lycka till |
|
| Det låter som att du ska köra budgetvariant på motorn?Nästa gång du lyfter toppen så kan du fila ur förbränningsrummen lite.Bult kan du skaffa 12.9 hos järnhandlaren Wurth eller Berner.Sänk laddtrycket så att du liger på en mer spiksäker nivå sedan kan du höja trycket lite i taget se till att motorn får soppa så att det räcker bara..Det är noga att efter dra toppen ett par gånger också för packningen sätter sig efter ett tag. | |
| okej, det var bra tips ni båda gav, btr'en är samma som din fredrik, mls-packning blir det väl nästa gång topppackningen blåser, synd att den är så dyr..men asså? 06-07 ladd är väl rätt lite ändå? körde med 08 ett tag och det funkade fint.. de bultarna du menar 2002tii är de likadan i utformningen som originalbultarna, smalare i toppen osv? stigning på gängorna osv? är det ngn av er två som vet vilket moment jag bör dra toppen med? jag drog väl 80-85Nm nu senast.. får väl efterdra ett par ggr oxå som du sa.. men hur ska jag göra med tändningen osv? finns det nåt sånt ja måste köpa eller justera? jag vet ju att jag kan ställa upp den genom att vrida på fördelaren men räcker det? | |
| Det är insexbult och är inte sträckbult så dom kan man återanvända.Momentet kan du öka minst 10Nm det ska ej vara några problem med det.Bult leverantören har även moment lista hur många NM man ska (KAN) det kanske blir förhögt så man får kanske använda BMW rekomedationer och öka på det litegrann. | |
|
är 12,9 bult på järn affären inte sträck bult? Är du 100% på det? |
|
|
Och 1bar är i den grova skalan nästan 100hk upp på din bil 0,5=50hk osv.... så det blir ju en del ändå..... så lite är det inte....:) var i gbg bor du? jobbar där och kommer från gbg från början... |
|
|
tja, jo jag bor i kungälv och jobbar även här.. men vad tror du att ja kan ha för effekt på min bil? om ja laddar 1bar, 3" från turbon.. rätt högt soppatryck.. i runda svängar 230? är ju 125 original eller har jag mer? sen det där med tändningen, ska ja skaffa en annan tändspole osv? hur ska jag justera upp tändningen ordentligt osv? ska vi ta en mekarkväll förresten :p hade vart kul o meka o byta ideer och hålla på med lite styling o trimning med någon, eventuellt starta ett projekt o sikta på bilsport och strippen... Ja, jag kör bmw, men jag bakar iaf inte pizza. |
|
|
svin ball! jag har just köpt m3 e30 kitt till min men satan viket jobb! får se om jag ens hinner iår. Hämtar "nya" fälgar imorgon. Brock B1... Fett! hade tänk att snik konvertera men gick nu över 36000:- på två månader.... Och satan så pank jag är!!!!!!!!:) ja kanske runt 230hk. vet att polaren som jag delar garage med har en cossie har köpte msd tänd spole och lite hårdare stift men sen har han 450hk också... men hårdare stift ska jag nog satsa på. vet inte riktigt hur man justerar tändningen men så svårt kan det ju inte vara. bytte kamrem i helgen på ca 2tim. första gången i mitt liv! trodde det skulle vara svin svårt... funderar även på att justerat ventilerna lite men det jag inte hur heller... vevhus ventilationen är det de röret som går från blocket till insuget på undersidan? hur gjorde du med det? Håller på att göra en polerad catchtank som jag tänkte koppla på den... Men vet inte riktigt hur bara.... Måste man leda till baks den oljan? |
|
| 12.9 bult är inte sträck utan stum.Orginal sträckbult är smalare på mitten och är gjord för att kunna sträckas och ska helst inte användas mer än en gång. | |
|
fan asså nu börjar jag bli trött på den här skiten... va fan ska ja göra för att sluta blåsa topppackningen? 3e på2 veckor typ.. och nu senast så laddade jag inte alls mycket... så vad ska jag göra? ja funderar på att O-ringa blocket, men då måste jag ha ur blocket eller???? det är ju riktigt jobbigt ju.. och dessa jävla packningar man kan köpa på mekonomen, misab, biltema är ju skit... vad kan ja göra för att det ska hålla för 0,8-1kg ladd? har läst så mycke i forumet men är forfarande lite oviss.. NÅGON som har ett bra alternativ att komma med? kan ja oringa toppen? dubbla packningar? fräsa i förbränningsrummen? vilka merjobb tillkommer då?när måste jag plana osv??så ge mig tips nu för fan, kan jag göra något enkelt för att sänka kompet? ge mig info om packningar, vilka moment jag kan dra med, om de ska limmas osv, skriv allt, ta med siffror, vet ni inte så skriv inte! bmw-andreas hjälp mig nu, finns det ngt ställe ja skulle kunna lämna in bilen på, som fixar så ja får ett bra förhållande komp/ladd, som gör jobbet åt mig, som även kanske kan byta kam och tändsystem och justera allt för bästa prestanda? Ja, jag kör bmw, men jag bakar iaf inte pizza. |
|
|
svarva av kolvarna. Länk och du kan o-ring toppen.... men den brukar ju alltid bli sne så därför o-ringar man nog blocket tror jag.... är din topp rak då? du måste vara en hejare på att byta toppar nu iallafall:) |
|
|
tja.. jo toppen är rak, och byta topp går rätt fort nu faktiskt :D men börjar bli less på det nu, förresten borde jag svetsa toppen om ja kör med 08-1kg i ladd? sen så var jag i järnaffärn o kollade idag på lite bultar i 12.9 stål, ja kunde få sånna för ca 20 kr st... håller samma kvalitet som arp-bultarna och tålde 1000Nm.. billigt o bra va? sen till packningen, kan ja köra med original o limma den mot block o topp o sen dra bultarna med 120Nm o sen ut o köra o de håller, eller ska ja satsa på en 3mm packning och ngt lim? någon som vet? Ja, jag kör bmw, men jag bakar iaf inte pizza. |
|
|
ja vid 1 bar i ladd så borde du svetsa kyl kanalerna. Och det är nog inte bulten som ger sig utan gängorna i blocket..... Jag hade pratat med ppf köpt en mls 3 mm packningoch den ska nog INTE limmas om jag inte minns fel..... |
|
|
har du inte bytt till en toppackning som är gjord för överladdning? eller kompsänkta kolvar? följ länken nedan dom har. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.