|
|
|
|---|---|
| hej jag undrar vad som är mest värt och köpa av dessa bilar 318is 16v eller 323i?? eller är det billigare och köpa ett 320 chassi och sätta i en 325a motor?? mvh johan | |
|
318is -16V! De har ungefär lika mycket pulver, går ganska lika alltså. Det känns som om min 318is är lite rappare/snabbare än min tidigare 320i med 323i motor. Det är bättre väghållning i is:en och det är bättre bromsar. Den är kanske inte så mycket lättare men vikten är fördelad lite bättre. 90 och 91 års modell av e30 brukar kännas lite bättre ihopskruvade än de tidigare, men det kan ju helt enkelt bero på att de andra är äldre. Det blir nog ungefär lika dyrt med en 320i och sedan byta motor. Då får du ju naturligtvis mer pulver men chassit hänger inte riktigt med. 320i:n vill gärna ha uppgraderade bromsar och andra kränghämmare, (snarare ha en kränghämmare bak vilket den inte har original). Om man sedan jämnför en så tråkig sak som besin förbrukning vinner ju 318is:en rätt lätt. Det skiljer flera deciliter per mil till dennes fördel. |
|
|
Bara en personlig åsikt: Antingen 323i eller så sätter du en 325 motor i nått!!! Men, nån 318is skulle iaf inte ja vilja ha... lite japs över dem: liten motor, "mycke effekt". Sen är d ju en annan sak vad som lönar sig, t.ex. vad gäller andrahandsvärde o så!? =) Bemari Bilen före bruden..!!! |
|
| okey men då vet man de=) | |
| Rekommenderar helt klart 318 IS 16V. Varvvillig, pigg och välbalanserat chassi. Klart bästa e30 för stadskörning om man inte vill ha automat. Lite högt motorljud vid långkörning kanske. Synd att den motorn inte finns i e36 sedan/touring vore självklara valet för mig. | |
|
323:an är ju gammal nu ju. Den slutades väl tillverkas -86 eller nåt. 318iS gjordes väl 89-90 eller nåt sånt va. En 318iS är nog roligare än en 323i, dessutom så är den väl bensinsnålare. Det är väl billigare överhuvudtaget med 4 cylindrar istället för 6. Vid reparationer och sånt. |
|
|
-> BjörnB 318is E36 sedan finns! Från -94 och framåt tror jag, vet ej om de sålts i Sverige men de fanns i Frankrike /M |
|
Perkka |
Jag har svårt att tro att 323-an skulle ha högre bensinförbrukning än IS-en.. För en kompis har en 83-as 323, & den drar hyfsat lite långkörning.. For te fjälls i fredags, & jag körde nästan hela vägen dit & hem. När man låg i 140-150 km/h drog den ca 1 liter, OBS! Med vintersulorna dessutom.. 120-130 km/h ligger den runt 0.8-0.9 l/ mil.. Fick samma resultat när vi for dit i höstas me sommarsulorna på.. Kan ju tillägga att baksätet va full me packning ( i bagaget tog baslådan upp ALL plats )... Så man kan inte direkt säga att den e törstig 323-an. Men de e ju klart, far man ut för att "kicka" så stiger bensinförbrukningen avsevärt.. Mvh Per If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough! |
| Mange: Ok, får dra till frankrike då :) Jag har sett 2-3 st till salu genom åren, men gissade att det var bytt motor i dom. Tror inte den såldes i tyskland? | |
| Har haft både 318 IS och 325i e30. Is:en var avsevärt mycket snålare (både landsväg och i stan), men det kan till viss del förklaras att man kör hårdare med 325:an. | |
|
Jag har pressat min iS hårt på sista tanken, kört i Stockholmsområdet. 1,10 milen har den dragit. En sexa drar minst två deciliter mer under alla tänkbara omständigheter. Så är det! Mr C |
|
| se i modellguiden på forskjellen mellom ytelsene til 323i og 318is...+mye bedre lyd i 323....men smaken er som baken | |
|
Ljudet av BMWs sexor är oslagbart mums :-) önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
^LS^ |
Tjo Har aldrig kört en 323:a, men jag är nöjd med min iS. Undra om 323 och iS skiljer sig i pris gällande skatt och försäkring? Ärligt minns jag inte vad jag betalar för min. hehe. Akta för vatten i oljan på iS bara. Kostade mig 15.800 på BMW-verkstad. =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.