|
|
|
|---|---|
|
Jag och några kompisar har haft en diskussion om vad vanos är och vilka BMW sitter det i. Är det bara i värsting modellerna?? (Inte säkert att det är rätt stavning) Fungerar det som en turbo ? Tacksam för svar //Valle | |
|
Nu kan inte jag mycket, men har förstått att det kom -93 det sitter inte endast de värre modellerna. Det sitter till och med på compacten. Vanos är att ventilernma ställer in sig automatiskt. (tror jag) kanske många faktafel... önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
|
det är inte variabla kamaxlar då? som ändras efter olika varvtal, vet att det finns, men vet inte alls om det heter vanos. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Axel |
Vanos är variabla kamtider och det kom -93.Att ventilerna ställer in ventilspelet automatiskt har att göra med att 24venilarna har hydraliska ventillyftare och behöver inte ställas.Vanos är främst till för att få bättre bottendrag. R6 är bäst |
|
Kolla den här tråden: Länk VANOS sitter i sexcyl. motorer från -93 2xVANOS sitter i sexcyl. motorer från -99 M motorerna undantaget... de vet jag inte så mycket om. |
|
|
Vanos i V8 från -99 (0898?) Dubbelvanos i M5, E39 (-99=>) // B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.