|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp! Har en Spritt oanvänd Eaton M90 kompressor och är ju dösugen på att klämma fast den på någon bil. Antingen på min M-30 3,5 som för övrigt är nyvässad och kanske ska förpassas ner i en E-30. Eller i min E36 M3 3,0. Någon som har någon erfarenhet av Eatons grejer? Ni har kanske något bra råd ang installering av kompressor? Eller annat jag borde få reda på? Kanon om ni har något att berätta!! Tim Vem kan leva förutan BMW? | |
| jag har själv börjat byggt med eaton kompressor,,vi kan byta lite info :) | |
|
Coolt fler som har samma idé som jag. Har en liten rackare en Eaton M45 som ska in i min e30 någon gång. Dock så blir det ju till å dreva den till maxspec (12.000rpm+10% momentant=13.200) om den ska ladda något överhuvudtaget då min bara trycker 0,75l/varv å motorn tar ju teoretiskt 2,5l/2=1,25l/varv (M20B25). Växlar jag min till 2:1 så trycker den ju 1,5l/rpm och bör således ladda 1,5-1,25=0,25l "för mycket". Vanlig procenträkning ger "skillnaden" genom vad vi hade från början: 0,25/1,25=0,2bar. Knappt lönt men med tanke på att originalmotorn förmodligen inte har högre än max 80-85% Volymetrisk Effektivitet så har man ju redan vunnit 15-20% effekt genom att räkna med att vi trycker in 1,25l i motorn innan vi börjar räkna på laddtrycket. Totalt alltså 15%+20%=35% effektökning*170hp orginal~230hp minus vad kompressorn tar i drivning~5-7hp. Så tja det kan ju bli liiite kul i alla fall. Ursäkta att det blev lite långt inlägg. |
|
|
...sedan har vi ju den adiabatiska effekten som reducerar denna volymetriska effekt till ungefär; 70%·dp - 0,06%·dp². Det betyder att kunde du ladda 1 bar över insugstrycket skulle du bara få ut 64% i extra volym. Dessutom har Roots-kompressorerna inte sån hejjarns effektivitet så uppvärmningen blir ändå högre med ännu lägre effektvinst. Å andra sidan kanske man har en IC som kan plocka hem lite där, men tryckfallet över en IC är väl sissådär 0,1bar så laddar man inte hårt så blir det ju nästan ett nollsummespel... ja kanske tom minus. Förlåt mina glädjedödarfasoner, men man skall inte glömma den adiabatiska effekten. |
|
| Priser på dylikt, samt effekt roots vs. skruv? Blev rekomenderad kompressor istf turbo på 7:an. | |
|
Hm, hfw det var ju lite nya saker att ta in. Måste erkänna att jag glömt en hel del sedan kemin på gymnasiet. Var faktiskt tvungen att kolla "adiabatisk" på wikipedia eftersom jag trodde du drev med mig först. Där ser man... Det är väl bara att inse att min M45 är för liten för den motorn om man vill att den ska göra någon nytta...får väl skaffa en gammal Ford Fiesta 1.1L eller något och trycka fast den på istället :D Tack för infon även om det inte var det svaret jag ville ha. |
|
|
JAG skall sätta kompressor på min 323 ti... men förmodligen en Lysholm skruv (AX1200). Eftersom allt är förbjudet så är detta något som syns minst... åsså får man ju så maffigt vrid från början. Med turbo kan man nog krana ut fler hästar, men om man istället frågar sig : Hur många hästar kan jag klämma ut med bibehållen - nästan - driftsäkerhet och därmed inte behöva byta slitdelar i hela bilen samt få något som inte l-y-s-e-r besiktningsmannen i ögonen, så är svaret nog kompressor. |
|
|
Sant så sant. Diggar skarpt stylingkompaniets M3 hybrid som varit uppe till diskussion tidigare. Klart "clean" installation som förutom ljudet förståss nästan ser "original ut" i motor rummet. Tja det finns ju vägar runt det olagliga också, som i mitt fall en flyttgodsimporterad sak som har blivit intagen -93 då man fortfarande kunde "köpa sig fri" från avgaskravet genom en speciell dispens för massa pengar. Som jag har fått det förklarat på SBP så är det enda kravet i min bil att CO ska vara under 7.0! Å det lär ju vara lugnt...Det kruxigaste är effektökningen å komma runt det på laglig väg om man inte gör stora ändringar och typar in den som amatörbyggt fordon. Dock så drar det med sig stora ändringar då man i princip måste stärka upp/byta ut hela/delar av fram/bakvagn...vilket man kanske ändå åker på att göra om det ska hålla i längden. |
|
|
Tjena alla kompressor kollegor! Eller, tyvärr, p.g.a ändrade förhållande ska jag istället sälja min Kompressor... Hoppas ni kanske känner/vet någon som kan vara hugad spekulant på den? Har även ett "bolt-on" Turbokit till E28 till 528-535 inkl IC som jag köpt i onödan. Turbokitet ska jag ha 4000:- icke prutbart Kompressorn kan vi diskutera prisnivå. Annons med foto kommer nästa vecka. Ring gärna vid ev intresse. 0705-684299 MVH Tim Timiluren |
|
|
personligen har jag tagit en kompressor från en pontiac v6 motor på3,6 liter,men har inte en aning om vad det är för storlek på själva kompressorn,finns inget gjutet nr på klumpen ,,hur får man då reda på vad det är för storlek,,finns det mått och utväxling som man kan gå på eller är det att försöka söka på gm sidor om dito?????och sen är det placeringen,,för första gången har jag ett litet klagomål av bmws placering av oljefilter,snacka om att vara totalt ivägen,,,men ett litet problem i bygget är till att fixas,,har tillverkat nya skivor till vevaxel samt medbringare,,eftersom jag inte vet storlek så kör jag på samma storlek som v6 motorn och utgår ifrån där,,,, |
|
| Snackar vi fortfarande Eaton så finns en halvdålig sida som man kan kolla in för att se ungefärliga mått. På så sätt så kan man ju gissa vilken modell du har, kolla här: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.