AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.571

min 328:a är törstig, why?

Sida 2 av 2
yttryck
SNakey !
har ungefär samma förbrukningsbild av min 328 ia e 36 96:a
blandad körning omotiverat törstig med tanke på bilens storlek vikt mm,,
då talar jag lugn körning.. inga hastiga acc. utan jämn bestämd acc för att sedan släppa på gasen, varvning till max 3000 varv/min
På landsväg kan man snålköra typ 0.8 /milen vid hastigheter en bra bit över 110 km/h. beror på den höga utväxlingen.. 2200 varv/min i 120 km/h på 5:ans växel
jag undrar vad en 528 ia har för förbrukning. 523 med automatlåda borde ha liknande förbrukningssiffror
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ursäkta, men det är nästan så att trådskaparen besvarar sin egen fråga i rubriken, det är trots allt en 328 du kör =)

// MVH Jocke
yttryck
Jocke:
Både jag och nej som svar på din fråga.. fullt mredveten om att det är en 6:a jag glider runt med. Den behöver sin lilla mängd besin. Dock så tycker jag att förbrukningen trots medveten lugn körning är för hög. tanken var när jag skapade tråden att höra med bilister med liknande bilar om deras förbrukning, det kan ju vara ett fel på min bil, tråkigt att åka runt med onödigt hög förbrukning ... referensen är ju 328:or med manuell låda, där anges medelförbrukning på låga 0,9, antingen är det glädjesiffror de redovisar eller så är det så stor skillnad i praktiken mellan manuell kontra
automat på just den modellen. i bruksen så ska det endast skilja 0,1 l/ milen, för min del är det 0,3-0,4 liter milen.
Helga
Kolla givarna ja. Det kostar 2-3.000 att bytamen förbrukning skall gå ner med 1 deciliter om dom är defekta plus du får en jämnare gång och starkare motro.
Sedan är dina däck tungrullade. När bilfabrikanterna redovisar förbrukning så har de inte 17" sulor utan oftast 15-16" med 205 däck.
Jag skall skifta till mina dubbdäck nu, 205x55x15 och lägga 225x55x16 på hyllan och det gör den tar 1 deciliter mindre.

//Helga
Alltså nu har jag iofs en 325 -95a men jag har kört den på 0,80 landsvägskörning i 110 knyck... Då har jag tankat fullt, kört 30 mil, tankat fullt igen och läst av trippen... Blandad körning tar den ca 1,1-1,2 och då har jag då inga ägg under gaspedalen vid stadskörningen... Skulle tro då att den ligger på ca 1,3-1,5 stadskörningen med bra mycket bly i höger skon :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.