|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
yttryck |
Hej !' tycker att min 328a: drar för mycket bensin.. Jag har bytt tändstift och luffilter i somras. byter inom 10,000 mils intervall helsyntetsik olja, så dom sakerna kan jag utesluta som orsak.. kör väldigt lugnt, försöker undvika hastiga accelerationer. kör i både stads och landsvägstempo. har märkt att så fort man kör på motorväg så går förbrukningen ner markant, det är den blandade körstilen som höjer förbrukningen.. vet att automatlådan påverkar förbrukningen, men det jag har läst om manuella 328: som har en blandad förbrukning på 0,9- 1.0 /milen. den siffran kan jag aldrig komma ner till trots medveten lugn körning. hade jag haft blytung fot så hade jag accepterat förbrukningen, men inte nu.. bilen klarar c:a 25 mil på halv tanks körning: blir c:a 1,2 l/mil är det termostaten som spökar ? det har ju varit varmt hela tiden och vatten tempen har visat normal funktion.. använder sällan acc:en..kom gärna med felsökningstips.. |
| Kolal däcktrycket | |
yttryck |
kör med 225/ 45 17 däck, har ett däcktryckt på c:a2.8 bar. icke det heller |
|
Du skriver "ca 25 mil på halv tank". Du har väl mätt exakt hur mycket soppa du fyller i och inte bara kollat på bensinmätaren? Det är sällan halv tank på mätaren är exakt halv tank i verkligheten. 2,5 liter fel och du har 0,1 l per mil. Så fyll fullt, nollställ trippen och och läs av trippen nästa gång du tankar fullt. Sen är det bara matte som behövs. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Kolla så att du inte har någon felkod på lambda eller liknande, börja med det. | |
| Har en exakt likadan bil som dricker ungefär exakt lika mycket. Är nog bara att betala och se glad ut ... =/ | |
yttryck |
jaha, om det är så som DeWa säger så får man acceptera det. då vet jag åtminstone att det inte är något driftfel på bilen.. man jämför alltid med det lägsta förbrukningsnoteringarna därav oron det finns värre saker tack o lov.. / |
|
min ligger runt 1-1.1 vid plus-körning, säkert .9 vid snäll körning |
|
| Håller med VillaRosa, din mätning verkar inte särskilt exakt.... | |
yttryck |
apropå värrre saker så blev jag natten till på söndag av med vänstra M3 spegeln på bilen.. gatan där jag parkerade bilen är väldigt smal, troligtvis så har en buss klippt backpegeln, hittade backspegeln en bit framför bilen.. skador: repor och bucklor på dörrkarmen, repor av backspegeln och buckla på vänster framskärm.. skit kul.. |
|
Min ligger på 0,8 landsväg i lite förhöjt tempo, 0,7 lagligt... I staden kryper den mot 1,2. Detta enligt färddatorn. Iofs E46 328Ci med a-låda. Det är inte så att du släpar runt på hundra kg bilstereo eller så....... Hur mycket kö- och tomsgånsgkörning mm ingår i de dagliga rutinerna |
|
| Annars är de första symptomen på en dålig lambdasond hög bränsle förbrukning! Det är inget ovanligt fel alls, men räkna exakt hur mkt bilen dricker, fälgvalet påverkar en aning också. | |
yttryck |
Ska tanka fullt i veckan och återkommer med mer exakt mätning efter att ha tömt tanken.. |
|
Jag har en -03 320 med aut. Den ligger blandad 1,1 vilket är helt normalt med en rak sexa och automat. Du kommer aldrig under en lite blandad körning, finns inte en chans. Det är bara att aceptera kostnaderna eller köpa 4 cylindrigt med man låda ;) |
|
|
Min 328:a drar 0.87l/ mil, blandad körning med klimat alltid på. Gasar ur den ofta o slökör inte på något sätt alls... Tycker de är rätt okej med tanke på den stora motorn och effekten, bilen flyttar ju rätt bra på sig när man gasar. Kanske är dubbelvanos som påverkar förbrukningen lite oxå. Mvh Mats Bmw 328i E46 -98 |
|
|
Gör en "exakt" mätning.. Tanka upp fullt, nollställ trippen... kör 10 mil o tanka upp fullt igen. Dela antal liter bensin som går i med det som står på trippen :P Hoppas det inte är nåt mer än missförstånd i uträkningarna för dig. Jobbigt sånt där. Lycka till |
|
| Kör en diagnos på bilen! Min 523i drog ca 0,95, det visade sig att både kam givaren och vevgivaren var defekta. Bilen gick på s.k nödprogram. Nu drar den mellan 0,81 och 0,85. | |
| Jag blir förvånad när jag ser den höga förbrukningen en del har. Min 528t-99 manuell ligger på 0,85 uppmätt förbrrukning med dubbdäck och blandad körning dock relativt mycket landsväg. Men en 328 bör väl ta mindre än en 528? | |
|
VonRon: Inte nödvändigtvis... utväxlingen påverkar oxå bensinförbrukningen. /Jonas |
|
|
Har också en 328iA, -00, ibörjan tyckte jag också den var törstig men man har vant sig nu. för att ligga på litern behöver jag köra JÄTTE snållt, i normala fall, så ligger den på 1,2 - 1,3. och då snackar vi landsväg med inlägg av stadskörning, men mestadels landsväg. Men mina teorier om 328iA, är att automatlådan är väldigt törstig om jag jämför med ett par kompisar som har manuell 328i av samma årsmodell, och sen är det accelarationerna som spelar stor roll. när man väl kommit upp i "rätt" hastighet så motoren relativt snål. Jag var tex. i Stockholm nu förra veckan, hade 56 mil upp (här från Helsingborg). Nollade allt när jag började, bilens Medelförbrukning visade 0,79 när jag var framme. Och då låg jag på farthållaren mellan 115-140 Kmh nästan hela tiden. Och de tycker jag e riktigt bra för en 2,8 liters motor. Men åter hemma i vardagskörning ligger jag ine i närheten av 0,78 utan nästan det dubbla:), inte riktigt, men inte jätte långt därifrån.( Mellan 45-54 mil brukar jag komma på en full tank) |
|
| Kapten Grogg! Vad kostade det att fixa de två givarna som du pratar om? Finns samma typ av givare på de fyrcylindriga motorerna? Har en 316 som jag tycker är väl törstig, därav frågan. hälsn. Lars | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.