AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
771

Byte bakre fjäderben E28

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,

som rubriken lyder tänkte jag byta fjäderbenen bak på min gamla e28.
Jag har bytt stötdämpare flera gånger på e30-modellen.
Nu är det dags för e28.
Fråga - Är det bara att hissa upp bilen, palla upp med bockar som vanligt, lossa hjulen och i skuffen lossa de tre fästmuttrarna på stötdämpartornen och tillsist lossa nedre bulten till nedre fästet på fjäderbenet/stötdämparen. Funkar det så? Eller måste jag ha fjäderspännare för att lossa eländet?

Tacksam för snabba svar.

Gr8ride
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Det går att göra precis som Du säger, men det är tillrådigt att använda ett par fjäderspännare! Förmodligen kommer Du att få våldföra Dig på de nedre fästena med en mindre slägga, för att få ur dem ur sina hål på bakvagnsbryggan... Vissa nya fjäderben har inte "röret" utan förlitar sig på endast bultarna, vilket verkar funka utmärkt, då man slipper fastärgade grejjor vid nästa byte...Som sagt, fjäderspännare är tillrådigt, annars kan det bli alltför "spännande" sas...hehe...när man slår ur dem....;-)

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
Öhmm. fjäderspännare behöver man inte använda förrens benen är loss.
För man släpper ju inte på muttern som håller kolven vid topplagringen innan dom är loss.

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Ok,

fjäderspännare måst inskaffas inför helgens äventyr.
Förresten, utan att ha kikat i bilen. men hur lossar man den mystiska plastbehållaren på höger bakrehjulhus? Är det någon koanisater/ventilation/retur till tanken?

Gr8ride
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hum,

jag har fått tag i bättre begagnade fjäderben till bakvagnen. Så jag behöver inte ta loss stötdämparna från fjäderbenet. Slipper jag fjäderspännare då? Allt beror ju på hur långt ner bakre bärarmen går att få ner, så att jag får loss hela fjäderbenet....

Gr8ride
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
jockejocke:

Det finns viss spänning även i bakre fjäderbenet! Säkert en 4-5 centimeter, o det är inte kul att trycka ihop vid återmontering...OK, nu är det beggade grejjor, men nya är inte kul o montera utan spännare...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Jo
174
Jockejocke
528i -86
518i -83
320ia Touring
OK så kan det vara, men jag har bytt till nytt både på E34 och E28 utan "problem" vid återmontering.

Passa in topplagringens 3 bult i tornet sedan kan man pressa ner bärarmen lite och då få in nedre fästet. Puh lång mening....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.