|
|
|
|---|---|
Renstark |
m50b20 När jag öppnar expansions locket kommer det inge vatten i kanalen som kommer från kylaren. Eller det sipprar mycket lite vatten igenom men det spelar ingen roll om jag gasar eller om kylvattnet är varmt eller kalt. Det sipprar bara just så pass igenom. (förmodligen av självcirkulation av värmen) Har ingen värme i kupen heller. Är mina analyser åt skogen eller tyder detta på att min vattenpump är trasig? (självklart går bilen varm efter en stunds körning) Taskigt nog har jag bytt toppen innan jag kollade upp detta eftersom det var tryck i kylsystemet och jag förlorade kylarvätska även då den inte kokade så det kanske inte var helt förjäves. Svara gärna på mitt inlägg så jag kan beställa en ny pump utan ångest :) |
| Jag rekommenderar att alla E36 ägare byter vattenpumpen efter 16 000 - 17 000 mil. Det är ett typfel att pumpen ger sig vid ovannämnda miltal. Jag bytte min vid 18 000 mil och det var sista stunden sa mekanikern. Efter bytet var det mycket bra värme i kupen och snabbt också. | |
Renstark |
Det är vattenpumpen som är trasig. För jag hittade en bit av den runda "tätningsbrickan" på denna bild i mitt gamla topplock . Länk Känns lite drygt att jag har bytt topp för ett sånt skitfel. Så tänk på det ni andra som har problem med kokande bilar och vattenförsvinnande och att ni inte tror det värsta bara för att det är ett symptom "vanligt bmw fel". Har förresten en topp över om nån vill ha :P |
| jag hade samma fel på min bil i somras. Bilen började plötsligt koka. Byte termostat, och annat innan jag hittade felet. Skovelhjulet vara bara skit av. Hjulet hängde på axeln, satt alltså inte fast, så cirkulation av vatten fanns inte. Och det låg skit en bra bit i kanalerna. Nya pumpen hade aluminiumskoven, så hoppas den funkar/håller bättre! | |
| låter de mkt illa om pumpen lägger av? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.