AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
667

Vad kolla innan köp av 330i Touring - 02?

memike
Hej...

Jag har en BMW 330i Touring 02:a på G....

Vad bör jag kolla efter på denna modell, den är tysk import av privat person också...

Finns det något jag kan kolla som styrker miltalen ifrån tysklan smidigt???

Den har rullat starx under 10 000mil och är stämpald vid ca 6000 förra året i tyskland sen är 2st servicar gjorda här i sverige...

Men som sagt vad bör kollas och vara uppmäeksam på denna modell???

Mvh Micke
Här kan du kanske hitta lite info:
Länk

Ett bra tips annars är ju annars sökfunktionen här på forumet... :)

...prova exvis att söka efter: några av dessa sökord: E46, 330, fel, problem, import, touring mfl

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Dt finns drösvis med inlägg om verifiering av miltal.

Lite mer konkret så bör du väll kolla typfel som t.ex länkarmar, fjädrarna bak, termostat, rostangrepp på motorhuven samt att alla servicar är gjorda på rätt intrevall. Jag har säkert missat några detaljer men med en snabb sökning så bör du ha lite och läsa.
Kom på några saker till...

1/ Välkommen till forumet!

2/ Har inte säljaren (samma som importören?) kollat upp miltal mm? Och har isf papper på det?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
memike
Tack för tipsen...

Jag har kollat med Auto wåx och de ska hjälpa mig med en DIS kontroll. Men det är inte 100% säkert. Han tyckte att de skulle hjälpa mig med att faxa chassie och motor NR till BMW i stockholm så kollar de upp bilen emot BMW´s register i Munchen...

Detta skulle kosta ca 1100kr trodde han... Det måste väl vara väl investerade pengar???

///Micke
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
M Testa bilen innan du slår till.
Tycker du ska lägga 1100:- på det istället för att kolla upp garantiserviceregister i Tyskland.

Precis som du skriver kommer en DIS avläsning inte visa så mycket. Mätarskruvarna är för smarta nu för tiden, speciellt på så nya och dyra bilar.

Ett enklare sätt att kolla servicehistorik är att helt enkelt ringa de stämplade verstäderna i serviceboken och fråga om mätarställningen. De brukar vara hjälpsamma Tyskarna.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
memike
Tycker väl personligen det är bättre att få ett Bekräftande på miltalet än att få ett papper ifrån Motormännen att bilen är ok maskinellt.

Då ifall den gått verkliga 19000mil istället för 10000mil kan ju bli en dyr historia ifall man inte sköter service intervallerna... Jag menar ska kamkedja bytas vid 15 000mil och den gått 19 egentligen så är man ju redan 4 000mil efter...

Nä att få ett bevis på mätarställningen vore ju det bästa enligt mig...

Men Han på Autowåx sa att man skulle räkna på att BMW bilarna går 4000mil per år där nere det betyder då att denna 02 a ska rullat 24 000mil då den är importerad i våras.. Låter ju lite tagit ur luften....

men den har ju rullat närmare 11 000mil fick jag reda på........

Sen färgen... Är orientblåmetallic en schysst färg??? har aldrig sett den live, på bild uppfattar jag den nästan som svart???

///Micke
Här ser du en orientblå:
Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.