AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.502

Val av vinterdäck

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Jag har haft dubbfria (RFT) Eagle Ultra Grip GW-3 sedan bilen var ny. Har gått två vintrar nu. Strax innan jag bytte till sommardäcken i våras fick jag ett av vinterhjulen perforerad av en skruv. Jag måste alltså byta det däcket. Nu till min fråga: Ska jag övergå till vanliga vinterdäck (Byta alla fyra alltså.) eller ska jag bara köpa ett likadant som gick sönder? Är hyfsat nöjd med Eagle-däcken men undrar över hur bilen skulle upplevas med vanliga vinterdäck. (Det är hyfsat mycket möster kvar på de tre kvarvarande vinterdäcken.) Ja, vad säger ni???
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Hade 118 förra vintern och körde med Nokian Hakkapelitta 4. Helnöjd
med hur det fungerade. Skaffade en liten enkel eldriven kompressor och "ett reservhjul på burk" som backup om ut i fall att man skulle få punktering.
Billigast för dig är ju klart att köpa ett nytt däck.
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Hör med din gummiverkstad. De kan oftast plugga skruvhål. De kränger av däcket, pluggar inifrån och återmonterar. Kan inte kosta mer än några hundra.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Just RFT-däcken är 'icke reparerbara' enligt specifikationerna, men jag förstår inte vad som hindrar reparation.... Gissar att det har att göra med, att ett punkterat däck kan ha gått en bra bit utan luft och därmed blivit försvagat.
Sen kan jag ju av egen erfarenhet säga, att konventionella vinterdäck är helt överlägsna RFT-däck både vad gäller köregenskaper och komfort. När jag tog ut min 120d i december -04 satt det dubbade Goodyear UG500 på - de däcken var en katastrof, så jag fick till slut byta till 'vanliga' Hakka 4. Skillnaden var minst sagt dramatisk.... Har också nu i sommar bytt de originalmonterade RFT-sommardäcken (Michelin) till 'vanliga' Nokian NRZ - även det ett lyft ur precis alla aspekter. Genom att 'pruta bort' möjligheten att köra på ett lufttomt däck, har jag fått bättre fjädringskomfort, tystare gång, lägre förbrukning, precisare köregenskaper och dessutom helt blivit av med den ganska otäcka spårkänsligheten. Dessutom till lägre pris. Får jag punka har jag med en flaska punkteringsspray (100 spänn på OK) för mindre 'pyspunkor', och en original 12V BMW-kompressor med punkteringsvätska (BMW M Mobility System II, 1.100 spänn hos BMW).

/// Gunnar E.
Ez
32
EzyRider
325iA Coupe X-Drive -11
Jag planerade att montera RFT vinterdäck på mina E46-fälgar. Har nu läst några färska vinterdäckstester och kan konstatera att det finns fog för Gunnars svidande kritik av de originalmonterade RFT vinterdäcken. Har därför beställt en uppsättning Gislaved SoftFrost 2 samt ett M Mobilty system.
Ska bli intressant att känna hur bilen upplevs med vanliga däck.

/EzyRider
er
22
ernjo01
318iT -09
116i -05
Jag fick en spik i mitt run flat däck. luften pyste ut. Bilen larmade om däcktrycket. Åkte efter några dagar till däckgubben som tog av däcket och pluggade innefrån, kostade 200:- om jag minns rätt. Detta var på sommar däcken. Köpte Hakkapilitan 4 run flat i höstas kört en vinter på dem.

Johan, GBG
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Allt jag har erfarit med RFT(ca 600 mil totalt) gör att de konventionella däcken ännu ett antal år klart slår RFTdäcken i köregenskaper och kördynamik. Mer behöver inte tilläggas.
Mvh
Asken
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Om däcken är så hemska som en del av er säger, och jag misstror inte era omdömen, så känns det lite trist att man inte får välja när man köper en ny bil för ca 300000.
Eller?
När jag provkörde en 130 förra veckan (bmw road show) så var jag mer inriktad på vilket skönt drag det var i den kärran! Komfortproblem blir ju rätt små under en kort provtur.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Det går tydligen att plugga hål i RFT däck om hålet sitter på rullytan. Är skadan på däcksidan är det värre då sidorna ska bära upp däcket vid punktering. Får besked idag om mitt däck går att laga. Skruven sitter lite snett från sidan. Går det inte att laga får det bli "vanliga" vinterdäck runt om.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Fixat! Nu är hålet lagat. Kostade 200 kr. Kör nu en säsong till med dessa däck. Byter till vanliga nästa vinter istället. Var sugen att byta redan i år men då det var 7mm kvar på RFT-däcken så kändes det onödigt. Får ta det onda med det goda. Onda = sämre åkkomfort, Goda = högre säkerhet??
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Skulle man kunna ha samma fälg året runt och bara kränga däck höst och vår? Typ köra på 17"året runt.

Är det helt pucko? Nån som provat?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skulle möjligen kunna fungera, men å andra sidan kostar två 'omkrängningar' lika mycket som en omgång plåtfälgar.
Att köra på något annat än 'original' 16" vinterdäck verkar inte så smart i mina ögon - 17" ´är bara dyrare och ger sämre köregenskaper på vinterväg. Den mjuka slitbanan på vinterdäck 'äter upp' alla körmässiga fördelar som en lägre däckprofil eventuellt kan ge.
Vill man vara fåfäng så kan man självklart ha vinterdäcken på alu-fälg (det har jag på min 120d), men i ärlighetens namn är det lättare att göra rent en plåtfälg med navkapsel.
En idé kan ju vara att köpa bilen med original 16" plåtfälg, som du sätter vinterdäcken på (naturligtvis köper du vanliga, icke-RFT-vinterdäck). Sen köper du snygga 17" eller 18" fälgar med icke-RFT sommardäck. De usla RFT original-sommardäcken lägger du undan och spar tills du ska sälja bilen, eller så säljer du dom direkt om nån vill betala för eländet.
PÅ det sättet slipper du att åka på eländiga RFT-däck, behöver inte betala för vinterdäcksfälgar, och kan köpa vilka sommarhjul du vill.

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.