AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.844

TV4 Kalla fakta granskar parkeringsbolag torsdag 12/10

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sänds på torsdag den 12 oktober, kl 20.30: Länk

--
Hellre fälla än fria
KALLA FAKTA: Kalla fakta har tittat på parkeringsavtalen för några av landets största privata och kommunala parkeringsbolag. Granskningen visar att det nästan alltid är parkeringsbolaget - och inte fastighetsägaren - som får behålla pengarna från kontrollavgiften.

- Jag brukar säga att det är en typ av provision, eftersom om man inte är lönsam så lägger man ned verksamheten. Det är den känslan man har hela tiden, säger Anders Bitén, före detta parkeringsvakt.
--

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det här programmet blir intressant att se på, tackar för påminnelsen!

Keep Your Distance!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Måste se!

BMW - Beroende Med Wilja!
Ac
383
Acous
e21 318i -82
kommer bara lacka ur om jag tittar på det, hatar parkeringsbolagen, speciellt carpark
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
De visade lite på Nyhetsmorgon i morse, verkar kunna bli riktig intressant!

De hade med sig en fd parkeringsvakt som visade var man fick stå, även om det var intill ett parkeringsförbud. Sedan ringde de Carpark och tipsade. Carpark lappade bilen efter tre minuter, trots att reglerna säger de ska vänta i 6 minuter.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Min pappa parkerade på en av carparks parkeringar förra månaden.
Han hade tagit med sig en massa tior på morgonen då han visste att han skulle behöva stå där länge men när han la i dem trillade dem bara ut en efter en.

Så då ringde han det telefonnummer som stod på automaten och kom till en automatisk telefonsvarare som sa något liknande "om myntinkastet inte fungerar skriv ned detta kontrollnummer på en lapp och lägg den i framrutan". Det gör han, samt att det var tiorna som inte fungerade, och gick till det möte han skulle till. När han kommer tillbaka så sitter det såklart en bot på 400kr på rutan samt ett parkeringskvitto på 1kr.

Fick tillbaka den andra överklagan idag och där står bara precis som i förra att "Parkeringsvakten har vid kontrolltilfället provat den aktuella automaten och konstaterat att den fungerat". Dem nämner inget om att han inte testade med en tia. Man skulle kanske kunna argumentera för att man måste ha med sig en massa mynt i olika valörer eller att man skulle gått och växlat till mindre valör innan man skrev ned kontrollnumret men då borde dem nog upplyst en om det.

Hade det inte varit just carpark hade han nog betalat men vägrar och betalar gladeligen dem 1800kr eller vad det max blir i rättegångskostnader vid småmål.

Jag parkerade med giltig biljett men fick hem en p-bot i lådan efter en månad. Mailade dem om att jag hade giltig biljett (som jag bifogade bild på) samt två vittnen som kunde styrka detta. De svarade med standard-svaret: bla bla bla kontroll utförd korrekt av parkeringsvakt bla bla... och så bifogade de ett nytt inbetalningskort. Jag skickade tillbaka med vändande post med samma brev men nytt datum, så höll det på i sex månader då de "äntligen" skickade det till tingsrätten. Där ombads jag av TR att skicka in min motivering till bestridandet, vilket jag också gjorde. (med kontaktuppgifter till vittnen samt kopia av parkeringsbiljett.)
Nu har det gått 6 månader till och inget har hänt ännu. Skall bli intressant att se hur TR bedömer EN parkeringsvakts ord mot en parkeringsbiljett samt TRE vittnen i denna tvist.
Att Carpark bara orkar driva såna mål är för mig en gåta!!! Tyder på mer pengar än förstånd!
Ac
383
Acous
e21 318i -82
förra sommaren köpte jag en månadsbiljett, biljetten blev helt solblekt och det gick inte att se vad det stod, fick två böter, ringde och överklagade och berättade och förklarade och skickade in kopior (som inte visade nåt eftersom biljetten var blekt). Jag var i Tyskland och sa att jag inte hade tid med detta nonsens, de hotade med tingsrätt vilket skulle bli för mycket meck för mig att ta mig till sverige etc. Så jag betalade det, men jag hatar dem så mycket.

Har skällt ut två vakter vid senare tillfällen p.g.a. detta. Lackar ur när jag ser dem, vet att det är dumt att svära åt dem och leder ingen vart, men det är verkligen skönt.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Missade programmet, någon länk där man kan se, vi som missade det hela?

Tack på förhand.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
P-vakterna i Malmö är extremt nitiska och drar sig verkligen inte för att fälla när sunt förnuft säger att man borde fria. Har aldrig åkt på så många P-böter som under tiden jag bodde i Malmö.

Vad sägs som detta:

Det var gratis parkering vid min bostad där min nuvarande 518i stod parkerad, det var snöstorm och man hade plogat vägen så bilen hade hamnat mellan en snövall och trotaren. Gick inte att flytta på bilen utan att börja skotta, tror ni då inte att jag får en P-bot med hänvisningen att man inte får stå på samma P-plats i mer än 24 timmar. Tydligen en lokal förordning.

Har förövrig fått P-böter av samma anledning (dock inte snö då) vid 2 andra tillfällen.

Ogillar numera P-vakter starkt...

___
Bilbloggen: Länk
Mugge: om det var en vanlig P-skyllt så är det väl alltid 24h som gäller om inte tilläggstavla säger annat...? Men med snön som stänger in bilen kan det ju vara lite löjligt att bötfälla....
Tyckte programmet var rätt kasst. De drev ju inte ärendet ett sk*t. Varför betalade de boten???

Helt ointressant, blev besviken.
blev lappad av carparks nitiska vakter när jag flyttade in till Malmö.
Vi hade bilen full av möbler och vi sprang fram och tillbaka hela tiden, och jag såg aldrig någon p-vakt men när vi kommer ner för att ta sista lasset sitter det en lapp.
men jag överklagade och skickade in en kopia på mitt hyreskontrakt, och tro det eller ej de drog tillbaka lappen .

Prova säga att ni inte bor i stan och inte hittar så bra och be dem om vägbeskrivning till en parkeringsplats, det gjorde jag och p-vakten tog och rev boten.

"I have done this a thousand times,and no one has been hurt (much)."
re
41
replica
328ci -00
Är det någon som vet om dem här 6 minuterna gäller även för kommunala bolag?

I somras när jag flyttade åkte jag upp på en gågata med en skåpbil, gågatan var typ 20m bred så jag stod inte i vägen för något...
Jag hann knappast gå upp i lägenheten och ner med första kartongen så var det en lapp på rutan, det hade gått enligt lappen 2 minuter… sprang ifatt henne men tydligen måste man be om tillstånd hos kommunen enligt henne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.