|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt mig 19" fälgar på e46 99, undrar om någon har erfarenhet om hur bilen beter sig i trafiken, kommer den att spåra ngt ? och hur kommer det bli med bensinförbrukningen??? kommer den att ta i ?,,,,,vad ska man ha för et,,,, och hur breda däck ska da vara? Har tänkt mig 8*19" et40 235/35/19 runtom ! KOmmer dessa att passa, och har altid undrat över vad et står för ....hoppas att det finns någon därute som kan hjälpa mig. | |
|
Dimensionen du nämner kommer funkar utan större problem! Spåra kommer det nog göra om du inte har väldigt frisk bil med friska bussningar! Min spårar ganska mycket med 235/40-18", men mina bussningar börjar bli trötta med efter 20000mil... ET eller IS eller offset som det står ibland är ett mått på hur långt in fälgen sitter i hjulhuset. Avståndet mäts ifrån mitten på fälgbanan där däcket ligger, och in till anliggningsytan mot bromsskivan. Det vanligaste är ett positivt ET värde vilket betyder att fälgbanan är längre in i hjulhuset än navet, så ett större ET värde gör att fälgen hamnar längre in i hjulhuset.. Hoppas du hängde med nu, jag vet att det finns en länk till sida som illustrerar detta med bild osv, men jag hittar inte den nu.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Jag kör med 8,5*19" Et 35 med samma däckdimensioner som du tänkt dig och det funkar hur bra som helst på min 330 E46.. | |
| har samma som Carlee, funkar också fint för mig. | |
|
Kör med 8,5*19" Et 35 235däck och det spårade ganska skapligt tills jag gjorde en ny framvagns inst. med dessa fälgar på då blev det betydligt bättre. /Robert |
|
| har 235/35/19 fram och 265/30/19 bak på min touring och den spårar inte värst mkt. bränsleförbrukningen ökade med 1dl/mil. men det är det värt | |
|
Fälgens höjd har ingenting med spårning att göra... Det är däckens bredd som avgör! |
|
|
Så du menar att ju breddare däck desto mer spårar bilen. Men borde inte höjden också påverka, tex när man har en lastad bil, kommer det inte att ta i ? Tack för alla svar :D |
|
|
Ja, det är däckbredden som avgör hur mycket det spårar, ev. typ av däck också. Sedan om du byter till större fälgar så bör du inte ändra på hjulomkretsen mer än 5%... så om du inte har en sänt bil så bör ju inte däcken ta i! _____Vraum!_____ |
|
Lars Jakobsson |
Har 255/35/19 fram och 285/30/19 bak. Det spårar inget speciellt, ingenting som jag ens tänkt på. Nog för att M3:an har lite annan kaross, men det har aldrig tagit i eller nånting..inte ens med väldigt mkt last i... Men 19" är ju en vinterdäcks fälg igentligen :P |
|
Carlee & Ztefan: är era bilar sänkt? kör me 8,5*18" Et 35, dock 255/35/18:s däck men en sänkning kommer inte å funka iaf. har kollat lite på nya fälgar å blivit rådd till minst Et40. Mvh |
|
|
Nej min bil är inte sänkt utöver M-chassiet. Är ju iofs ganska mkt lägre än original. Ifram så vet jag att en sänkning fungerar men är lite tveksam bak..:/ |
|
|
Carlee: det är i bak det kör ihop sig för mig me... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.