|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag står i vallet och kvalet att köpa mig en E36 M3 för att köra på bana med. Jag ska inte tävla utan åka på BMW klubbarnas banträffar osv. Men frågan är ju vilken ska man välja, en E36 M3 med 3.0l motorn eller 3.2l motorn och vad är det egentligen som skiljer dem åt? OK jag vet skillnaden på motorerna, den ena är på 2990ccm och har 286hk och den andra 3250ccm på 321hk. Men sen då, välåda, slutväxel, chassi osv. Priserna är ju inte heller så våldsamt olika på en 94:a med 17.000mil på mätaren och ne 96:a med 15.000mil på mätaren. Spelar milen någon roll eller ska man bara gå på skicket? Hur länge håller dessa bilar/motorer? Jag är inte dum, då nästan samtliga bilar som är till salu är importerade och har bara i sverige haft 6-15 ägare och säkert övervägande i åldern rund 25, så har de inte gått mjukt. Det var väl kanske inte heller därför dessa bilar konstruerades. Så några hjälpande vägledande råd hade inte skadat. MVH Z3MPOWER | |
|
Du har nog helt rätt att de flesta kör hårt med E36 M3. För banåka skulle nog jag valt en 3,2 främst för att den har dubbla oljepumpar som kom på M3 GT -95. 3,0an har lite problem med oljetrycket vid banåka främst under inbromsning/vänsterböj. 3,2an har en 6-växlad låda och har du tur har några -96or aludörrar som kommer från GT. Jag skulle köpt en bil av en ägare som har kört bilen "rätt" dvs hårt men rättvisst. använt rätt olja, väntat på oljetemp osv. Annars köper du en GT kanske är det lämpligaste för banåka. |
|
|
Tack för tippset, det där med oljepumpen hade jag ingen aning om. Har hittat en som har gått en hel del på bana, och även optimerats en del för det med coilovers, krängningshämmare, powerflex bussningar och skötts efter regelboken. Dock en 3.0:a! Så vad händer nu med 3.0:an, när man bromsar hårt så far oljan iväg och pumpen går tom eller, så då får inte motorn ordentlig smörjning och slits i förtid eller? Hur kan jag då kontrollera det? Går det att montera en andra oljepump? eller finns inga fästen för det? Är det enkelt att plocka ner oljetråget eller måsta man dra siär kopplingen/V-lådan från blocket? GT vet jag inte om jag vill ha, den gröna färgen är ok och al-dörrar rostar ju inte, men har bara sett såna med svart/grön skinnklädsel och det gröna är inte snyggt tycker jag. Sen vill jag nog ha alcantaran. Vet inte heller om jag gillar GT bakvingen. Vad har vi mer för skillnader mellan 3.0 och 3.2? Framflör allt vågar man köpa en som har gått närmare 20.000mil? Z3MPOWER |
|
|
Ang. oljeproblemet på bana så är det vad jag läst mig till på forumet men det finns massor 3,0or som rullar på bana så jag vet inte hur känsligt det är egentligen. Men naturligtvis är det inte för skojs skull bmw monterade dubbla. De optimeringar som är prio 1 enligt mina erfarenheter är däck och bromsar, men visst är det kanon med coils, kräningshämmare osv. Miltalet skulle inte jag hänga upp mig för mycket på. Gå på skicket och magkänslan istället. Finns det nån som har mer fakta om smörjningen vid banåka på 3,0an? |
|
| GTN samt 3.2 har inte dubbla oljepumpar, däremot dubbla oljepumpspickupper för att garantera att all olja ät tillgänglig för pumpen under lite högre G-krafter. | |
|
Har ett svagt minne att man kan montera 3,2 sumpen på 3,0:an som lösning på problemet. Mvh Björn |
|
|
Det sista skulle ju vara rätt så intressant att få bekräftat, passar 3.2:ans sump på en 3.0:a? Vad gör man om det inte fungerar? Har för mig att jag läst något om några bafflar i sumpen för att den inte ska skvalpa för mycket också, kanske är det samma sak eller har samma funktion? Z3MPOWER |
|
|
Apropå bankörning med M3 så blev jag själv aningen besviken på min 3,2 på en punkt! Det va omöjligt att köra med under 30 liter i tanken i långa högersvängar på Anderstorp. Bilen började hacka i utgången på kurvan och detta pga att soppapumpen inte fick nåt bränsle.. likadant varenda varv i samma kurva när bränslinivån låg på runt 25-30 liter... mellan 30-60 va det inga problem alls. Tycker det är dåligt av en bil som är byggd för att köras på ett aktivt sätt!! I övrigt hade jag inga problem med något förutom överhettade bromsar och däck trots 29,6 mil stenhård körning! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
3,2:ans och GT'ns tråg har bättre baffling för att hålla kvar oljan. Det går att montera oljepump samt tråg från en 3,2 på en 3,0. Bränsleproblemet går att åtgärda genom att sätta en till pump på vänstersidan i tanken, det verkar bara vara 3,2:an som har det problemet. _______ //Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.