AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
891

Bytte fjädrarna idag, men sänkte för mycket?

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag köpte fjädrar till min bil för ca 2veckor sedan, då ena bakfjädern var av. Men nu när jag monterade (fick dem monterade av verkstad) så tycker jag att baken är lägre än innan. Jag beställde 15/30 (15 bak, 30fram). Hade m-chassie innan, så baken ska ju inte bli någon skilnad väl? Iaf så tycker jag bak iaf är ca20mm lägre än tidigare. Och det är redan efter 2mils körning,,, så frågan är om den kommer sätta sin ännu mer?
Kan det vara läge att fråga säljaren vad som är fel? Jag är inte säker om det gör så mycket, men kommer den sätta sig mer så är det lite mycket tycker jag. Vad kan jag begära isf?
pe
554
perf
320xd e91 -09
beställde du 15/30 har du fått 15 fram och 30 bak.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Men jag poängterade och var extra tydlig att jag skulle ha 15bak, 30fram.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag var ute o körde lite idag och reagerar på att bilen bara blir lägre. Var o hämtade 4st vinterdäck och slängde in dem bak i bilen och vid första lite gupp så tar däcken i (ja, dem som sitter på bilen alltså). Tittade till däcken och det är med vinterdäcken i skuffen endast ca 2cm av däcket man ser. Utan däcken så går den kanske upp 0.5cm. Men om det skulle blivit fel att dem skulle sänka 30mm bak, så har dem iaf droppat för mycket. Jag gissar på att skilnanden från min m-chassiefjädrar är 30-40mm, minst.

Kan man begära att dem byter dem åt mig, eller får man vara glad att dem ger mig nya? Och kan dem kräva tillbaks dem "gamla"? Jag tycker att dem bör byta åt mig, då jag åker på en kostnad att byta dem själv. Eller är det bara vara nöjd att dem går med på att ge mig nya.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du gjort beställningen skriftligt?
Om du gjort det är det nog enkelt. Som skrivet ovan, När man beställer är den första måttangivelsen 15mm fram och 30mm bak enligt branschpraxis eller vad man nu skall säga.
Låter som det gått fort här.
Mvh
Asken
Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Hej! Sänkte en golf för många år sen på en däckfirma. Skulle sänkas 40 mm runt om men efter många månaders körning (tror nästan det var ett helt år) så tyckte jag att det var alldeles åt skogen för lågt och kikade på kartongen och såg att det stod 60 mm. Knallade tillbaka och sa som det var, hade inga bevis på att jag hade beställt 40 mm, mer än att de hade sagt att man var tvungen att byta dämpare om man sänkte mer och detta var inte gjort. Efter en kortare diskussion så gick de med på att byta ut fjädrarna till 40 mm inkl hjulinställning helt kostnadsfritt.

//M
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag hoppas på att dem har bra kundvård och är tillmötesgående. Han jag pratade med när jag skulle beställa kändes allmänt dålig på fjädrar, och han sa även att det inte var hans starka sida. Så var iväg och pratade med samma kille idag och han ville att jag skulle komma tillbaks imorgon förmiddag för att prata med en av hans kollegor som kunde detta bättre. Trist att det blir fel, då jag sa flera gånger att jag var nöjd med höjden bak, och ville få ner fronten lite.

Men jag tycker också att fjädrarna bak har satt sig för mycket fast om det skulle vart 30mm bak, så får se vad dem säger. Det står inget på paketet/förpackningen om hur satsen sänker, så det finns väl möjlighet att dem som skickade dem till butiken kan gjort fel, så får väl se vad dem säger.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hade en sats på min E36 som skulle sänka 30/15 jag med och den blev ruskigt låg bak. Ungefär som du beskriver.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Thorssa: Du har inte bekymmer med att däcken tar i skärmen? Min gör det ganska lätt nu med lite vikt bak,, betoning på lite vikt. Och jag tycker även det estetiskt blir för lågt, så hoppas dem kan avhjälpa detta på butiken.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Var förbi nu på morgonen! Dem fotade hur sänkningen såg ut och skulle skicka det till säljaren, så jag får väl se vad dem säger.
Han på verkstaden påpekade att sifrorna endast är en ungefärlig reckomendation om hur mycket satsen ska sänka.
Jaha,,,, men dem ska väl knappast sänka 2-3x mer än vad dem säger påpekade jag, så jag hoppas han håller med. Dem var snabba och trevliga att ha ogöra med tidigare, så hoppas dem fortsätter med det.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Undrar hur det föresten är med hjulinstälningarna på bakvagnen, Det är E30 som har 0-inställningsmöjligheter väl? E36 är det som vilken bil som hellst hoppas jag?

Dem ringde från firman nu och sa att det var dessa fjädrar som gällde, iaf från den handlare dem köpte från. Så jag skulle se om fjädern var rätt, så ska titta efter ett par siffror på fjädern. Men annars så får jag lägga i inlägg så att baken kommer upp sig lite igen. Jag har inte riktigt koll på hur det ser ut, men antar det bara är att fixa en svarvad platta för att få baken något.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
då kan du kanske ordna så du får justerbart på samma gång?

inte alls svårt att lösa om fjädern ändå är rätt mycket för kort!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.