|
|
|
|---|---|
| Hittade ett gammalt Pioneer GM-3400 slutsteg hos en polare idag som jag tänkte koppla in i min 535a. Kommer den att orka driva en bas plus de 6 original högtalarna? Vad jag förstått är steget ett 4-kanals på 4x80W. Isåfall hur ska jag koppla det och vad är DIN input/output? | |
|
Jag hade kört steget enbart på de 6 originalhögtalarna. Det lär ge ett enormt lyft bara det jämfört med att driva med en CD/Radio. Skall du driva en bas med det steget, måste du brygga 2 kanaler och får således bara 2 kanaler att koppla alla andra högtalare på, det blir inte bra hur du än kopplar. Ett sådant gammalt steg brukar inte tåla några lägre impendanser. DIN kontakterna är en gammal standard, där man har lågnivå för höger och vänster och ofta remote signalen i samma kontakt. Inget jag tycker du skall använda, finns det RCA kontakter på steget använd dessa istället. /Fredrik |
|
| Okej, då kanske man ska köpa ett nytt steg. Nån som kan tipsa om en hyffsad bas och ett slutsteg, som orkar driva basen och högtalarna? | |
| Om du endast vill ha ett steg i bilen bör du då titta på ett 5-kanals steg typ DLS CA51 för 2995 hos nardik.se ihop med en lättdriven bas typ PG Octane ZR 10d4 för 1300kr Länk som du paralellkopplar spolarna på så steget jobbar i 2-Ohm på mono kanalen. | |
|
Blir det inte som att byta ner sig och köpa ner sig och köpa ett 4x50W steg istället för det jag har? Kollade runt lite på Nårdik och hittade de här 2 stegen, Magnat The Rock 800 Slutsteg (4-kanaligt 4x110 Watt RMS 4Ω, 4x140 Watt RMS 2Ω) och Magnat The Rock Mono Slutsteg (1x350 Watt RMS 4Ω, 1x500 Watt RMS 2Ω) Mono steget till att driva en bas och de andra till att driva resten av systemet, kan de fungera? Är Magnat bra grejer? Är ganska ny på billjud så uppskattar hjälp. Har en budget på 5000 - 6000 kr som jag tänkte köpa slutsteg + bas för, gör inget om det är ett eller 2 steg men de ska orka driva mina högtalare + en bas. Ni får gärna hjälpa till att plocka ihop ett system för den budgeten. mvh / Markus |
|
|
Jag skulle inte föra fram effektsiffrorna i första rummet, hur kan du veta att de stämmer? Andra egenskaper hos stegen är väl så viktiga, hur strömstarka de är, viken verkningsgrad de har, hur stabila de är vid varerande impedans hos lasten, vilken dist och vilket frekvensomfång de har, vilken effektbandbredd, dämpfaktor osv. Tyvärr är datauppgifterna hos många ljudprylar (bil såväl som andra) ytterst knapphändiga eller rent av felaktigt angivna. Kolla själv: Hur många steg eller högtalare har inte en uppgift för frekvensomfånget som exempelvis 20-15000Hz? Med stor säkerhet: De allra flesta. Vad man glömmer är att ange vilken nivå signalen, ljudtrycket eller effekten har vid brytpunkterna. Man kan säkert (och gör det också) ange t.ex 20-20000Hz för en högtalare utan att ljuga, vilket ser bra ut men det kanske gäller vid -10dB, medan siffrorna för -3dB istället blir 80-14000Hz. -3dB innebär en halvering vid effektangivelser... Man kunde lika gärna angett 10-27000Hz, det kommer säkert ljud ut i ultraljudsområdet ännu högre upp, men med låg nivå, testa på hunden! Man kunde lika gärna säga exempelvis: Hur långt är snöret? Svar: Det är 18. Säger ungefär lika mycket som en del datablad...) En liten utvikning blev det allt, tillbaka till Pioneersteget: Det är inte säkert att de angivna 80W stämmer men förvånas inte om det stämmer bättre på äldre prylar än på en del nya idag, i vissa fall och om bara effekten vore avgörande så... Vad som är underligt är att många hela tiden framhåller vikten av att kunna bryggkoppla två kanaler för att driva en högtalare osv. Alla steg klarar inte detta men glöm inte att man även kan parallellkoppla in och utgångar, du kan t.ex använda ett fyrkanaligt steg som två vanliga kanaler och en med betydligt högre strömkapacitet och förmåga att driva lågohmiga laster. Många har heller inte klart för sig att en högtalare aldrig har konstant impedans, man läser bara på lappen: 4 Ohm, då kan jag driva med detta eller detta steget, ev. i bryggkoppling. I realiteten åker impedansen ganska betydligt både under och över den nominella vid olika frekvenser, runt elementets och lådans resonanser osv, alla steg hanterar inte detta så bra. Vid större effekter skulle jag personligen hålla mig till mono eller max tvåkanaliga steg för att få bättre styrsel och marginaler på t.ex nätdel och kylning mm i stegen. FP |
|
| Mycket värdefull information folke. Pioneer steget såldes till en bmw entusiast som sa att de var ett original(?) steg. Så måste hitta ett nytt steg. | |
|
Effekt är bara en siffra så jag skulle välja lite med hösel oxå . inta bara titta bara titta på watten .. de skiljer sig mycket ljud o kvaliten på billig o dyrare.. Har själv ett audisson steg med 5 kanaler och låter hur bra som hellst. |
|
|
Noterar en otydlighet i texten ovan: Att parallellkoppla in och utgångar menas naturligtvis att lägga ihop (monokoppla) ingångarna till en kanal och utgångarna till en kanal, dvs de båda röda läggs ihop till en pluskabel och de båda svarta till en minuskabel till högtalaren osv FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.