|
|
|
|---|---|
|
hej! har letat efter en BMW 320/325 -93 och uppåt ett tag nu. runt 30 - 40 k. hittade denna anons på blocket: Länk undrar nu vad en kardanknut är? billiga? lätt att byta? vad tar en mekaniker? mvh Lollen | |
|
Mitten på denna axel är kardanknuten! Länk Vet inte vad de kostar att byta! Bara att ringa till verkstad och höra! Har aldrig bytt själv, men nog går det att göra om man nu inte har tummen mitt i handen! |
|
| k tack! nån mer som vet priset å så? bytt själv? | |
| BMW har fasta kors, så man får köpa ny kardan. | |
|
Nej, man behöver inte köpa ny kardan. Lämna den till en kardanrenoveringsfirma (finns en i Göteborg) om du inte är händig. Till e30 kardanerna vet jag att det finns rep. satser till knutkorsen att köpa hos BMW. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
| vad kostar kardan då? | |
|
Tja,finns ju flera benämningar...en del säger "kardanknut" andra "kardankors" osv...finns väl antagligen två st på en E36.a också :),bakre eller främre knut. Du kan ju köpa den "halvan" av kardanaxeln som innehåller den aktuella knuten som enligt säljaren är defekt,montera isär/ihop och se glad ut sedan...Kostar inte "många spänn"...låt säga 1000kr för en komplett kardanaxel med knutar o allt från seriös skrot,dela på den o montera sedan den axeln som den felande knuten sitter på..Hmm,ser att det kanske blev lite rörigt,men ungefär så är det att montera defekta "kardanknutar".. Risken vid byten av detta slag är att det lätt kan bli obalans efter ett dylikt byte..Men om detta är det "snackat" en hel del om på forumet. Sök gärna där.. Jaja,ett försök att bringa lite reda i oredan :) Mvh Janne. |
|
|
Den vanligaste beteckningen är dock knutkors Kostar ca 250:- /st, har aldrig varit med om att få obalans trots åtskilliga byten, däremot är det viktigt att märka upp gafflarnas läge gentemot varandra, annars kan de hamna ½varv fel, likaså märk medbringarnas läge mot varann |
|
|
tack för all kanon hjälp! låter som om nån verkstad för göra det dock om ja köper bilen. men verkar inte bli så dock. tack! |
|
|
På min M535:a gick det ju inte så smidigt att byta bakre knutkorset måste jag säga,var istället tvungen att byta "den bakre delen" av kardanaxeln,dvs köpte en hel axel på skroten o delade den för att få med det "behövliga" "korset",korset satt "pressat" på denna vagn...benigt svårt att byta bara korset skulle jag misstänka! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.