AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.002

Håller på att renovera en Automatlåda.

Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Har problem att hitta lagerdelar till en 5HP18. På BMW kan dom tydligen inte hjälpa mig, är det någon som har en idé om vart man kan få hjälp. Dom lagerdelar jag behöver finns inte med på ETK´n

Lagret jag behöver sitter inne i broms kopplingen!
Tacksam för hjälp
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Du får väl ta kontakt med det företag som tillverkade lådan.
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Jo tack du!!! Men man tycker att nån som kan svenska borde hålla på med sånt här... Eller är jag den enda i sverige som gett mig på en automat?

Min fack engelska är sådär, å tyskan ännu värre!

Ingen som har nån annan idé än att ringa till ZF?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Måste väl finnas typ växellåds renoverings företag eller nåt sånt. Ring och kolla runt. Har för mig att det finns nåt som heter växellådshuset i Jönköping kolla med dem!

MvH Bmw 4-ever
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Har ringt en hel del, i.o.f inte dom. Får prova där.
Tack
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
LBM-Autoparts
G. Prästv. 14, Box 109, 438 23 LANDVETTER
Tel 031-91 92 54
Fax 031-91 92 16

Dom säljer reservdelar till ZF-lådor.

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Scandinavian Transmission Service AB
Tel. 0303-72 78 88
Lärlingsg. 1, Box 180, 44422 STENUNGSUND

Ringer du dit får du prata med Per, de han inte vet om automatlådor är inte värt att veta! Han är väldigt duktig på ZF, ring och fråga, kanske kan han även sälja reservdelar

BMW CS #5139
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Tack J.L det sista lät intressant
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Här har du länk till rep. manual till lådan plus sprängskisser och reservdelsregister

Länk

Mvh Erik

Paap Reeder
Hej Erik!
Har du en liknande länk till 4hp24eh-lådan ... ifall att??

Har en kopia men bilderna på ranken blev litet otydliga ändå.

MVH /// Paap R

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Länk
Er
692
ErikThörn
Hej paap Kane var visst före:) Hur går min gamla bil då ???

5HP30 monterades i Aston Martin och Rolls Royce.
Länk
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Tack Erik!
Perfekt med lite info, men jag är rädd att jag åker på att svarva en ny lagerbana i koppar eftersom jag tror att den inte går att köpa löst. Den sitter i pumpen på sid 9 i PDFén och finns inte med på skissen.
Först sitter packboxen sen en fyrkantig bricka med hål i sen borde den komma efter den, men då kommer själva pumpen.

Tack alla som hjälper till!
Paap Reeder
Hej Walden!
Jag har ett antal isärplockade 4hp22 och 22EH liggandes i olika kartonger och kattmatsburkar. Finns ngn gemensam del som du skulle behöva?

Hej Erik!
Den går som en klocka och hade jag inte börjat meka så mycket den ... hade den nog gjort så ända från start ... med du vet nyfiken o s v.
Många inlägg har det blivit ... ja kanske rentav spaltmeter på AP och som jag sagt tidigare så utan AP hade det nog bara blitt en moped av den.

Inte en rostfläck har den och det är mycket roligare att kratsa sot på kolvringarnas insida än att behöva MIG:a här och där.
Varför "laga sönder" som mina grannar retar mig för?? ... men det har inkommit ett terapimoment i livet sedan vi sågs sist, ty doktorerna på Radiumhemmet har parallellt med att jag krafsat på kolvringarna fått krafsa i cellmembranen.
Nu börjar jag försiktigt kika mot att kunna äta påskägg ... åtminstone nästa år.
Du vet när doktorn lägger upp sin provsvarlunta på bordet, tar av brillorna och börjar resonera om cellernas leak-downkoefficient är det skönt att tänka på sin leak-downtabell i excel över V12:an. Det är en nästan rentav nödvändig säkerhetsventil.
(Galghumor: hade jag inte betalat cash kanske du måst hämtat de sista avbet. på kyrkogården men så nära var/(är?) det)

... förexten: Länken var till en 5HP. Ngn som har dito till en 4HP24EH ... eller är det "samma stuk" på lådorna.

MVH /// Paap R

Er
692
ErikThörn
Paap tråkigt att höra att inte hälsan är på topp men hoppas att den infinner sig igen!! DEt är samma med bmw för mig de är ren terapi efter ca tio timmar om dagen i helvetet (kör volvo i jobbet). Har nu reparerat den för 287000:- på 41000mil de måste vara nått form av rekord!!!!

Här är länken till 4hp:n
Länk

Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Tack Paap Reeder, det va omtänksamt.
Men så länge pumparna på lådan är olika, kan jag nog inte ta nån reservdel från annan än 5HP 18. Efter ett samtal med Per på Scandinavian Transmission Service AB, (Kunnig kille) så konstaterade han att det bronslagret jag behöver inte kan köpas löst. Det sitter i pumpen.

Märkligt! Det finns ett art. nr klart å tydligt, men inget som BMW vet nå om. men någon lär ju tillverka den delen, nåja... hoppet är inte slut, jag har några idér som jag ska prova innan jag letar beggade skrotlådor på nätet.

Men om någon har en gammal 518:) med HP imellan så är jag säkert spekulant

Dags å gå å drömma lådor!!!
Hörs!
Wa
36
Walden
325ia cab -94
530i -93i
Paap Reeder!

Du har möjligtvis inte oljepumpen till 4hp22 och isåfall... vad kostar den?

Mvh/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.