|
|
|
|---|---|
|
Hej på er 3-serie forumister! :D Efter en tid med endast glidarpråmar i min ägo har jag nu lyckats komma över en riktigt fin sportsnajdare, en 323i från 1979! Rubinrödmetallic, i princip ingen rost (!!!!) och med fin beige inredning. När jag säger ingen rost, så är det väl en sanning med modifikation, en tröskel ska bytas, sedan är den ren (förmodligen har tidigare ägare putsat och vaxat allt "ovantill", men glömt se efter trösklarna ordentligt). För att inte låta alltför nöjd med mitt köp ska väl tillägas att bilen inte startar. Eller snarare, jag har inte provat ännu då bilen varit avställd sedan 1989 pga. "fel i styrbox". Bilen har bott i ett hörn av en "förgasarverkstad" (dvs. en verkstad där man aldrig reparerat något annat än förgasarbilar) tills jag hittade den tidigare i våras och köpte loss den. Nu undrar jag om ni har några idéer kring styrboxproblem, min erfarenhet från E23 sidan är att det inte alls är så vanligt som folk tror. Dock, eftersom man tydligen har försökt med "allt" annat än just styrboxbyte, så kanske dat kan ligga något i saken. Det verkstaden börjat titta på är tändboxen (Bosch 0 227 100 025) då man förmodligen inte hittat styrboxen (den sitter väl bakom instrumentpanelen på passagerarsidan som vanligt va?). Jag ska väl till att börja med plocka ut min stybox och kika på den (kolla efter uppenbara problem, som taskiga lödningar och liknande). Tror ni att det kan vara ett problem relaterat till tändstyrboxen? Har aldrig hört om det, men ändå... Om det skulle vara insprutstyrboxen, passar 77:ans styrbox även i min 79:a? Om inget av ovanstående, några andra förslag på dåliga reläer och liknande som brukar ge upp på dessa bilar? Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> | |
518i slow mobil |
Har itne riktigt med saken att göra, men grattis till köpet... Hur har du råd? eller är det billiga åk du har? Jag skramlade lite till min... Kan det vara att tändspolen e körd? E28, bilen man älskar.... BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
|
Tackar! Ehh.. jo, det är ju ganska billiga åk alltihop, men det är klart, det blir ju en del pengar till slut. Totalt är väl mina bilar värda runt, tja, 85.000 kanske, inte så fasligt mycket pengar om man tänker efter. Det finns ju en hel del människor som åker runt i bilar i 400.000:- klassen och uppåt, så... man är ju inte direkt värst. Sedan har jag ju bilarna avställda i omgångar, då går det inte heller så mycket pengar till skatt och annat... största omkostnaderna är ju oljor och slitdelar, men det får man ta som de kommer. Har man inte råd ena månaden, så får man låta bilen stå tills månaden därpå. :D Tändspolen kan vara en idé, även om verkstan borde ha kollat, det, men jag ska checka! :D Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :P :P :P Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
Sitter K-jetronic på denna och därmed ingen "styrbox" mao det är ett mekaniskt sprut.. Är det gnistan som fattas eller startar den bara inte? Om gnista finns kolla så soppapumpen går , reläfel är vanliga. Om gnista saknas kolla tändkabel , tändmodul , spole osv... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
518i slow mobil |
Som david sa. Det e nog ett enkelt fel. Kanske bara att soppa pumpen inte går... Kolla gnistn e ju enkelt, kanske kan vara stopp i rören? När kommer bilder på åket? E28, bilen man älskar.... BMW e28 registret #154 www.bmw518.dot.nu för bilder |
E21 2,5L |
Fick du igång bilen? Annars kan du höra av dig så kan jag förklara hur då tvångskör soppa pumpen mm. |
|
Jag har faktiskt inte (skäms) hunnit grejja någon mer med 323:an... de nedrans storbumsarna har tagit all tid (var tvungen att riva en av dem mer eller mindre totalt). Tack så jättemycket för erbjudandet i alla fall, det kan mycket väl hända att jag hör av mig för lite tips och råd! :) :) Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.