|
|
|
|---|---|
|
Hej jag skulle vilja trimma min 318E46 -02 men är _inte_ ute efter mer effekt i första hand utan att få ner bensinförbrukningen (hade jag varit ute efter effekt hade jag knappast valt en 318! ;). Frågan är vem av alla leverantörer som mappat sitt chip bränsleeffektivast? Frågor: Vilka leverantörer av färdiga chip finns? (itsfun, motornord, powerchip, unichip, finns fler?). Vilket chip tror/vet ni ger lägst bensinförbrukning på just en 318E46 -02? Tack på förhand! | |
|
Hur långt kör du per år, och vilken typ av körning? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik W: Det glömde jag nämna! Det är helt klart intressant info som borde varit med från början: ca 3000 mil per år och en typisk resa innefattar ca30% stadskörning (max 50km/h, oftast lägre), ca50% 70-90km/h-väg och ca20% 110-130km/h och rätt många stopp/accelerationer på en och samma resa (vilken min bumse inte gillar och straffar mig extra hårt vid varje tankning). Bilen drar för detta resemönster idag ca 0,85-0,87l/m och min förhoppning är alltså att skära ner detta ytterligare med ett chip. snabbt uträknat... parametrar: bensinliterpris: 11kr snittförbrukning: 0,86l/m gissad besparing med chip: 10% (är det möjligt?) årlig körstrecka: 3000 alltså: (11x0,86x3000)x0,1=2838kr (inga drastiska besparingar precis men jag har ju iaf betalat av chipet på ett år! ;)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.