|
|
|
|---|---|
|
Vilka växlare är det som passar ? Om jag vill sätta dit en vanlig bmw orginalcd är det nån speciell modell jag måste ha då också ? Mvh Daniel | |
|
Blaupunkts CD-växlare passar. Nej, det räcker med en BMW Business CD. BMW:s radioapparater är för övrigt Philips i grunden. BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Hej ! Ge mig din mailadress så skall jag skicka en fil som beskriver alla cd-vxl som Blaupunkt har och vilka apparater som de passar till. |
|
|
Hej Ralph Jättesnällt om du mailar. bozze_orm.@hotmail.com Mvh Daniel |
|
|
De blev fel ska inte vara nån punkt framför @ Mvh Daniel |
|
|
Kraftwerk: Alla BMW:s radioapparater är inte Phillips i grunden även om många är det. Lättast ser man det på märkningen på apparaten, Phillips-baserade börjar på PH, Blaupunkt på BP, Becker på BE och Pioneer på PI. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Kan tilläggas att i nyare BMW (efter -03) så är en del av huvudenheterna från Alpine. Högtalarna har mestadels varit från ITT eller Nokia (tror Nokia köpte ITT??), förutom i de fall det specifikt angivits (typ Harman/Kardon systemen). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Nokia köpt ITT? Njae, ITT (International Telephone & Telegraph) är (var) nog en lite för stor tugga till och med för Nokia att svälja...) Fortfarande en bjässe inom de mest skilda områden, ITT-Flygt pumpar t.ex och just telekomdelen gick väl till Alcatel vill jag minnas. ITT har förvisso förekommit på en del hemelektronik inkl högtalare bl.a under namnet ITT Schaub-Lorentz. Nokia köpte däremot upp spillrorna efter Luxor i Sverige, och fick bl.a deras know-how inom högtalarelement, Luxor hade tidvis en del helt OK element och åtminstone en högtalare (ljudledning) som än idag är eftertraktad. Lustigt nog fanns en liknande rätt stor högtalare med ITT:s namn med samma princip, detta är nu många år sen. En stor utvikning blev det, och de element eller den subbas märkta Nokia (Luxor) som finns i BMW-bilar lär inte gå till historien som nåt upphetsande, tyvärr. FP |
|
|
Tack för den infon folke. ITT känner jag väl till, borde tänkte lite extra :-) Luxor får mig att minnas mina farföräldras cylinderformade högtalare från 70-talet, kopplade till en B&0 Beomaster 2000(?)... :-) Lustigt nog ser ITT elementen exakt likadana ut (samma delningsfilter också) som de element som är märkta Nokia. De grejorna jag har är tillverkade mellan 85-89. De e30 element jag har ser förvånansvärt välbyggda ut för att vara originalhögtalare till en 80-tals bil. Byggkvaliteten är betydligt sämre på e36:ans element (ex. skumupphängning istället för gummi). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Det kan säkert förekomma element från en tillverkare med flera namn på, som kan förklara det hela. Under 80-talet levde väl Luxor fortfarande, Nokia var gummistövlar osv...) Sen via Salora och Mobira blev det Nokia biltelefoner osv, Luxor försvann helt som namn osv. FP |
|
|
Luxor lever fortfarande som varumärke, om än i lingonserien ihop med SABA, Mark och andra "stormarknadsmärken". Så Mobira blev Nokia telefoner... intressant! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Luxor har jag iofs inte hört nåt om på en tid, möjligen har någon köpt rättigheten att använda namnet. NetOnNet använder t.ex Skantic och Centrum, två andra gamla svenska varumärken, Skantic var för övrigt helägt av Luxor, på samma sätt som Dux och Concerton ägdes och innehöll chassie osv från Philips. Men det sa man ju förstås inte i butikerna... Mobira är en akronym av Mobilradio, de marknadsförde både komradio och mobiltelefoner och var Nokias varumärke för elektronik mm, de tillverkade ju som bekant gummiartiklar från början. Salora kommer från radiofabriken i Salo (Salo radio) i Finland, köptes upp av Nokia på 80-talet. Mark är endast ett varumärke, billigt sådant, med asiatiskt innehåll, har aldrig haft egen tillverkning. Saba däremot var en stor och aktad tysk tillverkare på sin tid, där har man iaf lite att falla tillbaka på vad gäller namnet. FP |
|
|
Industrihistoria är alltid intressant, tack för det folke! Om jag inte minns helt tokigt så såg jag "Luxor" DVD-spelare på El-Giganten. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Jag tänkte att jag skulle reda ut begreppen om tidigare Nokia / ITT diskussion. I dåvarande Västtyskland fanns ett företag som hette Schaub-Lornez som var del av SEL (Standard Elektrik Lorenz AG) och detta ägdes av ITT. Nokia köpte TV-verksamheten någon gång under 80-talet. Högtalarna ingick självklart i den verksamheten. |
|
|
Stämmer att Nokia under en turbulent period förvärvade denna TV-tillverkare. Det blev en katastrofaffär för Nokia, och huruvida man fångade upp nåt i högtalarväg ur detta är väl frågan. Här finns intressant Nokiahistora ända från träsliperi 1865 till nutid: Länk För den som vill läsa igenom hela textmassan kan man se att både Volvo och Ericsson varit mycket nära att bli ägare till Nokia vid olika tillfällen. Intressant...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.