AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
925

Passar CSIns bromsok på vanliga 850ia ?

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jo nu har jag införskaffat ett stycke E31 1995 i ett relativt gott skick , jag har börjat meka lite lätt med bilen och planerar en registreringsbesiktning i april.

Det jag har tänkt att göra efter att jag bytt alla länkarmar och massa småfix är att uppgradera bromsarna något , passars CSI bilarnas 4-kolsvok på vanliga 850 fjäderben ?

vanliga 850 har 324 mm bromskivor fram , csi skall ha 345 fram , samma som bmw M5 3.8 kombi , csi har även 4 kolvsok , dessa går att köpa över disk på bmw , även skivor och klossar behöver jag köpa.

Men bmw visste inte om CSIns 4-kolvsok passade på vanliga E31or , och eftersom bromsoken kostar nästan 8000:- kronor stycket har jag tyvärr inte råd att chansa , kanske vet någon avståndet mellan monteringshålen för CSIns bromsok ? då skulle jag kunna mäta mot mina mindre bromsar...

Bromsskivan bör passa ?

Jag har verkligen 0-koll och ingen litteratur att läsa i , ej heller någon att fråga , CSI är ju lite ovanliga och inte så många har information om de bilarna.

Vet någon ochså rullomkretsen på E31 och om alla E31 har samma rullomkrets på hjul vore det ochså bra att veta för jag har tänkt att ev. köpa ett par 17-tumsfälgar till våren.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jo jag skulle bara säga det ochså att det var lite trängre än jag trodde att byta tändstiften längst in mot torpeden , de som satt var av fabrikatet BERU och såg väll helt ok ut , enligt boken byttes de för ca 2000 mil sedan , verkar stämma.

Använder ni andra som mekar med 850 några specialtricks eller specialverktyg för de inre stiften ?
He
347
Hellboy
440i GC -18
Det följer faktiskt med ett verktyg för tändstiftsbyte i verktygslådan, men jag har aldrig lyckats med detta! :-)

Bromsoken bör passa, men jag törs inte ge ett 100% svar.

Rullomkretsen är densamma.

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
jag kanske vågar chansa då.

Hur stor i centimeter är rullomkretsen ? ingen idee att mäta på det som sitter då det inte är säkert det är original...
Visa användare
71
M 8
850CSI-93
Hej, Du kan kolla på realoem.com fina sprängskisser jag kollade på fjäderbenen dom har inte samma part number! men det passa kanske endå?

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag såg att de inte har samma partnumber , men det skall troligtvis passa endå enligt bmw , iaf. så sa de nått om att CSI eller vanliga e31 hade insatsdämpare och den andra komplett fjäderben , så jag får väll byta saker tills det passar helt enkelt. dum som jag var köpte jag ju redan original bromsok och skivor för några månader sedan , hoppas jag kan få returnera dem i obruten förpackning.

Då hade jag inte tänkt uppgradera bromsarna.... ni som har CSI bilar , tycker ni bromsarna är bra eller skall man nu när det endå blir tal om att äta stekt gröt i några år satsa på något kit från tex. wilwood eller brembo ?

är bromsskivan på csi gjord av ett aluminiumnav med "spiggar" som sticker ut som håller själva skivan ?

jag tror jag kommer satsa även på en CSI krängningshämmare om det inte spräcker budgeten totalt.
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Föresten så kollade jag lite på vanliga standardbromsok avsedda för enklare banracing , de är väldigt väldigt dyra , och enligt en kompis som kört en del på bana med en AlfaRomeo så finns det aldrig bromsok som passar bolt-on om man vill ha amatöracingprylar utan man måste lämna in fjäderbenet med oken till en mekanisk verkstad som fräser ut en adapter så att oken går att fästa på fjäderbenet , kan det verkligen vara så att det inte finns eftermarknadsprylar från tex. AP eller Brembo som är bolton till E31 ? verkar ju konstigt...
tjabba...jo det måste finnas eftermarknadsbromsar som passar rakt av...jag hittade ett kit till min bil och det är ju en 635a

Kolla med Länk om dom har något....det enda tipset jag kan ge dig än sålänge!

Mvh Fredrik

FREDDAN
Visa användare
71
M 8
850CSI-93
har inte provat bromsarna på bana men skall till ringen till våren!! på gatan har jag alldrig uplevt någon typ av problem typ överhätning eller liknande men man kan inte belasta på sama sätt så vi får väl se till våren

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Pean sweden säljer :
Mov'It, 342x34mm skivor med alunav, 4-kolvsok, slangar, belägg, adapters: ca 34000:- , får se om jag slår till , leveranstiden är rätt lång så det känns inte viktigt att bestämma sig direkt. fast det är ju en del pengar. säkert betydligt bättre än CSIns bromsar å andra sidan.
oj 34000kr är grymt mycket pengar....men tyvärr vet jag inte hur dom är men borde vara ruskiga för det priset. men då är det väl en komplett sats med fyra ok och skivor mm?

FREDDAN
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Börja med att ta originalskivorna, svarva dom och slitsa dom samt köp nya belägg och stålomspunna slangar, ca 5 kkr. Om inte det är bra efter renoveringen kör ett år och kolla runt lite är mitt tips.
Mvh
Asken
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Originalskivorna är 324 mm , känns för litet att ens börja på.

Jag har rostfria slangar med tefloninnerdel från Hydroscand AB.

Nu har jag iaf. beställt CSI bromsok från ATE , det är sk. utbytesok som är fabriksrenoverade , jag har tidigare handlat sådana ok och de är exakt som nya , kolvarna är som regel 1 överdimension då de borrar upp loppen och honar om dem. hoppas det passar.

Jag tror att CSIns bromskivor på 345mm kommer att fungera bra , och om det inte passar så får jag köpa 2 hubar från CSI och montera på min bil eller två kompletta CSI fjäderben , man har ju ett halvår på sig till sommaren nu så att tiden bör räcka till för att utvärdera detta och få det att fungera.

peans MOV it är ett kit till främre axeln , lite dyrt ja men jag antar att produkterna håller så pass hög klass att de tål att gå på racingbana i någon amatörklass , säkert inte någon BTCC kvalitet men det duger säkert mer än väl till en enklare gatbil som inte köra på bana. de har även billigare kit med klenare grejor som helgjutna skivor... men dessa passar nog bilar med lägre vikt bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.