|
|
|
|---|---|
|
I reklamen för nya X3:an så påstår BMW att de säljer den typ utav fyrhjulsdrift inom premiumsegmentet som är den mest sålda någonsin. Kan detta stämma? Audi borde väl tillhöra samma segment, eller? Och visserligen har de ändra på sina Quattrosystem genom åren, men nog måste väl något enskilt system av dem vara mer sålt än de BMW lyckats kränga nu på några få år, eller? | |
|
BMW säljer tydligen fler fyrkrafsare än Audi. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Är det inte "SUV-segmentet" de syftar på då? / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Men de säger genom tiderna... Och sen om de SYFTAR på en annan sak än vad de säger är ju knappast särskilt renhårigt. Men visst, reklam är ju sällan det. |
|
| Tror knappast att det finns fler XI-bilar än quattrobilar. De måste mena i just det suv-segmentet? Det hade varit intressant att lästa deras * i reklamen :) | |
| Det enda jag kan tänka mig är att det har sålts fler X5 och X3 tillsammans än det har sålts Q7:or. Så stora på fyrhjulsdrift kan BMW ändå inte vara. | |
|
De har ju inte nämnt just Audi... det var jag som tänkte på dem först. Q7 har ju bara varit ute några månader, så den jämförelsen hoppas jag inte de använder sig av, då den ju haltar väl bra. Men Chevrolet och Ford, får inte de vara med? Cheva Blazer och Ford Bronco tex... inte lyxbilar, men knappast billiga heller. Och DE har sålts i massor! (reklamsnutten snurrar fö på TV) |
|
|
Är det inte just i år? Och gäller Europa eller är det bara Sverige (knappast Volvo brukar vinna här)? Q7 och Allroad är nya för året lite mer info krävs för att jag ska köpa reklamen. Hydrolyft; Ford Bronco ersattes av Expedition 1996, Cadillac bör ha en bra chans i USA med SRX, Escalade samt 4hjulsdrivna STSbilar. Mvh Stephan |
|
|
Så här skrev BMW Sverige i sitt mail-utskick 2006-03-13: -- Var fjärde BMW som såldes under 2005 av de ca 1,13 miljoner bilarna var utrustad med det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet xDrive. BMW säljer nu fler fyrhjulsdrivna bilar än någon annan premiumbiltillverkare. -- Det betyder att BMW producerade ca 283' fyrhjulsdrivna bilar. Audi sålde 829 109 bilar förra året, för att nå upp till samma antal måste 34% av deras bilar vara fyrhjulsdrivna. Någon kanske vet hur stor andel av Audi-bilarna som är Quattro? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Länk Mvh Björn |
|
|
Det är kanske helt enkelt som så att BMW inte räknar Audi till premiumtillverkarna...? / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Enligt en parallel diskussion så är 55% av Audis bilar utrustade med Quattro. Det innebär att BMW är ute och cyklar. Vet inte riktigt vilket segment de påstår sig vara störst i på fyrhjulsdrivna bilar för jag kan då inte förstå vilket. 829.000 x 0,55 = 455950 Audi med Quattro //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Andreas_lofgren: 55% gäller nog bara sverige, globalt sett tror jag inte att audi ligger så högt i andel fyrhjulsdrivna bilar. Oavsett svårt att ta ställning då det inte definieras närmare eller anges vilka tal man baserar detta på......Reklamsnack ska man alltid ta med en nypa salt. sen är ju inte subaru väldigt stort, men minns inte hur många bilar /år de tillverkar, hyundai är väl rel liten vad gäller just 4wd....det är inte de bilarna som dominerar, och knappast räknas som premium heller.... MVH: Sakke |
|
|
DrSakke har rätt i att Subaru som har fyrhulsdrift på samtliga modeller och är extremt stora i Asien, Australien, Nya Zeeland och även USA klart dominerar både i antal och tekniken/hållbarheten. Men som sagt, reklam är reklam och BMW syftar nog på SUV' segmentet eller har hittat något annat kryphål i det finstilta :) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
"Andreas_lofgren: 55% gäller nog bara sverige, globalt sett tror jag inte att audi ligger så högt i andel fyrhjulsdrivna bilar." Jag håller inte med, snarare tvärtom. Tänk på att alla Audis lite dyrare modeller har fyrhjulsdrift som standard (A8, alla A6 med V8, Alla S och RS modeller osv. Den situationen finns inte alls hos BMW. En snabb inte helt vetenskaplig undersökning på Mobile ger att det finns 226 Audi till salu med fyrhjulsdrift tillverkade under 2005 mellan € 15' - 30'. (Godtyckliga villkor för att begränsa sökresultatet) medans det bara finns 32 st BMW! Det stinker om BMWs uttalande minst sagt. BMW till salu: Länk Audi till salu: Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag tror de menar att BMW säljer fler 4hjulsdrivna BMW än de säljer 4hjulsdrivna bilar av andra märken. ;D gorth Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. |
|
|
Jag hittade detta idag: Länk / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Ja det borde väl ta död på den reklam-kampanjen :) Fyrhjulsdrivna bilar sålda: BMW 271.300 (2006) Audi 306.318 (2006) Subaru 596.367 (2005) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.