|
|
|
|---|---|
|
Lurar på val av motorvärmare? Bilen har ju Webasto orginalmonterat, fast utan "motorvärmar" funktion i navin. Skall man försöka programmera om navin? (Systemet utan kryss i rutan, från OEM, saknar ju cirkulationspump och kupévärmarslangkitet) Eller är en kontaktvärmare från Defa / Calix ett effektivare hjälpmedel? | |
|
Hej ! jag har varit in på BMWverkstad med min 530D -03:a , där har de kört in nytt i datorn så att jag kan nu använda mig av Webaston , kan programmera den att starta via Navi-pro panelen , har även köpt ett motorvärmarekit från Defa , då jag fått rekommendation att inte användda Webastopn för mycket pga den dricker en hel del ström , fick även rekommendation att byta ut orginalbatteriet till ett av GEL-typ pga orginalbatteriet inte är så anpassat för detta klimat , dessutom är placeringen inte nå vidare ,så då det är kallt förlorar det effekt pga det ligger ute i "kylan ! |
|
|
Du kan ringa ebmab.com i sthlm 08800449 och beställa ett tidur(1-2kkr vill jag minnas) för eftermontage om du inte har originalnavi och aker till BMW och ber dem lasa upp varmarfunktionen. Det räcker med miniplugg och underhallsladdare fran DEFA da far batteriet 3Ah per timme. Alternativt köp en ctekladdare och ladda fullt atmindstone var 3:e vecka under vintern. Ar batteriet mer an 3 ar gammalt komemr det ocksa inom riskzonen. Ett originalbatteri med högre kapacitet är det jag använt när jag eftermonterat värmare, webasto. Mvh Asken |
|
|
Om du redan har installerad Webasto så varför ens fundera på kontaktvärmare utan bara låta dom ändra den så att den värmer motorn också.För batteriet lönar det sig att installera tex DEFA underhållsladdare. Kunde inte från början förstå varför de i dieslarna installerade Webaston som bara värmde bilen under gång när det var möjligt att installera den som motorvärmare också.Hörde även att BMW inte gjorde ändringen alls tidigare numera uppgraderar de nog dem. |
|
|
Problemet är att alla BMW-verkstäder inte klarar av att programmera om OBC'n. Min lokala vekstad höll på i tre timmar men lyckades inte. Dom kom fram till att min värmare var trasig och erbjöd mig en utbytes för 8000 kr. Jag körde hela förra vintern med värmaren och den fungerade perfekt hela tiden. Enligt mekanikern så fungerade värmaren bara första gången han provade. Min teori är att temperaturgivaren slog ifrån eftersom temperaturen i verkstan är högre än +5 grader. Länk Nu kunde han väl ha programmerat om OBC'n i alla fall även om han trodde att värmaren var trasig, men nej jag fick frysa hela förra vintern p.g.a att jag inte har någon lust att lämna in bilen där igen. /Anders |
|
|
Hej! Jag programmerade om min -00:a 530d - och fick en bra motorvärmare och en halvbra kupévärmare. Inte riktigt lika bra som med "kupevärmare original) men fullt OK. Mvh/Saij |
|
|
Ok, låter som jag skall försöka få Navin omprogramerad då. Samt byta batteri. BMW i Grästorp visste inte vad jag pratade om, när jag frågade om de kunde göra omprogramering för denna funktion. Jag får väll kolla med Bmw Mölndal och Bmw Uddevalla/Henån också. Eller finns det någon som vet var vilken firma som fixar detta med 100% säkerhet i västsverige? |
|
|
Svar till NPe, skall ringa imorrn till min verkstad å mekaniker å höra efter exakt vad omprogrameringen heter , då kan det vara lättare ,är du även intresserad av en mycket smidig och elegant extraljusmontering till din E39 , maila mig på chevypower@telia.com |
|
|
stevemedloyden>> Hyggligt :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.